دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، آیت الله وحيد بهبهاني را معلم البشرومجدد مذهب و صاحب 60 اثر و کتاب علمي دراصول و فروع درردّ شبهات وافتخارجامعه علم و حوزه‌هاي علميه دانستند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، معظم له در پیامی به همايش بزرگداشت مرحوم آيت الله وحيد بهبهاني که مشروح آن به شرح ذیل می باشد، ابرازاميدواری نموده اند زحمات همه کسانی که در انجام اين برنامه‌ها به قصد آشنا کردن بيشترجامعه ومفاخردين و تعهدات مذهبي اقدام مي‌کنند، مقبول درگاه اقدس حضرت بقية الله(عج) قرار بگيرد.

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تعالي: «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ» (مجادله/11)

السلام عليکم و رحمة الله

بلاد و امصار و مناطق و اقطار، همه ارض الله‌اند؛ و چنانکه امير المؤمنين در توصيف دنيا فرمودند: «مسجد انبياء‌الله و مهبط ملائکةالله و متجر اولياء‌الله مي‌باشند.» اما به واسطة جهات و ويژگي‌هاي خاص بر بلاد ديگر شرف و فضيلت مي‌يابند و حتي در يک منطقه و يک شهر نيز، قطعه‌هاي اراضي آن، از جهات معنوي ـ و به واسطة وقايعي که در آنها روي داده باشد و به نسبت مقدسي مشرف شده باشند ـ ارزش بيشتري مي‌يابند و خلاصه تا آنجا که مصداق «في بيوت اذن الله ان ترفع» مي‌باشند که وقتي ابوبکر از حضرت رسول صلي‌الله عليه و آله در مورد بيت علي و فاطمه عليهماالسلام، سؤال کرد جواب فرمود: مِن افاضلها؛ خانة علي و زهرا عليهماالسلام از فاضل‌ترين آن بيوت است و بيوت منتسب به اهل بيت عليهم السلام مولد و مکان ولادت رسول خدا صلي الله عليه و آله ـ و مقامات و مشاهدي که متأسفانه فرقه وهابيه هدم و برانداختن آنها را شعار خود قرار داده‌اند ـ همه اماکني است که در آن اماکن، زمينة تقرب به خدا بيشتر است. حرمين شريفين، کربلاي معلي، روضات همه ائمه طاهرين عليهم السلام و امامزاده‌هاي واجب الاحترام و مقابر علماي اعلام و مراکز مقدس ديگر، همه فضيلت دارند. به اين لحاظ همه شهرهايي که محل پرورش اشخاص بزرگ، صلحا و علماي عالي‌مقام بوده‌اند از اعتبار خاص برخوردارند که بايد اهالي اين شهرها حرمت اين مواطن را نگاه دارند و نسبت آن را عزيز و گرامي دارند. بايد قداست شهرهايي مثل شهر مکه و مدينه، کربلا و نجف هميشه محفوظ باشد.

در ميان بلادي که به واسطة انتساب بزرگان علم و فقاهت و تربيت‌شدگان مکتب اهل بيت عليهم السلام شهرت يافته‌اند، شهرهايي مثل قم، حله، طوس مي‌باشند.

از جمله شهر‌هايي که به واسطة انتساب به يکي از رجال بزرگ و کم‌نظير علم و عمل و جهاد و تلاش و کوشش در راه اعلاء کلمة الله و حفظ ثغور و حدود ديني و مذهبي، داراي شهرت و صاحب نام است بهبهان ـ شهر وحيد بهبهاني ـ است.

آري! وحيد بهبهاني؛ همين دو کلمه اما يک دنيا معنا، معلم البشر و مجدد مذهب و صاحب شصت اثر و کتاب علمي در اصول و فروع در ردّ شبهات، وحيد بهبهاني و فرزند علامه‌اش آقا محمد علي، صاحب کتاب «خيراتيه» و «مقامع‌الفضل»، وحيد بهبهاني که سلفاً و خلفاً افتخار جامعة علم و حوزه‌هاي علميه است.

وحيد بهبهاني که اگر او و فرزندش نبودند، و کج‌انديشي‌هايي را که پيدا شده بود افشا نمي‌کردند تا امروز حتي بسا بعضي در اشتباه مي‌ماندند. او و فرزند بزرگوارش الحق در دو جبهه، کج‌انديشي‌ها را برطرف کرده و وظيفة يک عالم موفق و فقيه اهل بيت علهيم‌السلام را که حفظ و حراست از دين است به بهترين صورت انجام دادند.

وحيد بهبهاني، يعني عالم يگانة نستوه، نه گوشه‌گير و نه بي‌تفاوت و منزوي؛ عالم صاحب آثار، آمر به معروف و ناهي از منکر؛ نگه‌دارندة دين و اسلام و غيرتمند، همه از صفات اين مرد برجسته است.

حقير همايش و بزرگداشت چنين شخصيتي را به همه تبريک عرض مي‌کنم. همگان بايد زحمات چنين رجالي را فراموش نکنيم و سيره و رفتار آنها را سرمشق قرار دهيم.

اهالي شهر مذهبي بهبهان بيشتر بايد به اين نام و اين شخصيت افتخار کنند و اميد است زحمات همة عزيزاني که در انجام اين برنامه‌ها به قصد آشنا کردن بيشتر جامعه و مفاخر دين و تعهدات مذهبي اقدام مي‌کنند مقبول درگاه اقدس حضرت بقية الله ارواح العالمين له الفدا قرار بگيرد.

26 شوال المکرم 1431

مطابق با 13 مهرماه 1389

لطف الله صافي

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha