جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
کد خبر: 258411
۱۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۳

دکتر احمد الطیب شیخ الازهر، بلافاصله پس از تصدی این منصب گفته بود که برنامه هایی را برای توسعه آموزش الازهر در دستور کار دارد.

به گزارش سرویس بین الملل مرکز خبر حوزه، در راس برنامه هایی که شیخ الازهر از آن سخن به میان آورده بود، از سر گیری تدریس منابع گذشته و فقه مذاهب مختلف اسلامی و ارتقاء سطح اساتید الازهر بود.

پایگاه اینترنتی "آن اسلام" در گفت و گو با مسئولان الازهر به بررسی کارهای اجرا شده در راستای این وعده پرداخت.

دکتر عبدالدایم نصیر، مشاور آموزشی شیخ الازهر گفت: تا کنون گام های عملی زیای برای گسترش بخش آموزش در دانشکده های الازهر برداشته شده و این روند همچنان ادامه دارد.

* توجه به تدریس و متون پیشینیان

وی نسبت به تدریس منابع و متون پیشینیان گفت: اجرای این برنامه به صورت کامل از طریق کمیته ای صورت میگیرد که برای بازگرداندن تراث گذشتگان به چرخه تدریس و با هدف پیوند دادن طلاب به ریشه های خود و روزگار حاضر تشکیل شده و هدف دیگر آن فارغ التحصیل شدن نسلی از الازهر است که آماده بازگرداندن شکوه گذشته به این دانشگاه هستند.

دکتر نصیر خاطرنشان کرد: یک شعبه جدید برای پژوهش های اسلامی تخصیص یافته تا منبعی برای تامین و پشتیبانی از دانشکده های تبلیغی باشد.

وی ادامه داد: الازهر هزینه اقامت و معیشت دانشجویان این دانشکده را متقبل شده تا آنها را درپژوهش های دینی یاری کند.

* تدریس فقه مذاهب اهل سنت از توقف درآمد

دکتر نصیر گفت: تدریس فقه مذاهب اربعه که برای چند سال متوقف شده بود و به جای آن کتاب الفقه المیسر تدریس می­شد، به دستور شیخ الازهر دوباره روال به سابق برگشته به این اعتبار که این میراث گذشتگان که بر پایه اجتهاد و احترام به نظر مخالف است، تنها خاکریز موجود در برابر امواج ویرانگر افراط گرایی دینی است.

شیخ جعفر عبدالله مسؤول بخش مؤسسات آموزشی الازهر نیز گفت: تدریس کتب و میراث گذشتگان به خصوص تدریس مذاهب فقهی در کلاس های اول ابتدایی و اول دبیرستان آغاز شده و در آیندۀ نزدیک، روش های فقهی و توحید و تفسیر هم تدریس خواهد شد. از جمله کتبی که تدریس آن در دوره ابتدایی از سر گرفته شده کتب "تیسیر نور الایضاح فی الفقه المالکی" و "شرح متن المعشماویة فی الفقه المالکی" و "تقریب فتح الفتوح علی متن ابی شجاع فی الفقه الشافعی" و غیره است. 

* بسته شدن کارگاه های تخصصی قرائت توجیهی ندارد

وی در مورد کارگاه های قرائت و تبدبل آنها به مراکز زبان عربی به نام توسعه الازهر،‌ افزود: بسته شدن بیش از 320 کارگاه قرائت در نقاط مختلف کشور کار درستی نیست زیرا این مراکز علمایی را تربیت می­کند که نکات تجویدی را رعایت می­کنند و جهان اسلام به چنین افرادی نیازمند است و اکنون کمیاب شده اند و کشورهای عربی آنها را برای تدریس درمؤسسات دینی استخدام می­کنند و بنابراین الازهر نباید این کارگاه ها را به اسم گسترش الازهر ببندد.

* جای فقه اهل بیت(ع) همچنان در الازهر خالی است

خاطر نشان می شود، اگرچه با روی کار آمدن احمد الطیب، گام هایی برای تدریس فقه مذاهب اربعه اهل سنت برداشته شده، اما تحلیلگران معتقدند که این، همه راه نیست و همچنان جای تدریس فقه اهل بیت(ع) در دانشگاهی که خود را بزرگترین و معتدل ترین دانشگاه جهان اسلام می داند، خالی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha