شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024

نشست علمی ویژگی ها و شاخص های مدیران در سیره عملی و نظری امام خمینی(ره)، به همت انجمن مدیریت اسلامی حوزه، ظهر امروز، با حضور طلاب و فضلاء در محل انجمن های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، در این نشست حجت الاسلام حسنی به عنوان نظریه پرداز، ابتدا ویژگی های مدیران از نظر اندیشمندان دنیای غرب را بیان کرد و پس از آن با بیان نظریات امام خمینی(ره)، به مقایسه دیدگاه‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی با نظرات اندیشمندان غربی پرداخت.

وی گفت: از نظر اندیشمندان غربی، ویژگی رفتاری مدیران شامل دو سبک وظیفه گرایی و سبک رابطه گرایی است؛ در سبک وظیفه گرایی، مدیران تنها به اعمال قانون و عملیات اداری از طریق آن می اندیشند، که توجه محض به عملیات قانونی بدون توجه به اصول رفتاری در نهایت آسیب هایی را به همراه خواهد داشت.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: در سبک رابطه گرایی که سبک دیگر مدیریتی در دنیای غرب است، گرچه به اصلاح روابط مدیر با زیردست توجه دارد و معتقد است که اگر رفتار مدیران با پرسنل اصلاح شود، شاهد نتایج کاری بهتری خواهند بود، اما حقیقت رفتاری آن ها تنها میل به سوی کسب سود ودر آمد بیشتر است.

وی در بیان اندیشه های امام خمینی(ره) در این زمینه پرداخت و گفت: اندیشه های امام به عنوان یک متفکر اسلامی، هم در مبانی و هم در اهداف و اصول، با ویژگی‌های تعیین شده توسط اندیشمندان غربی متفاوت است.

حجت‌الاسلام حسنی ادامه‌داد: نگاه غرب به افراد زیردست، نگاهی ا بزاری است، ولی در نگاه امام خمینی(ره)، نگاه ابزاری جایگاهی ندارد.

وی گفت: در نگاه امام خمینی(ره) که نگاهی مبتنی بر اندیشه های ناب اسلامی است، انسان به خاطر انسان بودن و ارزش وجودی خود، مورد تکریم و احترام قرار می گیرد، ولی در دنیای غرب اگر رفتار اخلاقی را هم با زیر دست صورت می دهند، تنها با هدف ایجاد اشتیاق هرچه بیشتر فرد به کار خود و در نهایت کسب سود مادی است.

این محقق دینی با یادآوری مجدد این نکته که دو سبک مدیریتی دنیای غرب، وظیفه گرایی و رابطه گرایی است، بیان داشت: امام راحل توجه ویژه ای به تکلیف گرایی داشت و این سبک مدیریتی که در آن هم می توان سبک وظیفه گرایی و هم سبک رابطه گرایی را در آن جستجو کرد، را  به جهان معرفی می کرد.

وی در تشریح شیوه مدیریتی، رابطه مداری در دیدگاه امام خمینی(ره)، اظهار داشت: بصیرت بخشی به زیردستان، ایجاد تحول روحی و معنوی در آن ها، خدمت گذاری، ایجاد حس مشارکت جویی، ایجاد حس وحدت بخشی، اعتماد به نفس بخشی به آن ها و ایجاد روحیه امیدبخشی از ویژگی های شیوه مدیریتی «رابطه مداری» از دیدگاه امام خمینی(ره) است.

* ساده‌زیستی، ویژگی‌ مدیران موفق

حجت‌الاسلام حسنی با تشریح ویژگی بصیرت بخشی به افراد زیردست خود به عنوان یکی از ویژگی های مدیران در دیدگاه امام خمینی(ره)، بیان داشت: تقویت باورهای دینی در افراد، توجه به امدادهای الهی، تمسک به قرآن، ساده زیستی، ظلم ستیزی، تبدیل تهدیدها به فرصت ها، ارتقای دانش عمومی پرسنل و مردم، اطلاع رسانی به همگان، رعایت اولویت در انجام کارها و اکتفاء نکردن به وضع موجود را از شاخص های مهم ویژگی بصیرت بخشی مدیران به پرسنل است.

وی در تشریح ویژگی خدمت گذاری مدیران از دیدگاه امام خمینی(ره)، هم گفت: توجه به محرومین، ایجاد رفاه برای تمامی اقشار، حمایت از زیردستان، نصیحت پذیری، پذیرش انتقاد و ایجاد تفاهم و همدلی در تمامی افراد، از شاخص ها و نشانه های یک مدیر خدمتگcار از دیدگاه امام خمینی(ره) است.

* مشکلات جامعه با کمک مردم حل می‌شود

عضو انجمن مدیریت اسلامی حوزه بیان داشت: ویژگی دیگر یک مدیر موفق از دیدگاه امام راحل، ایجاد مشارکت جویی در جامعه است، که نشانه ها و شاخص های چنین مدیری، باور کردن پیروان خود است؛ امام خمینی(ره) همواره مردم و قدرت با آن ها بودن را باور داشت و معتقد بود. که تمامی مشکلات جامعه را با کمک مردم می توان حل کرد.

وی خاطرنشان ساخت، اعتماد به نفس بخشی به افراد تحت امر، یکی دیگر از ویژگی های مهم یک مدیر موفق از دیدگاه امام خمینی(ره) است، که نشانه و شاخص چنین مدیری، پرهیز از غرب زدگی، عزت بخشی، استقامت بخشی و نهراسیدن از دشمن است.

حجت‌الاسلام حسنی، سخن گوی تمامی افراد جامعه بودن را ویژگی مهم یک مدیر موفق از دیدگاه امام خمینی(ره) برشمرد و گفت: بیان مطالبات مردم توسط مدیر مانند اسلام خواهی، تأمین استقلال ملی، تأمین آزادی، ایجاد عدالت و قائل بودن حق نظارت مردم، از نشانه های مدیری دانست که سخن گوی تمامی افراد جامعه است.

وی در بیان ویژگی آخر یک مدیر موفق از دیدگاه امام(ره) اظهار داشت: ویژگی امید بخشی به مردم توسط یک مدیر که نشانه ها و شاخص های چنین مدیری، دادن نوید پیروزی و عظمت و همچنین نوید رفاه و آسایش، با گفتار و کردار، از مهمترین ویژگی های یک مدیر موفق از دیدگاه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی است.

این پژوهشگر دینی، در مورد شیوه وظیفه گرایی که شیوه دیگر سبک مدیریتی تکلیف گرایی است، بیان داشت: امام خمینی(ره) در این شیوه مدیریتی، تأکید فراوانی بر اجرای قوانین و مقررات داشتند، که در آن قانون گرایی مدیران، تبیین وظایف توسط مدیران، قاطعیت در عمل و شایسته سالاری را می توان از ویژگی های مهم این شیوه در نظر امام خمینی(ره) دانست.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha