چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ |۲۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین خاموشی:

حوزه/رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه خداشناسی در هر عصری باید به معنای آن عصر تعریف شود و با تاکید بر نقش تربیت انگیزشی بانوان گفت: بانوان باید خدا را در زندگی حاکم کنند، مدیریت انگیزه نسل‌های آینده توسط مادران انجام می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه طی سخنانی در همایش حورای انسیه که امروز ۲۵ اردیبهشت در محل سازمان اوقاف برگزار شد، با اشاره به آیه ای از سوره حجرات گفت: خداوند در این آیه می فرماید: "یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَی وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ" (ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم، و تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم، تا یکدیگر را بشناسید، ولی گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست)، خداوند در قرآن می گوید ما انسانها را خلق کردیم که همدیگر را بشناسند و منزلت برای کسی است که با تقواتر باشد. انسان که خلق شده ارتباطش را با خدا و طبیعت و دیگر انسانها و موجودات ماورایی باید تعیین کند و ارتباط‌های چندگانه انسان را به گزاره هایی سوق می دهد.

وی اظهار کرد: به نظر می رسد درمورد شناخت خدا باید خیلی تحقیق کنیم چون در قرآن سفارش شده "ٱلَّذِی خَلَقَ ٱلۡمَوۡتَ وَٱلۡحَیَوٰةَ لِیَبۡلُوَکُمۡ أَیُّکُمۡ أَحۡسَنُ عَمَلٗاۚ وَهُوَ ٱلۡعَزِیزُ ٱلۡغَفُورُ" (خدایی که مرگ و زندگانی را آفرید که شما بندگان را بیازماید تا کدام نیکوکارتر (و خلوص اعمالش بیشتر) است و او مقتدر و بسیار آمرزنده است.) در جایی دیگر می‌فرماید "سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِی الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ" (آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است، خدا را تسبیح گفته [و می‌گویند] و اوست که توانمند حکیم است) بشریت باید جلسات متعدد برگزار کند تا جامعه، شناختش نسبت به خدا بیشتر شود.

حجت الاسلام والمسلمین خاموشی افزود: سازمان اوقاف با دو گروه پزشکی کار می کند. گروهی که بر روی پیام‌های الکترونیکی سلول‌ها تحقیق می کند. هر سلول ما صفحه وجود و خداشناسی است. گروه دوم درمورد درختواره ی ژنتیک تحقیق می کنند.

وی بیان کرد: در هر عصری خداشناسی باید به معنای آن عصر تعریف شود. ما از ظلم مستکبران جهان اسلام بسیار صدمه خوردیم و امروز در غزه، وعده صادق را شاهد هستیم. بنابراین قدم اول این است که بگوییم منزلت ما در نظام خلقت کجاست؟ آیا در مقاومت غزه دست خدا را نمی بینید؟ زمانی گفتم صهیونیست‌ها اگر تمام مردم را شهید کنند باز هم شکست خورده اند مگر در عاشورا دشمن نگفت پیروز شدیم اما امروز همه اباعبدالله(ع) را پیروز میدان می دانند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: هرچه علم به خدا بیشتر شود ایمان قوی‌تر است. نکته مهم دیگر تربیت انگیزشی بانوان است که ببینیم نقش زن در جامعه سازی چیست؟ در آیاتی از قرآن کریم آمده است: "یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلیکُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ" (خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسان ها و سنگ ها هستند نگاه دارید.

وی عنوان کرد: برای اصلاح جامعه باید اول خانواده خود را بسازیم که محله آباد و شهر آباد می سازد. بی عفتی از درون خانواده آغاز می شود. کسی به خوبی تربیت شده باشد و با نوای قرآن عجین شده باشد و وجوهات شرعی پرداخت شده باشد و اهمیت ارتباط با خدا را درک کرده باشد با کسی که اینچنین نیست تفاوت دارد و در اینجا مادران نقش مهمی دارند.

حجت الاسلام والمسلمین خاموشی گفت: جریان ساخت و ریل گذاری اراده انسانها نظام تربیتی ویژه است. پیامبر(ص)، پیامبر توحید بوده و خدا ریلی تعیین می کند. خداوند در آیه ۲۸ سوره کهف می فرماید: ای پیامبر "وَ اصْبِرْ نَفْسَکَ مَعَ الَّذینَ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِیِّ یُریدُونَ وَجْهَهُ وَ لا تَعْدُ عَیْناکَ عَنْهُمْ تُریدُ زینَةَ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِکْرِنا وَ اتَّبَعَ هَواهُ ..." (و همیشه خویش را با کمال شکیبایی به محبت آنان که صبح و شام خدای خود را می‌خوانند و رضای او را می‌طلبند وادار کن، و مبادا دیدگانت از آنان بگردد از آن رو که به زینتهای دنیا مایل باشی، و هرگز از آن که ما دل او را از یاد خود غافل کرده‌ایم و تابع هوای نفس خود شده و به تبهکاری پرداخته متابعت مکن.

وی با تاکید بر اینکه ریل گذاری تربیت دینی باید خدامحوری باشد، اظهار کرد: بانوان باید خدا را در زندگی حاکم کنند. مدیریت انگیزه نسل‌های آینده توسط مادران انجام می شود. در هئیات مذهبی می گوییم محبت امام حسین(ع) را از مادران گرفته ایم. همه مادران فرزندشان را دوست دارند اما در جنگ فرزند خود را راهی می کنند. معتقدم خانواده آباد، جامعه آباد می سازد. تمام اینها را در بسته ای قرار می دهم و اسمش را می گذارم برای خداباوری قوی، باید در مسیر ولایت قرار گیریم یعنی بپذیریم پشت سر ولی حرکت کنیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: سوره طلاق سه تذکر توصیفی تقوا و یک امر به تقوا دارد. حضرت علی(ع) فرمودند: تورات و انجیل را خواندم در آیه سوم سوره طلاق آمده است "وَمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ" کسی که تقوا پیشه کند حتما مفر خروج از مشکلات را دارد. در آیه ای دیگر آمده است "ذَٰلِکَ أَمۡرُ ٱللَّهِ أَنزَلَهُۥٓ إِلَیۡکُمۡۚ وَمَن یَتَّقِ ٱللَّهَ یُکَفِّرۡ عَنۡهُ سَیِّـَٔاتِهِۦ وَیُعۡظِمۡ لَهُۥٓ أَجۡرًا" کسی که تقوا پیشه کند خدا او را بلندمرتبه می کند. طلاق، بهم ریختگی نظام خانوادگی است اما خدا اسم تقوا را اینجا آورده است. کسی که خانواده مطلوب را بهم بزند عذابی شدید دارد. تقوا پیشه کنید.خانواده نباید بهم بخورد مواظبت کنید. خدا بر شما ذکر نازل کرده و رسول فرستاده است که از ظلمات به سوی نور ببرد آیات عجیب است برای نگهداشت جامعه باید خانواده اصلاح شود و محور خانواده بانوان هستند که خانواده را در مسیر کمال هدایت می کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha