جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024

طی یک پایان‌نامه حوزوی، مسئله «نقد آرمان‌شهر عصر مدرن با تاکید بر اندیشه مهدویت» با حضور اساتید برجسته حوزوی در جلسه دفاعیه مدارج علمی حوزه، مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش مرکز خبر حوزه، در این نشست علمی، حجت الاسلام بهروز محمدی منفرد، از طلاب سطح چهار حوزه با اشاره به ضرورت انتخاب این موضوع و بررسی دیدگاه های مختلف در این مسئله، اظهارداشت: تاثیرات چشمگیر آرمانگرایی غربی در جهان مدرن به ویژه میان کمونیست ها، حجم انبوه کتاب های آرمان گرایی و کم توجهی در نقد آنها، از جمله ضرورت‌های بررسی این موضوع می‌باشد.

وی افزود: غربی ها تلاش می کنند آرمانگرایی خود را به جای مدینه فاضله واقعی که نبی اکرم‌(ص) آن را پیاده کردند و امام زمان(عج) نیز آن را برپا می کند در جهان مطرح کنند و در واقع آرمان گرایی را بدل آرمان مهدوی مطرح کرده اند.

حجت الاسلام محمدی منفرد با اشاره به اهداف تدوین این پایان نامه گفت: به چالش کشاندن آرمان شهرهای مدرن، بیان وجه برتری آرمان شهر مهدوی بر آرمان شهرهای دیگر و الگوسازی برای مقابله با آنها از اهداف این پایان نامه است.

این محقق حوزوی ادامه داد: سوال اصلی در این پایان نامه، مهمترین کاستی های آرمان گرایی تامسمور و فرانسیس بیکن بوده و منبع اصلی این تحقیق کتب لاتین دسته اول در کتابخانه های معتبر است که به دلیل آشنایی به زبان انگلیسی توانستم از منابع غنی و اصیل لاتین استفاده کنم که در غنای این پایان نامه افزوده است.

وی بیان داشت: از دستاوردهای این پایان نامه می توان به چالش کشیدن غالب آرمانگرایی های غربی و معرفی آرمان مهدوی به جای همه آنها است.

در ادامه این جلسه علمی، حجت الاسلام والمسلمین پورسید آقایی، استاد راهنمای این رساله علمی، با دفاع از این پایان‌نامه اظهارداشت: زبان انگلیسی مهمترین مشکل طلاب سطح 4 برای نوشتن پایان نامه است که ایشان از این بابت هیچ مشکلی نداشتند و توانستند به خوبی تحقیق را به پایان برسانند.

وی افزود: هزینه و وقت زیادی برای بدست آوردن منابع اصلی لاتین توسط صورت گرفته و پایان نامه خوب و در خور شایسته ای تدوین شده؛ به طوری که بیش از 2 سال وقت برای آن صرف گردیده است.

* در دام ادبیات غربی‌ها نیفتیم!

حجت الاسلام والسلمین مریجی داور این جلسه دفاعیه اظهارداشت: موضوع بسیار خوبی انتخاب شده، ولی باید توجه داشته باشیم در دام ادبیات غربی ها نیفتیم؛ چرا که اینجا حوزه است و طلاب و فضلا باید تیزبین باشند و در نوشته ها از اندیشه های غربی الهام نگیرند.    

نوروزی از اساتید دانشگاه قم یکی دیگر از داوران این جلسه دفاعیه بود که به نقد و نظر در زمینه این پایان نامه پرداخت و این تحقیق در پایان این جلسه علمی بعد از نقد و بررسی داور و مشاور و استاد با امتیاز بالا قبول شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha