پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
تصاویر/ دومین گردهمایی مبلغان بشردوستی

دومین گردهمایی مبلغان بشردوستی با حضور یک هزار نفر از طلاب و روحانیون «همیار هلال احمر» در سالن همایش‌های بین‌المللی رسول اعظم (ص) مدرسه علمیه امام موسی کاظم (ع) قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دومین گردهمایی مبلغان بشردوستی «همیار هلال احمر» روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت با حضور ‌آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین معزی نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر، حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام والمسلمین اجاق‌نژاد تولیت مسجد مقدس جمکران و دکتر کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر کشور در سالن همایش‌های بین‌المللی رسول اعظم (ص) مدرسه علمیه امام موسی کاظم (ع) قم برگزار شد.

در این گردهمایی که با حضور مدیران مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، مدیران و طلاب جامعة ‌المصطفی العالمیه و طلاب جامعة الزهرا و بیش از هزار طلبه امدادگر همراه بود، از جمعی از مسئولین همکار با جمعیت هلال‌احمر، خانواده شهیدان مختارزاده و صداقت و نیز تعدادی از طلاب برادر و خواهر امدادگر داخل و خارج از کشور تجلیل به عمل آمد.

فراگیری آموزش‌های امدادی از سوی ۶۰۰۰ طلبه حوزه

بهرامی رئیس جمعیت هلال احمر استان قم در آغاز این گردهمایی، بر تسهیل و تکریم طلاب حوزه علمیه در امر آموزش‌های امدادی تاکید کرد و گفت: به همت مسئولین حوزه و جمعیت هلال احمر، ۳۰۰۰ طلبه در حوزه علمیه قم و مجموعا ۶۰۰۰ طلبه در سراسر کشور آموزش‌های امدادی را فرا گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه هزار نفر از طلاب امدادگر که از سوی جمعیت هلال احمر آموزش‌ دیده‌اند در دومین گردهمایی مبلغان بشردوستی گرد هم آمده‌اند، بر وحدت و یکپارچگی همه واحدهای جمعیت هلال احمر در امر آموزش‌های امدادی به طلاب تاکید کرد.

حضور چشمگیر روحانیت هنگام حوادث طبیعی در کنار مردم ارزشمند است

در ادامه، پیام آیت‌الله‌ العظمی نوری همدانی خطاب به دومین گردهمایی مبلغان بشردوستی توسط حجت‌الاسلام والمسلمین فقیه قرائت شد.

این مرجع عالیقدر در بخشی از پیام با اشاره به توصیه اسلام به همه افراد جامعه در رفع نیازهای یکدیگر، گفتند: اهمیت دادن به مردم از وظایف مهم علما و طلاب است.

براساس بیان آیت ‌الله العظمی نوری همدانی، امروز حضور چشمگیر فضلای برادر و خواهر در هنگام وقوع حوادث طبیعی در کنار آسیب‌دیدگان بسیار ارزشمند است که هماهنگی و ساماندهی این حرکت از سوی جمعیت هلال احمر می‌تواند در به نتیجه رسیدن مطلوب آن موثر باشد.

بزرگترین وظیفه علما رساندن پیام دین به بشریت است

سپس، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین معزی نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر کشور طی سخنانی بزرگترین وظیفه حوزه علمیه و علما را رساندن پیام دین به بشریت دانست.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر، زندگی طیب و طاهر در این جهان و سعادت در آخرت در پرتو عبودیت خداوند را پیام مهم دین اسلام برشمرد و گفت: ما باید این پیام را به جهان برسانیم که مسلمانان دوستدار تمامی بشریت هستند و سعادت آنان را می‌خواهند.

وی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی بزرگترین دشمن بشریت است، گفت: امروز امت اسلامی که درس‌آموخته نهضت امام هستند بخصوص حوزه علمیه و روحانیت، پیام مردم فلسطین را به جهان رسانده‌اند؛ بگونه‌ای که ما شاهد به پا خاستن دانشجویان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم مظلوم غزه هستیم.

پرچم هلال احمر پرچم انسان‌دوستی است

حجت الاسلام والمسلمین معزی، پرچم هلال احمر را پرچم انسان‌دوستی دانست و گفت: بیش از ۲۵۰۰ امدادگر هلال احمر در دوران دفاع مقدس در کنار رزمندگان به شهادت رسیدند.

جمعیت هلال احمر ایران در رتبه بالای جهانی

د ر ادامه آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رسالت انبیای الهی بخصوص نبی گرامی اسلام (ص) را محدود به یک قوم و عشیره و مذهب و دین خاص ندانست و گفت: همانطور که پیامبر ما برای دستگیری از تمامی جامعه بشری ماموریت داشت، علما و روحانیت نیز باید همان راه را بپیمایند.

وی با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران توانسته در میان جمعیت‌های صلیب سرخ سراسر جهان از رتبه‌ بالایی برخوردار شود، گفت: پیام هلال احمر این است که رسالتش خدمت به انسان بوده و در امر امدادرسانی صرفا انسانیت به عنوان گل سرسبد هستی موضوعیت دارد.

آیت‌الله حسینی بوشهری بر اساس مبانی دینی، خدمت به جامعه انسانی را در ردیف ایمان به خدا دانست و سه ماموریت شامل هدایت معنوی جامعه، هدایت سیاسی جامعه و خدمت‌رسانی اجتماعی را از ماموریت‌های مهم روحانیت برشمرد.

الگوی حکمرانی امدادگری، دستاوردی که عملی شده ولی روایتگری نشده است

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در سخنانی عملیاتی کردن یک الگوی حکمرانیِ امدادگری را دستاورد مهم و نه چندان عیان جمعیت هلال احمر ایران معرفی کرد و گفت: این الگو در مقام عمل تحقق یافته ولی متاسفانه تاکنون روایت‌گری نشده است.

وی با تاکید بر لزوم مدون شدن الگوی حکمرانی امدادگری جمعیت هلال احمر ایران گفت: پیوند این جمعیت با حوزه علمیه، معلول و دستاورد همان الگوی حکمرانی امدادگری است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه خدمت به محرومین از وجوه مشترک حوزه علمیه و جمعیت هلال احمر است، افزود: ماموریت هلال احمر خدمت به محرومین است و حوزه علمیه هم مامور به رفع نیازهای جامعه بخصوص نیازهای دینی و معنوی آن است.

جمعیت هلال احمر با کمک حوزه برای بحران هویت یک پرونده باز کند

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه بحران هویت را یکی از بحران‌های مهم و اصلی جامعه امروز برشمرد و با اشاره به اینکه این بحران ممکن است برخی از جوانان ایرانی را هم گرفتار کند، گفت: جمعیت هلال احمر باید یک پرونده برای بحران هویت باز کند و با کمک فضلای حوزه و دانشگاه با این بحران مقابله نماید.

همراهی روحانیت از افتخارات هلال احمر ایران است

دکتر کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر کشور هم در سخنانی یکی از افتخارات جمعیت هلال احمر را همراهی روحانیت دینی در قالب و عنوان مبلغان بشردوستی دانست و گفت: ما این امر را در سطح صلیب سرخ جهانی اعلام نموده و به عنوان یک الگو معرفی می‌کنیم.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه بحران‌ها صرفا شامل سیل و زلزله و حوادث طبیعی نمی‌شود، از بی‌حجابی، بی‌اخلاقی و مفاسد اجتماعی به عنوان بخشی از بحران‌های جامعه نام گرفت و گفت: جمعیت هلال احمر با کمال میل برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در کنار حوزه است و از روحانیت در این راستا کمک می‌خواهد.

در بخشی از این مراسم از تولیت مسجد مقدس جمکران و معاون فرهنگی این مسجد، مدیر آستان مقدس فاطمه معصومه (س)، مدیرکل اوقاف استان، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان، مدیرکل صدا و سیمای استان، تولیت امامزاده موسی مبرقع، ریاست جامعة الزهرا (س) و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تجلیل شد.

در ادامه از خانواده‌ شهید مختارزاده، شهید امنیت و شهید صداقت، شهید راه قدس قدردانی گردید. حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه نیز هدیه خود را به خانواده شهید مهدی صابری، از شهدای لشکر فاطمیون اهدا کرد.

همچنین در بخش پایانی این مراسم از شماری از طلاب برادر و خواهر امدادگر ایرانی و غیرایرانی هلال احمر با اهدای جوایزی تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha