چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ |۲۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 29, 2024
مولوی احمد صارمی

حوزه/ روش تدریس با اقتباس از آموزه‌های اسلامی باید روش ایجاد مساله و روش حل مساله و تفکر نقدانه در طلبه به وجود آورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مولوی احمد صارمی از علمای اهل سنت استان خراسان رضوی در آیین تکریم اساتید و فرهیختگان مدارس علوم دینی اهل سنت کشور که روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه در باغ پردیس تهران برگزار شد، گفت: در نقطه خوبی قرار داریم و دستاوردها زیادی کسب کرده‌ایم، اما حرکت به آینده نیاز به نگاه قوی‌تری دارد. باید دقیق‌تر، ریزبین‌تر و بصیرتر با نقش راه حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه دگرگونی‌های زیادی در حوزه جهانی شدن پیش آمده و روی افکار طلبه‌ها و اساتید در مدارس دینی تاثیرگذار است، اظهار کرد: عواملی مانند انفجار اطلاعات، توسعه ارتباطات، توسعه الکترونیک، ایجاد تغییرات بنیادین فرهنگی در بستر جامعه، جوامع انسانی را در معرض تحولات سریع قرار داده است.

مولوی صارمی تاکید کرد: امروز نه تنها وسایل نیل به اهداف در حال تغییر است، بلکه خود اهداف نیز به صورت مرتب بازتعریف می‌شود. امروز نیاز به تحول است تا بتوان در دنیای مدرن گفتمان مشترک ایجاد کرد.

عالم اهل سنت خراسان رضوی گفت: هدف شورای برنامه ریزی مدارس اهل سنت کشور باید ایجاد تغییر مثبت در نگرش و عملکرد طلبه باشد. این هدف نیاز به ارتباط علم آموز و طلبه و محتوای آموزشی دارد. با برخی محتوای آموزشی کهن نمی‌توانیم گفتمان جدید به وجود آوریم. با متون قدیم نمی‌توانیم از گردنه و بحران عبور کنیم.

وی با بیان اینکه اگر بهترین متون دینی به وسیله روش مدرن تدریس نشود و تدریس و فنون تدریس بروز نشود متن را سرکوب می‌کند و تحولی ایجاد نمی‌شود، اضافه کرد: روش تدریس با اقتباس از آموزه‌های اسلامی باید روش ایجاد مساله و روش حل مساله و تفکر نقدانه در طلبه به وجود آورد.

احمد صارمی گفت: انسان مدرن امروز دنبال فکر است. وقتی فکر به روز نباشد و گفتمان بروز ارائه ندهیم مردم دور ما جمع نمی‌شوند. خطیب نماز جمعه‌ای اقبال دارد که مردم را حول یک گفتمان مدرن جمع کند. خطیبی که در گفتمان قدیم صحبت می‌کند و آموزه‌ها و معارف قدیم را بازتولید می‌کند و توانایی بازتعریف ندارد، در میان مردم هم جایگاهی نخواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha