دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024
دکتر سید ابراهیم موسوی

حوزه/ حج امسال یک حج ضروری است که باید در آن همه اراده‌ها برای گسترش آگاهی و بصیرت در مورد مسائل غزه گرد هم آیند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ادیان و مذاهب چهارمین وبینار تخصصی «حج ابراهیمی؛ از توحید تا برائت» با سخنرانی دکتر سید ابراهیم موسوی استاد دانشگاه و نماینده پارلمان لبنان برگزار شد.

موسوی حج امسال را با حج سال های گذشته متفاوت خواند و گفت: امروز تاریخ جدیدی به واسطه آنچه در فلسطین و غزه در حال وقوع است در جهان رقم خورده است. فلسطین نمایانگر اوج ظلم و تجسم واقعی جنایت و نسل کشی صهیونیست‌هاست. رژیم کودک‌کش صهیونیستی با حمایت آمریکا و همچنین حمایت غرب وحشی، علیه مردم مسلمان و مسیحی در فلسطین جنایات بیشماری را انجام می‌دهند. این جنایات و این کشتار وحشیانه، دیگر نه تنها مردم فلسطین بلکه کل بشریت را تهدید می‌کند.

نماینده پارلمان لبنان درباره خیزش دانشجویان در غرب بیان کرد: در رسانه‌ها دیدیم که چگونه دانشجویان در ایالات متحده آمریکا قیام کردند، این موضوع بر ماهیت اعمال جنایتکارانه آمریکا و رژیم صهیونیستی تأثیر بسیاری گذاشته است. تمام تبلیغات گمراه‌کننده‌ای که غرب وحشی برای تحریف درک واقعی از آنچه در فلسطین می‌گذرد انجام می‌دهد شکست خورده است. شاهد بودیم که جهان به یکباره تغییر کرد و برای عدالت خواهی به‌پا خواست و ماهیت عمیق انسانی دوباره برای حمایت از حقیقت در برابر بی عدالتی قیام کرد، چرا که تناقض بسیاری در همه مفاهیم و آموزه‌های غربی وجود دارد.

استاد دانشگاه لبنان با طرح این سؤال که اکنون در فلسطین چه می گذرد؟ و چه باید کرد؟ افزود: بشریت باید از فلسطین و مردم ما در غزه حمایت کند. این موضوع به طبیعت انسانی و به ایمان مرتبط می‌شود. خداوند متعال بر این طبیعت انسانی تأثیر می‌گذارد و همانطور که امام خمینی(ره) فرمودند: باید عمیقاً دریابیم که جز خداوند متعال کسی در این هستی تأثیرگذار نیست. از اینجاست که به سمت توحید حرکت می‌کنید. امام خامنه‌ای که خداوند او را حفظ کند و عمر شریفش را طولانی کند، نیز عنوان حج امسال را حج ابراهیمی از توحید تا برائت عنوان کرد تا ما بیشتر به طبیعت و ایمان خود برگردیم.

موسوی تصریح کرد: حضرت ابراهیم پدر ادیان الهی است. در قرآن کریم آمده است که: «فَلَمَّا جَنَّ عَلَیْهِ اللَّیْلُ رَأَیٰ کَوْکَبًا ۖ قَالَ هَٰذَا رَبِّی ۖ فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَا أُحِبُّ الْآفِلِینَ»؛ پس چون شب بر او نمودار شد ستاره درخشانی دید، گفت: این پروردگار من است. چون آن ستاره غروب کرد گفت: من چیزهای غروب کردنی و ناپدید شدنی را دوست ندارم (به خدایی نخواهم گرفت). حضرت ابراهیم (ع) متوجه بود که خدای توانا در این جهان هستی وجود دارد. حج باید از توحید حقیقی خداوند متعال آغاز شود. چرا که ما زمانی که با ظالمان مقابله می کنیم و زمانی که با مستکبران مقابله می کنیم، می‌دانیم که خداوند متعال پشتیبان ما و در همه حال همراه ماست.

وی در پایان با اشاره به اهمیت حج امسال افزود: حج، همایشی الهی است که در آن مسلمانان از تمام کشورهای جهان گرد هم می‌آیند تا از شرایطی که در اثر استکبار و اشغالگری در فلسطین ایجاد شده است، صحبت کنند. همچنین حج محلی برای توافق و نیل به سوی اهداف و راهبردهای اسلام و مسلمانان است. حج امسال یک حج ضروری است که باید در آن همه اراده‌ها برای گسترش آگاهی و بصیرت در مورد مسائل غزه گرد هم آیند و از این رو حج بیانگر مسیری واقعی به سوی تحقق آزادی است. مسئله فلسطین و غزه مسئله تمام انسانهاست. حج آغاز اعتقاد به توحید خدای متعال و سلب قدرت دشمنان خداوند است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha