شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024

 رهبر شیعیان ترکیه گفت: عامل اصلی اختلاف میان مسلمانان سوء استفاده های دشمنان است.

وی در گفتگو با مرکز خبر حوزه، با اشاره به اهمیت وحدت میان امت های اسلامی از دیدگاه قرآن اظهار داشت: اگر وحدت اسلامی برمبنای عدم نزاع و تفرقه باشد از نظر قرآن واجب است و باید همه مسلمانان در این راستا تلاش کنند.

صلاح الدین اوزگندوز افزود: مردم یک منطقه حتی اگر اختلاف مذهبی داشته باشند برای حفظ منافع و آینده خود لازم است در برابر دشمنانشان اتحاد فکری و عملی داشته باشند و با کنار گذاشتن اختلافات قومی و تأکید بر موارد مشترک، توطئه های دشمن را خنثی سازند.

رهبر شیعیان ترکیه با بیان اینکه استکبار با اصل اسلام مخالف است تصریح کرد: برای افزایش انسجام و اتحاد اسلامی باید در مرحله اول مشکل خود با استعمار و استکبار را حل کنیم، زیرا تنها در این صورت است که از خواب غفلت بیدار می شویم و اختلاف میان مسلمین محو خواهد شد.

صلاح الدین اوزگندوز بر ضرورت تأکید بر اصول مشترک و عدم حساسیت بر مسایل اختلافی تاکید و تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم پس از پیامبر گرامی اسلام، ائمه(ع) دارای مقام ولایت هستند.

رهبر شیعیان ترکیه با بیان اینکه نباید افراطی عمل کنیم یادآور شد: هیچ کس به حضرت زهرا(س) نزدیک تر از امیرالمومنین(ع) و اولاد طاهرینش نیست، اگر پیرو آنان هستیم باید از روش و منش آنان پیروی کنیم.

وی با بیان اینکه اگر واقعیت ائمه(ع) را بشناسیم هیچ گاه دچار تفرقه نمی شویم گفت: قیام امام حسین(ع) تنها حرکت انقلابی است که به طور کامل با موازین شرعی و اسلامی منطبق است به همین دلیل باید آنرا الگوی خود قرار داده و توجه داشته باشیم که سیدالشهدا(ع) در تمام طول عمر شریف خود با آرامش و دوستی مردم را هدایت می کرد.

وی با اشاره به تبلیغات دشمنان برای از بین بردن فضای دوستی و صمیمیت میان مسلمانان یادآور شد: اکنون استکبار به گونه ای فضای فکری کشورهای اسلامی را آلوده کرده است که مسلمانان اصل و ماهیت اسلام را رها کرده و با برادر دینی خود به نبرد پرداخته اند و در زمانی که کشتی اسلام درحال حرکت به سوی مقاصد عالیه خود می باشد نزاع میان مسافران این کشتی عین بی عقلی است.

صلاح الدین اوزگندوز در ادامه افزود: متاسفانه در برخی موارد به جای دین محمدی(ص) افکار و ایده های انحرافی جایگزین شده که از توطئه های دشمنان خطرناکتر است. زیرا فکر و ایده ما را مشوش کرده و نمی گذارد درست بیندیشیم.

رهبر شیعیان ترکیه با بیان اینکه اگر به دین محمد(ص) برگردیم همه مشکلات جهان اسلام حل خواهد شد گفت: مشکل ما این نیست که دشمن داریم، زیرا هیچ ملتی نیست دشمن نداشته باشد بلکه مشکل ما این است که از عقاید خود ساخته پیروی می کنیم.

وی انقلاب اسلامی را در بیداری مسلمین موثر دانست و خاطرنشان کرد: با وجود اینکه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) برروی مسئله وحدت تأکید داشتند، اما انقلاب اسلامی فقط موجب بیداری و تقریب اندیشمندان و روشنفکران شد و نتوانست عوام را به خوبی با اهمیت وحدت آشنا کند، علت این مسئله آن است که با پیروزی انقلاب اسلامی، تبلیغات سوء علیه اهداف این انقلاب گسترش یافت و عوام با ماهیت حقیقی آن آشنا نشدند البته برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی تا حدودی این معضل را حل کرده است.

صلاح الدین اوزگندوز آشناکردن مسلمانان با اهداف طرح خاورمیانه بزرگ آمریکا را بستر مناسبی برای افزایش وحدت اسلامی دانست و گفت: باید طرفداران و مدعیان وحدت اسلامی از این فرصت به خوبی استفاده کرده و با افزایش آگاهی های عمومی نسبت به فعالیت های آمریکا در منطقه زمینه مناسبی برای تقریب بین مذاهب اسلامی فراهم کنند.

رهبر شیعیان ترکیه با بررسی ظرفیت های لازم برای وحدت اسلامی گفت: اتحاد به این معنی که تمام افکار و نظرات یکی باشد ممکن نیست، زیرا دو برادر نیز با یکدیگر اختلاف دارند. بلکه باید به خوبی همدیگر را درک کرده و از حق آزادی بیان دفاع کنیم.

وی گروههای تندرو را دست پرورده استکبار دانست و اظهار داشت: گروه های تندرو مانند القاعده برای تفرقه افکنی و ایجاد درگیری های بی مورد بوجود آمده اند و در این شرایط باید به گونه ای عمل کنیم که دیدگاه های تکفیری در بین علما از بین رفته و مسلمانان با ماهیت این گروه ها آشنا شوند.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha