چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ |۲۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 29, 2024
سیدابراهیم رئیسی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: بعد از توحید هیچ مفهومی در دین ما به گستردگی مفهوم عدالت نیست، عدالت در تمام شئون وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، شامگاه سه شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه در اختتامیه پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) که در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: فرمایشات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در آغاز کنگره و مطالبی که مراجع عظام فرمودند، نکات محوری قابل توجهی برای استفاده همه بود.

وی با بیان اینکه انسان دارای کرامت ذاتی بوده و از سایر موجودات عالم برتر و همه موجودات برای انسان است، عنوان کرد: سخن تنها از کرامت ذاتی نیست، بلکه از کرامت اکتسابی هم هست؛ آنچه در پرتو آموخته‌های امام رضا(ع) می‌توان به آن رسید. بنابراین معرفت امام و حجت خدا، معرفت و دلدادگی نسبت به امام و عمل بر اساس آنچه ایشان و اولیای دین فرمودند برای انسان سالک الی الله اصل است که راه سعادت را به خود و جامعه بشناساند.

رئیس‌جمهور افزود: آنچه وجود مقدس حضرت رضا(ع) در تبیین جایگاه ولایت ‌و امامت فرمودند قابل توجه است. شاید امام رضا(ع) بیش از امامان و پیشوایان دیگر نسبت به امامت و ولایت تاکید دارند. باید این حکمرانی و تفاوت آن را با حکمرانی هارونی و مامونی و دیگر حکمرانی‌ها شناخت. حکمرانی ولایی، حکمرانی توحیدی است و در درون خود جایگاه امامت و ولایت را دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: سخن از عهد است نه رای. رای مغتنم است و هر کس رایی دارد، اما سخن ما از آموخته‌های قرآن و ولایت است. رای کجا و عهد کجا؟ امت با امام عهد دارد و این پیمان و عهد در فرهنگ قرآنی و دینی ما بسیار مستحکم است. بین امام و عموم کسانی که در جامعه زندگی می‌کنند، پایبندی به این عهد بسیار اهمیت دارد. آنچه در آیات و روایات از عهد و پایبندی به آن وجود دارد، مهم است. باید بدانیم نظم‌بخشی به امور مسلمین در پرتو بندگی خدا و پذیرش و پیمان با ولی خدا است که می‌خواهد جامعه را به سعادت برساند.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند همه امامان و پیشوایان دین برای تشکیل جامعه‌ای مبتنی بر دین و آموزه‌های دینی تلاش کردند. چون در پرتو این جامعه انسان رشد و نمو می‌کند و می‌تواند به جایگاه عالی دست پیدا کند. در بسیاری از جوامع سخن از عدالت بوده، اما نگاه ما متفاوت است؛ از نظر ما عدالت مبتنی بر مبانی توحیدی ولایتی است که امام رضا(ع) در حدیث سلسله الذهب فرمودند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: اگر انسان زندگی خود را بر حکمت، عفت و شجاعت قرار دهد می‌تواند در رسیدن به رشد و تعالی موفق شود. انسان باید رشد کند و به جایگاهی که برایش در نظر گرفته شده برسد، این نیاز دارد که انسان سالم در همه شئون زندگی بر اساس بایدها و نبایدهای الهی عمل کند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه بعد از توحید هیچ مفهومی در دین ما به گستردگی مفهوم عدالت نیست، عنوان کرد: عدالت در تمام شئون وجود دارد. تمام وجود امیرالمومنین (ع) و امام رضا(ع) جلوه عدل است. در باب عدالت سخن بسیار گفته شده و خواهد شد، اما چگونگی اجرای عدالت قابل توجه است.

وی خاطرنشان کرد: ما یک عدالت‌خواه و یک عادل داریم. افرادی عادل هستند، اما حاضر نیستند پرچم عدالت‌خواهی به دست بگیرند و برای اجرای عدالت ضرر کنند. امیرالمومنین (ع) عدالت‌خواه بود نه فقط عادل. عدالت‌خواهی وجود مقدس امام رضا(ع) در مدت ولایت‌عهدی ایشان بسیار قابل مطالعه است. آنچه امیرالمومنین(ع) در عهدنامه خود برای مالک اشتر دارند، جلوه آن در سلوک امام رضا(ع) است. پس از هجرت پیامبر(ص)، هجرت امام رضا(ع) نیز از هجرت‌های تمدن‌ساز برای عالم بشریت بود.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه باید به اعتدال و عدالت بسیار توجه شود، تصریح کرد: انسان سالم باید چگونگی رابطه با خود، رابطه با خدا، رابطه با دیگران و رابطه با هستی را بداند. امام باقر(ع) فرمودند؛ انسان سالمی که این چهار رابطه را درست تنظیم کند، اهل سعادت است و در مقابل کسی که به خود، خدا، دیگران و هستی ظلم کند، در مقابل نگاه عدالت‌محوری قرار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: عدالت اهمیت بسیاری دارد، اما شاخص اجرای عدالت چیست. این موضوع باید در کمیته‌های فعال این کنگره بحث شود. پیشنهاد من به جمع دانشمندان این است که ما برای اجرای عدالت شاخص می‌خواهیم و شاخص تام و تمام امام رضا(ع) است. می‌توانیم بر قانون تفاهم کنیم، اما این شاخص تام نیست و می‌توان شاخص‌های دیگر را هم مورد بحث قرار داد. امام خمینی(ره) پرچم عدالت‌خواهی برافراشت. برخی می‌گفتند مگر می‌شود با فساد مبارزه کرد، اما امام(ره) در راه انقلاب ایستادگی کرد. این پرچم امروز به دست رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است و مردم عدالت را فریاد می‌زنند.

وی افزود: مقام معظم رهبری بارها در سخنان خود به ویژه در بیانیه گام دوم انقلاب از عدالت سخن گفتند. باید رصد کنیم ببینیم بعد از ۴۵ سال کجا به عدالت عمل کردیم و کجا عقب ماندیم و تلاش کنیم عقب‌ماندگی‌ها جبران شود. مباحث علمی و نظری در زمینه شناخت عدالت و مبارزه با فساد ضروری است. شناخت موارد ظلم، تبعیض و فساد و مبارزه با آن در جمهوری اسلامی اساس است. چه کسانی می‌خواهند عدالت را برقرار کنند، آیه شریفه می‌فرماید اجرای عدالت توسط مردم و هدایت به وسیله امام، مقتدا و هادی است.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه علاوه بر امام، تمام خدمتگزاران در جامعه اسلامی باید عادل باشند، ادامه داد: این نکته در جامعه اسلامی بسیار اهمیت دارد که عدالت برای همه مهیا شود و شرطش این است که افراد خود را در محضر مبارک حضرت حق بدانند. کارآمدترین نظام کنترلی، خودکنترلی است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: باید آثار اجرایی آنچه امروز شما در حوزه‌ها، دانشگاه‌ها و دیگر مراکز علمی مورد بحث قرار می‌دهید، در میدان ظاهر شود. خواسته من از این جمع و مراکز علمی این است که مباحث و تحقیقات پژوهشی آن‌ها ناظر به میدان عمل و اجرا باشد، وگرنه تنها می‌تواند در کتابخانه‌ها و در حد خواندن و انتقال تجربیات و دانش اثر کند. ما امروز می‌توانیم در کنار مضجع شریف امام رضا(ع) و با هدایت‌های امام و رهبری حکیم، مراجع، بزرگان و علما به سیره امام رضا(ع) تاسی کنیم و کلمات نورانی ایشان را بشناسیم.

وی با بیان اینکه امروز جوامع اسلامی به ویژه جوانان بسیار مشتاق دین هستند، عنوان کرد: توجه به دین در این دوران بسیار افزون شده و دلیلش این است که امروز فهمیده‌اند عدالت‌خواهی نظام اسلامی و مبارزه با ظلم و بیداد حق است، سخن امام بزرگوار ما که مسئله اول جهان را فلسطین و آزادی قدس شریف می‌دانست، حق است. جهان اسلام و جهان بشریت بر این نکته متذکر شده که رژیم صهیونیستی غده سرطانی است و باید آن را از جا کند تا دنیا بتواند آرامش و امنیت پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: تاسف بسیار بابت اینکه این همه جنایت علیه بشریت و کودک‌کشی و نسل‌کشی در این جهان وجود دارد و تاسف بیشتر بابت حمایت آمریکا و غربی‌ها از این موضوع و تاسف بالاتر عدم کارایی و کارآمدی نظام حقوقی و سازمان‌های بین‌المللی برای حمایت از مردم مظلوم و مقتدر غزه است. امروز همه فریاد عدالت سر می‌دهند و فهمیده‌اند نظام فعلی حاکم بر دنیا عادلانه نیست و حتما باید متحول و به نظام عادلانه جهانی تبدیل شود؛ خواست امروز بشریت این است.

وی بیان کرد: چه کسی فکر می‌کرد که دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های آمریکا برای حق‌طلبی و عدالت‌خواهی به پا خیزند و آهنگ واحد در تمام ملل، آزادی فلسطین و دفاع از مظلومان و فریاد علیه ستمگران باشد؟ این پدیده‌ای که امروز می‌بینید، نشان‌دهنده خواست جدی آحاد انسان‌های آزاده دنیا برای شکل‌گیری نظم عادلانه جهانی است. آنچه امروز به عنوان نظم جهانی وجود دارد، ناعادلانه است.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: حتما خون کودکان غزه به قدری قدرت دارد که نه تنها به عمر رژیم صهیونیستی پایان دهد، بلکه اتفاقی مانند جریان فرعون و موسی را در جهان امروز رقم زند. خون ۱۵ هزار کودک فلسطینی مظلومانه بر زمین ریخته شد و حتما به حکومت حاکمان صهیونیسم خاتمه خواهد داد. شهدای عالی‌قدری که در عرصه‌های جهادی تلاش کردند، حتما این قدرت و توان را دارند که نظم فعلی جهان را نظمی عادلانه کنند. ممکن است دیگران این را دور بپندارند، اما ما آن را بسیار نزدیک می‌دانیم. 

در انتهای این مراسم، مصحف مشهد رضوی به ریاست جمهوری اهدا و از آثار نوشتاری و تمبر پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) رونمایی شد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسین آبادی IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    28 0
    سلام علیکم جسارتاً تا چشمم به بنر پشت سر آقایون افتاد یاد محرم و صفر افتادم یعنی در ایام دهه کرامت و میلاد امام رضا در حرم امام رضا یک مسئول فرهنگی پیدا نشده، که بنری مناسب ولادت طراحی کنه؟!
    • کریمی IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      27 0
      احسنت بله فرمودند یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا