پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
کد خبر: 236911
۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۱:۴۱

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، دانشگاه علوم اسلامی رضوی به همت نماینده ولی فقیه و تولیت آستان قدس رضوی آیت‌الله واعظ طبسی در سال 1363 پایه گذاری شد.

 به گزارش مرکز خبر حوزه دورس حوزوی در برنامه‌ آموزشی دانشگاه علوم اسلامی رضوی از جایگاه  خاصی برخوردار بوده و جزو دروس رسمی و اصلی این دانشگاه است.تربیت فقیه، اسلام شناس، پژوهشگر و استاد در رشته های مختلف علوم اسلامی، تربیت حقوقدان، قاضی و کارشناس حقوقی، تربیت عالم دینی و مبلغ اسلامی با هدف گسترش فرهنگ اسلامی و معارف اهل‌‌بیت(ع) در داخل و خارج کشور، تربیت نیروی انسانی کارآمد برای مراکز علمی و آموزشی ـ پژوهشی کشور و... از جمله اهداف اصلی این دانشگاه اسلامی می‌باشد.
خاطرنشان می‌شود، رشته‌های مصوب دانشگاه علوم اسلامی رضوی، در مقطع کارشناسی، علوم قرآنی و حدیث، فلسفه و کلام اسلامی، حقوق، زبان و ادبیات عربی، تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی، زبان و ادبیات فارسی، علوم حدیث و تاریخ اسلام می‌باشد.
همچنین رشته‌های علوم قرآنی و حدیث، فلسفه و کلام اسلامی، فقه و مبانی حقوق اسلامی، حقوق جزا و جرم‌شناسی، حقوق خصوصی و حقوق بین‌الملل نیز از رشته‌هایی تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد است.

گفتنی‌ است،‌ این دانشگاه، در سطح دکتری نیز رشته‌های علوم قرآنی و حدیث،‌ فلسفه  و کلام اسلامی، حقوق جزا  و جرم‌شناسی، حقوق خصوصی و حقوق بین‌الملل نیز ارائه می‌نماید.

یادآور می‌گردد، در حال حاضر در مقطع کارشناسی 648 نفر، درمقطع کارشناسی ارشد 111 نفر و در مقطع دکترا نیز 15 نفر مشغول به تحصیل در این دانشگاه هستند.

دانشگاه علوم اسلامی رضوی از ابتدای تأسیس در جهت نیل به اهداف تعیین شده در اساسنامه خود از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه در بخش آموزش و پژوهش دانشگاه بهره برده و با توجه به نیاز حوزه و دانشگاه به اساتید آشنا به علوم حوزوی و دانشگاهی، اهتمام ویژه ای به تربیت و پرورش اساتید و مدرسان فاضل داشته است.

این اساتید علاوه بر توانا بودن در یک رشته تخصصی دانشگاهی، به علوم حوزوی در سطح خارج و همچنین حداقل یک زبان خارجی نیز مسلط می‌باشند.

دانشگاه علوم اسلامی رضوی به منظور دستیابی به اهداف مندرج دراساس‌نامه کوشیده‌ است، در کنار فعالیت‌های آموزشی، به امر مهم پژوهش نیز توجه جدی نماید و زمینه پژوهش را برای پژوهشگران، دانش‌پژوهان و اساتید فراهم آورد.

آستان قدس رضوی به عنوان ملجأ معنوی و عالی ترین پایگاه فرهنگی جهان تشیع در اشاعه معارف و علوم اسلامی و سیره اهل‌بیت(ع) و به ویژه حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و دانشگاه علوم اسلامی رضوی، به عنوان تنها رکن علمی و آموزشی این پایگاه، مسؤولیتی ویژه برعهده دارد و در این راستا؛ دفتر ارتباطات و همکاری‌های بین‌الملل دانشگاه علوم اسلامی رضوی، با توجه به اهداف، راهبردها و وظایف خاصی که بر عهده دارد، سهمی بزرگی در موفقیت این مرکز علمی و آموزشی، در راستای نیل به اهداف والا و مقدسش بر عهده دارد.

امروز پس از گذشت 20 سال از راه‌اندازی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دانشجویان زیادی دانش‌‌آموخته این نهاد علمی می‌باشند و هرکدام با رسالتی که بر دوش دارد، دلسوزانه در مدارس داخل و خارج کشور در حال تدریس می‌باشند.

این دانشگاه با برای ایجاد روحیه رقابت در عرصه‌های علمی، شرکت دانشجویان را از نخستین دوره‌‌های تحصیلی در المپیاد‌های علمی فراهم می‌آورد.

دانشگاه علوم اسلامی رضوی،  همه ساله از طریق آزمون اختصاصی و مصاحبه و باا نظارت سازمان سنجش کشور،‌ دانشجویان خود را از میان جوانان مستعد پذیرش می‌نماید و در بهمن‌ماه، با درج آگهی در پیک سنجش و روزنامه‌های کثیرالانتشار و از طریق صدا و سیما به اطلاع عموم می‌رساند.

 

 


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha