چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ |۲۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 29, 2024
رادیو

حوزه / مرتضی کاظمی دینان رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره گفت: فارسی؛ زبان انسانیت، حکمت و اخلاق است. رهبر معظم انقلاب بارها تأکید کردند پاسداشت زبان فارسی حرکتی در جهت آرمان‌های انقلاب است.

به گزارش خبرنگار حوزه از تهران، نشست خبری سومین جشنواره ملی رادیویی «صدای سخن» امروز ۲۵ اردیبهشت در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد. در این جلسه مرتضی کاظمی دینان رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره، محمدجعفر محمدزاده مشاور معاون صدا، وحید مبشری دبیر جشنواره حضور داشتند.

در آغاز جلسه محمدزاده مشاور معاون صدا تصریح کرد: ما ایران و زبان فارسی را دوست داریم اما برای اینکه این علاقه عمق پیدا کند باید آن را بشناسیم زیرا هیچ کاری بدون شناخت ارزش ندارد حتی اگر عبادت باشد. رهبر معظم انقلاب بارها تأکید کردند توجه به زبان فارسی نباید منحصر به مناسبت‌های خاص شود بلکه همیشه باید موردنظر باشد. توجه به زبان فارسی به معنای بی‌توجهی به زبان قومی تعبیر نشود اما چون زبان فارسی هویت و نماد ملی است باید روی حفظ و اعتلای آن همت و تأکید فراوان داشت.

وی با بیان اینکه تأکید روی پاسداشت زبان فارسی تنها به پوسته و ظاهر خلاصه نمی‌شود، گفت: تمام تلاش ما این است تا بتوانیم عملکردی عمیق داشته باشیم و از ظاهرگرایی بپرهیزیم. نکته بعد اینکه جدا از زبان‌ انگلیسی روی عدم ورود دیگر زبان‌ها نیز تأکید داریم حتی این مسئله درباره زبان عربی نیز صدق می‌کند. بگذارید مثالی از رهبر معظم انقلاب بیان کنم. ایشان چندی پیش در سخنرانی خود گفت به جای استفاده از کلمه فضای مجازی که عربی است از رایان سپهر استفاده کنیم.

در ادامه جلسه کاظمی دینان تصریح کرد: امروز ۲۵ اردیبهشت مزین به نام حکیم فرزانه فردوسی است. فردوسی را باید ضمانت زبان فارسی دانست زیرا ایشان با شاهنامه خود زبان فارسی را حفظ کردند. زبان فارسی تنها متعلق به جغرافیای ایران نیست زیرا فارسی؛ زبان انسانیت، حکمت و اخلاق است. رهبر معظم انقلاب بارها تأکید کردند پاسداشت زبان فارسی حرکتی در جهت آرمان‌های انقلاب است. رهبری به رسانه ملی تأکید کرده‌اند که در جهت پاسداشت و اعتلای زبان فارسی حرکت کند. همچنین ایشان روی اصلاح محاوره عمومی در زبان فارسی تأکید دارند. رادیو تمام تلاش خود را می‌کند تا بتواند پاسدار مناسبی برای زبان فارسی باشد. در این راستا در سه‌ماهه اول سال، ۸۶ برنامه با محوریت زبان فارسی ساخته‌شده است.

وی ادامه داد: در کنار اصلاح واژگان تلاش داریم به مسائل عمیق‌تری چون رعایت دستور زبان فارسی هم بپردازیم. این جشنواره سعی می‌کند درست‌نویسی و درست‌گویی را پیش گیرد. در ضمن تجلیل از مفاخر زبان فارسی به صورت جدی دنبال می‌شود. پاسداشت زبان فارسی به امنیت فرهنگی و ملی ربط پیدا می‌کند زیرا تاریخ نشان داده کشورهایی که مورد تجاوز قرارگرفته و اشغال شده‌اند ابتدا زبانشان ضعیف شده است. دلیل نیز روشن است زبان عاملی در جهت یکپارچگی ملی است.

کاظمی دینان در انتها تصریح کرد: این رویداد در ۶ بخش انجام می‌شود. بخش اصلی (ترکیبی، گفتار محور، گفت‌وگو محور)، بخش ویژه (جایگاه شهریار در تقویت زبان فارسی)، بخش فضای مجازی و رادیو نما، بخش رادیو نگار(نوشتن برای سیما متفاوت است با نگارش برای سیما)، بخش آموزش زبان فارسی در مدارس و در نهایت بخش مردمی قسمت‌های مختلف جشنواره این دوره را شکل می‌دهند. اختتامیه این رویداد ۲۷ شهریور، روز بزرگداشت ادب فارسی برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد مهدی اسلامی IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    0 0
    __ بسمه تعالی __ بگیرید بدستان هر یک مداد __ نویسید همه گفته هایم مباد __ زمانی فراموش شود این سخن __ که مردم در ایران زعهد کهن __ همه همچو شیران دلیر بوده اند __ ره راست و نیکی بپیموده اند __ بدین گفته ام دینشان است نشان __ که بر جای بنشانده گردنکشان __