پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024

عضو جامعه مدرسین حوزه حکومت ولایی را بهترین مدل حکومتی دانسته و گفت: اسلام بدون ولایت مانند جسم بدون روح خواهد بود و هیچ ضمانتی برای اجرای احکام شرع مقدس وجود ندارد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس کعبی، پیش از ظهر امروز در مراسم گرامیداشت اعیاد دهه ولایت که در مدرسه علمیه صدوق(فاز دو) برگزار شد، با اشاره به تاریخچه و مفهوم ولایت، گفت: مفهوم ولایت به معنای سرپرستی سیاسی و اجتماعی مردم، جز ابداعات شرع مقدس است و چنین مفهومی از نظام سیاسی و اجتماعی در تاریخ بشریت سابقه ندارد.

وی افزود: چنین مفهومی را تنها در حکومت پیامبر اکرم(ص) و نظامات سیاسی و اجتماعی انبیاء الهی می توان مشاهده کرد و هیچ یک از نظامات غیر الهی در طول تاریخ چنین ابداعی نداشته و حتی واژه ولایت بدین معنا را شارع مقدس وضع کرده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه ادامه داد: خداوند برای ادامه زندگی سیاسی و اجتماعی انسان ها و به منظور ایجاد نظم و امنیت، رفاه و آبادانی، پیشرفت و عدالت ، قرب الهی و رشد، تعالی، کمال  و تهذیب نفس و هدایت انسان ها به سمت این معانی بلند و تحقق معنای واقعی زندگی، محمد (ص) و آل آن حضرت را در راس حکومت ولایی قرار داد.

*حکومت نبوی، حکومتی ولایی است

حجت الاسلام والمسلمین کعبی، با بیان این‌که کاملترین انسان ها در راس حکومت الهی و ولایی قرار داده شده اند، اظهارداشت: خداوند کاملترین انسان ها را اولی به اطاعت قرار داده و پیامبر(ص) را دقیقاً با همین معنا در راس حکومت اسلامی گذاشت و سایر ائمه(ع) را نیز به جانشینی ایشان برگزید؛ بنابراین حکومت نبوی نیز حکومتی ولایی است.

*ولایت، ضمانت اجرایی احکام شرع

عضو خبرگان رهبری تأکید کرد: ولایت روح اسلام است و اسلام بدون ولایت مانند جسم بدون روح خواهد بود ولایت هیچ ضمانتی برای اجرای احکام شرع مقدس وجود ندارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کعبی، با اشاره به مفهوم امامت و حکومت و تفاوت های میان این دو مفهوم، بیان داشت: امامت اعم از حکومت است و مساوی با حکومت نیست؛ حکومت شعبه ای از امامت می باشد و آنچه در غدیر خم اتفاق افتاد، ابلاغ حکومت اسلامی بر مبنای ولایت بود که برخی افراد از این مسیر فاصله گرفته و آن را نپذیرفتند.

وی با بیان این‌که نماز، روزه، حج و زکات هرگز آسیبی به نظام های مخالف با نظام حکومتی پیامبر(ص) نمی رساند، اظهارداشت: مسلمانان ظاهری، عبادت هایی مانند نماز، روزه و ... را به خوبی قبول کرده و خود را به نوعی ملتزم به آن می دانستند و کوچکترین آسیبی به تفکرات سیاسی و اجتماعی آنها وارد نمی کرد، ولی هرگز با نظام سیاسی و اجتماعی حکومت نبوی که بر پایه ولایت بود کنار نیامده و آن را نپذیرفتند.

عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به ویژگی های حکومت ولایی، گفت: حکومت ولایی مبتنی بر فطرت انسان ها است و از سنت های اصیل نبوی محسوب می شود که در روز غدیر ابلاغ شد، ولی متاسفانه بشریت از این مدل حکومتی فاصله گرفت و آن را نپذیرفت.

*انقلاب اسلامی پرتویی از مفهوم غدیر است

وی، انقلاب اسلامی را پرتویی از مفهوم غدیر دانسته و ادامه داد: انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) برگرفته از پیام غدیر ایجاد شد و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر پایه همین گفتمان شکل گرفته است، به نحوی که هویت جامعه ما هویت ولایی است.

عضو جامعه مدرسین در پایان با بیان این‌که مردم ایران از نعمت ولایت بهره مند هستند، خاطرنشان کرد: بزرگترین نعمت ممکن و متصور برای هدایت بشریت و دستیابی به کمال، ولایت است که عینیت و تجلی آن در حکومت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha