سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024

«اگر می خواستم برنامه حوزه علمیه قم را بنویسم، یکی از مواد آن را کتب شهید مطهری قرار داده و مطالعه و مباحثه این کتب را به طلاب سفارش می کردم»

این فرمایش رهبر فرزانه انقلاب درباره اهمیت آشنایی طلاب با اندیشه مطهر پاره تن خمینی کبیر (ره)، شاید در عین اختصار به قدر کافی گویا باشد، به شرط آن که التزام به آن در حد حرف و حدیث باقی نماند و رخساره عمل به خود بگیرد.

در سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری بسیار به جا و مناسب دیدیم در گپی دوستانه با طلاب مسئول اجرای طرح مطالعاتی آثار آن استاد شهید در برخی مدارس علمیه قم، ضمن آشنایی با برنامه های این مدارس در این باره، ضرورت های نگاهی دوباره به بایسته های اجرای این طرح ارزشمند را به گفتمان بگذاریم.

 البته در این گزارش فرصتی دست داد تا با مسئول دفتر مرکزی طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری وابسته به معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه نیز گفتگویی در همین رابطه داشته باشیم.

محمد هادی طالب،مسئول اجرای طرح درمدرسه علمیه فاطمی قم با بیان این که ثبت نام طرح مطالعاتی شهید مطهری از آغاز سال تحصیلی جاری در این مدرسه آغاز شده است، اظهار داشت:امسال حدود 60 تن ازطلاب این مدرسه شامل پایه های اول تا چهارم در این طرح شرکت کرده اند که با احتساب این افراد حدود 150 طلبه در طول سه سال گذشته تحت پوشش طرح قرار گرفته اند.

وی ضمن اشاره به استقبال مناسب طلاب این مدرسه برای شرکت در این طرح گفت: به اعتقاد من اجرای هرچه بهتر و سامان یافته تر این طرح، اثرات بسیار مطلوب  و نمایانی درسیر تفکری و اندیشه ای طلاب خواهد داشت کما این که درطول سالیان اخیر هم ما گوشه هایی از آن را شاهد بوده ایم.

مطالعه آثار استاد؛ راهگشای پاسخ به شبهات

طالب، همچنین با بیان این که مطالعه آثار گرانقدر شهید مطهری تا حدود زیادی به طلاب در زمینه شبهه شناسی و به ویژه پاسخ گویی به شبهات با موضوعات دینی و اعتقادی کمک می کند،افزود:تداوم اجرای این طرح در سطح مدارس حوزوی، اگر با ساماندهی بهتر همراه باشد با توجه به شرایطی که امروز ما در آن قرار داریم امری بسیار ضروری و حیاتی است.

آشنایی با اندیشه‌ مطهر، رمز توفیق در تبلیغ

داوود دوستار ، مسئول طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری در مدرسه امام مهدی موعود‌(عج) قم نیز با اشاره به اهداف برگزاری این طرح، گفت: طلاب می‌توانند با مطالعه آثار ارزشمند شهید مطهری و آشنایی با افکار و اندیشه‌های والای این عالم شهید، در عرصه تبلیغ معارف دینی و پاسخ‌گویی به شبهات، موفق عمل نمایند.

وی اضافه کرد: طلاب با حضور در این طرح در مدت شش سال با مطالعه آثار شهید مطهری، آمادگی ترویج معارف دینی را پیدا می‌کنند؛ زیرا آثار این شهید فرزانه بسیار جامع و کامل است و نیازهای یک طلبه یا مبلغ را تا حدود زیادی مرتفع می نماید.

دوستار همچنین با اشاره به استقبال خوب طلاب از این طرح ،یادآور شد: طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری دو سال پیش در مدرسه علمیه مهدی موعود‌(عج) قم آغاز شده که در حال حاضر از طلاب پایه اول تا چهارم در این طرح شرکت کرده‌اند.

وی در ادامه به نکته مهمی هم اشاره کرد و گفت: اگر این طرح به صورت مستمر اجرا شود، مطمئناً سال به سال رونق بیشتری یافته و از این رهگذر طلاب محترم می‌توانند ضمن با آشنایی افکار و اندیشه‌های شهید مطهری، در ایام تبلیغی منبر قوی برای مردم و مخاطبان خود داشته باشند.

گامی اصولی در لبیک به خواسته ولی فقیه

 مجتبی صبوری ، مسئول این طرح در مدرسه معصومیه قم نیز با اشاره به این که حدود 250 تن از طلاب این مدرسه عضو این طرح می باشند، ابراز داشت: اجرای طرح مطالعاتی شهید مطهری در سطح مدارس علمیه در حقیقت گامی در راستای عملی نمودن فرمایشات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری مبنی بر مطالعه دقیق آثار شهید مطهری است و از این حیث طرح بسیار ارزشمند و کاربردی می باشد.

وی، خواستار معرفی هرچه بهتر کتب شهید مطهری برای طلاب جوان شد و گفت:با عنایت به این مساله که این شهید بزرگوار بسیاری از شبهات جامعه اسلامی امروز ما را پاسخ داده اند، بنابراین تبیین درست آثار این معلم بزرگ انقلاب اسلامی و معرفی کامل آنها به نسل جوان، نباید به هیچ وجه مورد غفلت واقع شود.

صبوری در ادامه با اشاره به این که مطالعه آثار استاد مطهری بخش قابل توجهی از عطش فرهنگی و علمی نسل جوان را پاسخ می دهد، گفت:ما در مدرسه معصومیه نمایشگاهی از آثار استاد مطهری برگزار کرده ایم ضمن آن، در طرحی ابتکاری جملات کوتاه و نابی از این شهید والا مقام در مضامین اخلاقی، اعتقادی و ... را برای طلاب به صورت پیامک ارسال می کنیم .

ایفای رسالت طلبگی در پرتو آشنایی با اندیشه استاد

صادق نباتی،مسئول طرح یاد شده در مدرسه مدینه العلم قم ، در همین باره گفت: باتوجه به این که در سال جاری این مدرسه به صورت آموزشی در آمده، به همین خاطر همه طلاب آن پایه اول هستند؛ بنابراین به تازگی این طرح را در مدرسه آغاز کرده ایم، با این حال خوشبختانه 100 نفر از طلاب در آن ثبت نام کردند که البته حدود 60 نفر از آن ها درامتحان مربوطه حاضر شدند.

وی همچنین با اشاره به این که آشنایی عمیق طلاب جوان با آثار و اندیشه های شهیدمطهری آنان را در ایفای رسالت عظیم طلبگی یاری می کند، خاطر نشان کرد:تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه جدی به آثار قلمی استاد مطهری بیانگر این است که استخوان بندی فکری و اندیشه ای طلاب باید با رهنمود گرفتن از این آثار گرانسنگ شکل بگیرد و ما به جهت اجرای این طرح حقیقتا از معاونت تهذیب تشکر می‌کنیم و از این دوستان می خواهیم که این طرح در سال های آتی هم با قدرت ادامه داشته باشد.

مهم ترین برنامه ها از زبان مسئول دفتر مرکزی طرح

حجت الاسلام پناهی ، مسئول دفتر مرکزی طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه نیز در گفت وگویی با مرکز خبر حوزه، با اشاره به پیشینه این طرح در حوزه‌، اظهارداشت: برای گسترش افکار شهید مطهری در کشور، به ویژه در میان طلاب و روحانیون، از سال 82 طرح مطالعاتی آغاز و با تهیه و ارائه کتب این عالم شهید، زمینه مطالعه آثار ارزشمند ایشان در میان طلاب جوان فراهم شد.

وی به تاکیدات امام و رهبری در راستای آشنایی با اندیشه های شهید مطهری اشاره کرد و گفت: از 13 اردیبهشت این طرح برای طلاب سطح دو و سه نیز برگزار می شود و طلابی که در مدارس خوابگاهی یا خارج از مدارس علمیه هستند می توانند ثبت نام کنند.

حجت الاسلام پناهی افزود:‌طلاب علاقه‌مند به حضور در این طرح می‌توانند به اداره کل فرهنگی معاونت تهذیب حوزه های علمیه برای ثبت نام مراجعه کنند.

وی در ادامه گفت: در آینده نزدیک دفتر طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری در مدرسه مبارکه فیضیه یا دارالشفا به منظور دسترسی بهتر طلاب، راه‌اندازی خواهد شد.

مسئول دفتر مرکزی طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری با اشاره به این که هم اکنون 1300 طلبه از مدارس علمیه در سطح 1 در طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری حضور دارند ابراز داشت: آثاری که نیازمند تدریس و تحقیق نیست و قابل فهم همگان است، در یک دوره 6 ساله تهیه و مطالعه می‌شود. هر عضو، با برنامه ریزی روزانه 20 دقیقه‌ می تواند کتب مربوطه را تا زمان آزمون به پایان رسانده و این طرح هیچ نوسانی را در برنامه های اصلی تحصیل طلاب وارد نمی‌کند و تا پایان طرح 50 عنوان از کتب شهید مطهری مورد مطالعه طلاب قرار می گیرد.

وی گفت: نمره آزمون، خلاصه نویسی، مباحثه، طرح سوال و کار هنری ویژه  در زمینه آثار شهید مطهری، امتیازات خاصی دارد و ممتازین هر کتاب با دریافت جوایزی از مدرسه در اردوی 6 روزه مشهد شرکت می‌کنند.

حجت الاسلام پناهی همچنین بیان داشت: اولین دوره فارغ التحصیل این دوره در سال گذشته بود و امسال نیز یکی از برنامه‌های فارغ‌التحصیلان، خلاصه آثار شهید مطهری با عنوان «هفت دفتر» تهیه و در اختیار آنها قرار گرفته و می‌بایست هر 40 روز یک دفتر را مطالعه ‌کنند که تاکنون سه دفتر مورد بررسی قرار گرفته و در اواخر اردیبهشت جلسه چهارم با حضور حجت الاسلام محمد مطهری برگزار خواهدشد.

وی در خاتمه افزود: حمایت‌های مالی و محتوایی، اعزام اساتید به شهرستان ها جهت تدریس و انتشار آثار شهید مطهری از دیگر برنامه‌های دفتر مرکزی طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری در معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه می‌باشد.

 گزارش از سید محمد مهدی موسوی

 

 

 

 

 


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha