شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024

نشست علمی- پژوهشی با عنوان «الگوهای تربیتی امام خمینی» با هدف بررسی و تشریح رفتارهای تربیتی امام راحل و الگو گرفتن از این شخصیت الهی با حضور طلاب و فضلای حوزه علمیه در مجتمع آموزش عالی فقه و معارف اسلامی قم برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام بناری در این نشست گفت: امام خمینی الگو و نمونه‌ای عملی بودند که رفتار و گفتارشان کاملاً با هم مطابقت داشت و وقتی ابعاد زندگی ایشان را مورد مطالعه قرار می‌دهیم می‌بینیم که در دنیای کنونی برترین الگوی تربیتی بعد از معصومین (ع) است.

رییس مرکز مطالعات تربیتی جامعه‌المصطفی افزود: حضرت امام (ره) در یک بعد خاص شهرت نداشتند، بلکه در تمامی ابعاد سیاسی، اجتماعی، علمی، عرفانی و ... برجسته بودند.

حجت‌الاسلام بناری به مهمترین ویژگی‌‌ها و اصولی که امام در تربیت دینی و اسلامی مورد تاکید قرار می‌دادند اشاره کرد و گفت: مهمترین مبنای امام خمینی (ره) بحث تاثیرگذاری خداوند در نظام هستی است که در تمامی سخنان و سیره علمی و عملی ایشان شاهد آن هستیم، به گونه‌ای که با تاکید بر این مبنا انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند.

وی تصریح کرد: تربیت‌پذیری انسان و ظرفیت‌های بالای تربیتی در وجود جوانان از دیگر اصول و مبانی امام راحل در مباحث تربیتی است.

رییس مرکز مطالعات تربیتی جامعه‌المصطفی بیان داشت: امام در آثار خود ابتدا به مباحث اخلاقی و بعد از آن به مباحث عقلانی پرداخته است و مباحث عقلانی امام همواره در خدمت تربیت اخلاقی و معنوی بوده است.

وی افزود: امام در سیره تربیتی خود به رابطه مربی و شاگرد در مسایل اخلاقی بسیار تاکید داشته‌اند و احترام فراوانی برای اساتید خود قایل بودند و رابطه عاطفی بسیار عمیقی با آنها داشتند.

حجت‌الاسلام بناری ادامه داد: رهبر کبیر انقلاب، آموزه‌ها و دانش‌های مختلف را در شکل‌گیری شخصیت، رفتار و منش انسان موثر می‌‌دانستند و تاکید داشتند هر آنچه انسان یاد می‌گیرد باید متصل به منبع وحی، اهل‌بیت (ع) و قرآن باشد.

خاطرنشان می‌شود: در حاشیه این نشست یکی از پژوهشگران حوزه علمیه به ارایه پژوهش خود با موضوع بررسی سیره امام خمینی و خانواده پرداخت.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha