جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024

معاون آموزش مجمع عالی حکمت اسلامی، گفت: با توجه به ظرفیت‌های فراوان انقلاب اسلامی و حاکمیت نظام اسلامی، حوزه باید در عرصه های مختلف علوم انسانی و اجتماعی حضور جدی داشته و پاسخ گو باشد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا، امروز در مراسم گرامیداشت هفته وحدت حوزه و دانشگاه و تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه باقر العلوم‌(ع) که در محل سالن اجتماعات دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، اظهار داشت: امروز حوزه های علمیه در نقطه تاریخی خاص قرار گرفته اند؛‌ نقطه عطفی که حاصل حضور فعال خود آن ها در عرصه های اجتماعی بوده و شرایط خارجی در آن دخیل نبوده است.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران به برکت قیام و حضور انسانی با تقوا و مؤمن که محصول این حوزه هاست شکل گرفت و او هم با استفاده از ظرفیت همین حوزه و مرجعیت این نقطه عطف را ایجاد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم‌(ع)،‌ خاطرنشان ساخت:‌ قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، حوزه های علمیه در یک تعامل بیرونی با مردم بودند و مردم هم مسائل خود را با آن ها در میان می گذاشتند، ولی نظام اجتماعی ما بر مبنای فقاهت سازمان نمی یافت و به همین دلیل یک انقلاب اجتماعی از تعامل آنها شکل گرفت.

وی افزود: حوزه های علمیه در دهه های اخیر، در مسائل فقهی مخصوصاً فقه خصوصی بسیار فعال بودند، اما مسائل دیگر در حاشیه قرار داشت که با شکل گیری انقلاب اسلامی حوزه توانست بیش از گذشته فعالیت داشته باشد؛ به طوری که امروز ما به عنوان حوزویان میراث دار یک نظام معرفتی هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا گفت: با وجود ظرفیت انقلاب اسلامی ایران و حاکمیت نظام اسلامی، حوزه باید در عرصه های مختلف علوم انسانی و اجتماعی حضور جدی داشته و پاسخ گو باشد.

وی تأکید کرد:‌ علوم انسانی فعلی که در دانشگاه ها وجود دارد بیش از آن که علوم انسانی باشد،‌ علوم تجربی است، از این رو حوزه های علمیه باید آن دسته از آگاهی ها و معرفت هایی که در عرصه های اجتماعی فعال است و با مبانی دینی نیز سازگاری دارد را باز تولید کرده و به جامعه عرضه کند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha