جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024

پنجمین همایش بزرگداشت عالمان دینی با محوریت حاج شیخ محمد حسن عالم نجف آبادی، در اوایل سال آینده در نجف آباد برگزار می شود.

دبیر این همایش در گفت وگو با مرکز خبر حوزه با اشاره به تاریخچه شهر نجف آباد اظهار داشت: زمانی که شاه عباس صفوی در مواجه با زمین گیر شدن شترهای حامل هدایا و نذورات برای نجف اشرف در حوالی اصفهان مستاصل مانده بود، شیخ بهایی پیشنهاد تاسیس شهری را داد که به نام نجف آباد شهرت گرفت و عالمانی وارسته  از آن برخاستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نورمحمدی افزود: حاج علی محمد نجف آبادی از شاگردان آخوند ملاحسینقلی همدانی، در اواخر قرن 13، متبحر در تدریس فلسفه منظومه حکیم سبزواری در نجف اشرف بوده است که افتخاری برای شهر نجف آباد می باشد.

مدیر مدرسه علمیه الحجه نجف آباد ادامه داد: در اوایل قرن 14 دو عالم بزرگ به نام های حاج شیخ احمد حججی و شیخ ابراهیم ریاضی در نجف آباد ظهور کردند که در منطقه اصفهان درخشیدند و نقش بسزایی در پویایی و رشد فکر دینی در آن منطقه ایفا کردند.

وی افزود: مرحوم حاج شیخ احمد حججی در زمان رضاخان تلاش بسیاری برای جذب جوانان مستعد به حوزه نمود و در همان زمان سه تا چهار مدرسه علمیه را که در اختیار بازاریان بود، بازپس گرفت و احیا کرد.

حجت الاسلام و المسلمین نورمحمدی ادامه داد: شخصیت های دیگری مانند ملاعبدالرحیم اصفهانی و میرسید علی نجف آبادی نیز از جمله عالمان برجسته این دیار می باشند.

دبیر ستاد برگزاری همایش های عالمان نجف آباد، اظهار داشت: مسئولان حوزه علمیه نجف آباد بر آن شدند تا با برگزاری همایش های عالمان این دیار در الگوسازی برای طلاب نقش بسزایی ایفا کنند، لذا در این راستا، نخستین همایش با عنوان بزرگداشت مرحوم حاج شیخ احمد حججی در سال 80 و همایش های بزرگداشت آیت الله ریاضی و آیت الله ایزدی نیز با حضور اندیشمندان، محققان، پژوهشگران، طلاب و روحانیون حوزه های علمیه در سال های بعد از آن در نجف آباد برگزار شد.

وی اظهار داشت: در حاشیه همایش‌ها، کتابی در خصوص آن شخصیت نیز ارائه می شود.

حجت الاسلام و المسلمین نور محمدی به برگزاری همایش مرحوم میر سید علی نجف آبادی اشاره کرد و گفت: درپی برگزاری همایش بزرگداشت حاج شیخ محمد حسن عالم نجف آبادی یکی از علمای این دیار هستیم که این همایش در سال آینده برگزار می شود.

وی افزود: بناست که در آینده همایشی برای عالمان مرحوم سید محمد مدرس نجف آبادی، از شاگردان  صاحب کفایه و مرحوم حاج شیخ سید هاشم میردامادی نجف آبادی جد مادری مقام معظم رهبری برگزار شود.

 

 

 


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha