دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
کد خبر: 239872
۳۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۳:۵۸

در دورانی که دختران را زنده به گور می کردند و به زنان اهمیت چندانی داده نمی شد، حضرت خدیجه(س) با به کارگیری 400مرد، با 4کشور مبادله اقتصادی سالم برقرار می کرد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام و المسلمین رفیعی، ظهر امروز، در جمع روزه داران و نمازگزاران، در مسجد مدرسه علمیه گلپایگانی، با اشاره به فرارسیدن رحلت حضرت خدیجه(س)، اظهار داشت: آن حضرت نه تنها الگویی برای زنان است، بلکه برای مردان نیز می تواند الگو باشد.

وی در بیان ویژگی های این بانوی بزرگ اسلام، گفت: اولین ویژگی بارز حضرت خدیجه(س)، فهم، درایت و تدبیر و مدیریت ایشان بود؛ به گونه ای که در زمانی که زنان جامعه در انزوا به سر می بردند، با 4کشور اطراف خود، رابطه اقتصادی برقرار کرد.

این استاد حوزه، افزود: در زمانی که به زنان اهمیت چندانی داده نمی شد، و به نوعی مرد سالاری حاکم بود، 400کارگزار مرد زیردست این بزرگ زن اسلام، کار می کردند؛ به علاوه آن که آن زمان اقتصاد آلوده به ربا، فریب و ... بود، اما اقتصادی که حضرت خدیجه(س) آن را دنبال می کرد، اقتصادی پاک و سالم بود

وی، توحید و اعتقاد به وحدانیت خداوند را دومین ویژگی حضرت خدیجه(س) عنوان کرد و افزود: قبل از آن که حتی پیامبر اسلام(ص) به پیامبری مبعوث شود، خدیجه(س) پیرو دین ابراهیمی و موحد بود.

* ولایت پذیری، ویژگی بارز حضرت خدیجه‌(س)

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی، خاطرنشان ساخت: ولایت مداری نیز یکی دیگر از ویژگی های همسر فداکار پیامبر(ص) است، که کمتر روی آن بحث شده است؛ به طوری که در همان آغاز تعیین جانشینی امام علی(ع)، ولایت علی(ع) را پذیرفت.

* شجاعت تنها به شمشیر در دست گرفتن نیست

وی با بیان این که شجاعت، تنها به شمشیر در دست گرفتن نیست، گفت: یکی دیگر از و یژگی های حضرت خدیجه(س) شجاعت او بود، چرا که در زمان هایی مانند دوران حضور در شعب ابی طالب(ع) که دفاع از پیامبراسلام(ص) هزینه داشت، مدافع و همراه ایشان بود.

معاون آموزش مدرسه عالی امام خمینی(ره)، با بیان این که ایثار درجه ای بسیار بالاتر از انفاق دارد، گفت: ویژگی بارز دیگری که برای حضرت خدیجه(س) می توان ذکر کرد، ایثار و از خود گذشتگی او بود.

وی در پایان با تأکید بر نقش بسیار برجسته حضرت خدیجه(س) در زندگی پیامبر(ص) گفت: در زندگی و حرکت بیشتر انبیاء و امامان، نقش یک زن را مشاهده می کنیم که برای نمونه می توان به نقش حضرت خدیجه(س) در زندگی پیامبر اسلام(ص)، نقش حضرت مریم(س) در زندگی حضرت عیسی(ع)، نقش حضرت فاطمه(س) در زندگی امام علی(ع) و ... اشاره کرد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha