سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024

صدها تن از روحانیون علمای الازهر مصر با اجتماع در شهر نصر ، استقلال نهاد دینی الازهر و همچنین انتخاب شیخ الازهر بر اساس انتخابات را خواستار شدند.

به گزارش سرویس بین الملل مرکز خبر حوزه ، این گروه در اجتماع خود از برپایی راهپیمایی میلیونی در هفته آینده  در برابر مقر شورای عالی نیروهای مسلح  خبر دادند.

علمای الازهر در اجتماع خود بر وحدت موسسات و نهادهای اسلامی از جمله الازهر ، دارالافتاء و اوقاف مصر و نیز استقلال این نهادها از حکومت تاکید کرده و خاطر نشان کردند:باید هیات کبارالعلما احیا شود و شخصیت هایی چون شیخ الازهر ، مفتی مصر و رئیس دانشگاه الازهر از بین این هیات انتخاب شوند.

اصلاح نظام آموزشی الازهر برای تربیت علمای توانمند و متناسب با شرایط ایجاد شده پس از انقلاب مصر ، از دیگر خواسته های علمی الازهر بود.

علمای الازهر تاکید کردند : لازم است تا کمیته حج نیز از وزارت کشور به الازهر منتقل شود و امور دینی در این نهاد پر سابقه انجام بگیرد تا روح حقیقی با الازهر بازگردد کما اینکه روح حقیقت به مصر بازگشته است.

لازم به ذکر است ، احمد الطیب شیخ کنونی الازهر از طرف حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع مصر به این مقام منصوب شده است.

اگر چه احمد الطیب پس از روی کارآمدن و تصدی مقام شیخ الازهر ، برخی مواضع تقریبی اتخاذ کرد اما سربزنگاه و به ویژه در چند ماه اخیر مواضع غیر منطقی از سوی وی صادر شد.ازجمله آنکه با شروع انقلاب مردم مصر ، حرکت آنها را محکوم نمود و اخیرا نیز در برابر فجایع انجام گرفته در بحرین سکوت نمود و همنوا با شرکای آمریکا در منطقه ، ایران را به دخالت در امور کشورهای منطقه متهم نمود و از جنایات آل سعود و آل خلیفه در بحرین چشم پوشی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha