سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024

مدیر پشتیبانی پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران از تجهیز کتابخانه‌های مدارس علمیه خواهران سراسر کشور به منابع پژوهشی حج خبر داد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام داود رجبی‌نیا با اشاره به برنامه معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در زمینه تجهیز کتابخانه‌های مدارس به منابع پژوهشی مورد نیاز طلاب تصریح کرد: با توجه به اعتبارات ملی و استانی و کمک‌هایی که از سوی برخی دستگاه‌ها به مدارس علمیه خواهران صورت می‌گیرد، منابع پژوهشی مدارس علمیه خواهران ساماندهی می‌شود.

وی با بیان این که به این منظور طی دو مرحله از مدارس علمیه خواهران نظرخواهی و نیازسنجی صورت گرفته است، ادامه داد: در مرحله اول این طرح از میان چندصد عنوان منبع، حدود 50 عنوان منبع مکتوب و دیجیتال انتخاب و به مدارس علمیه خواهران اعلام شد تا نیاز خود را از میان این منابع اعلام کنند.

مدیر پشتیبانی پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران این منابع را شامل منابع مربوط به علوم حوزوی، دانشنامه جوان و برخی نرم‌افزارها نظیر نرم‌افزار کاوش که به منظور استفاده بهینه از منابع کتابخانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، برشمرد و گفت: در مرحله دوم این طرح به منظور جذب اعتبارات ملی و استانی که به مدارس علمیه خواهران تعلق می‌گیرد، چند هزار کتاب مورد بررسی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در این مرحله 518 عنوان کتاب در باب علوم حوزوی و 150 عنوان کتاب در موضوعات حج استخراج و به مدارس علمیه خواهران اعلام شد.

حجت‌الاسلام رجبی‌نیا علت درنظر گرفتن منابع پژوهشی حج در میان کتبی که برای تجهیز کتابخانه‌های مدارس علمیه خواهران پیش‌بینی شده است را تشرف بخش اعظمی از خواهران طلبه و خانواده‌های آنها به حج تمتع و عمره در طول سال برشمرد و افزود: تامین کتب مرتبط با حج باعث می‌شود تا علاوه بر برطرف شدن نیاز طلاب و خانواده‌های آنها، نیاز طلاب در تالیف پایان‌نامه‌های مرتبط با حج نیز برطرف شود.

وی با اشاره به شاخصه‌های انتخاب کتب در این طرح یادآور شد: کتاب‌هایی در این بررسی انتخاب شدند که اکثر کتابخانه‌ها فاقد آن بودند، در نگارش پایان‌نامه‌های طلاب بیشتر مورد نیاز بودند و از سوی طلاب یا اساتید و مدیران مدارس مورد درخواست بودند.

مدیر پشتیبانی پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه پس از اتمام مرحله دوم طرح تجهیز کتابخانه‌های مدارس علمیه خواهران مرحله سوم این طرح نیز به اجرا درخواهد آمد، گفت: نیازسنجی مرحله دوم این طرح به گونه‌ای انجام شده است که علاوه بر جذب بودجه‌های ملی و استانی سال گذشته، در صورت ابلاغ بودجه سال 90 این بودجه را نیز جذب خواهد کرد.

براساس گزارش روابط عمومی حوزه‌ علمیه خواهران، وی با بیان این که کتاب‌های درنظر گرفته شده برای تجهیز کتابخانه‌های مدارس قبل از ارسال به مدارس، در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران به صورت یکجا فهرست‌نویسی می‌شود، اظهار داشت: با انجام فهرست‌نویسی، سی‌دی فهرست‌نویسی به همراه کتاب‌ها به مدارس ارسال خواهد شد که این کار موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه مدارس علمیه می‌شود.

حجت‌الاسلام رجبی‌نیا این امر را موجب جلوگیری از بروز مشکلات بعدی در فهرست‌نویسی کتب در برخی مدارس عنوان کرده و افزود: با توجه به این که در آینده سامانه اطلاعاتی کتابخانه‌های مدارس بیش از پیش تکمیل خواهد شد، فهرست‌نویسی مناسب کتب، زمینه را برای این کار فراهم می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha