سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024

تعصب مذهبی و قومی و عدم بصیرت از علل شکست مسلمانان به شمار می‌‌رود. در اوج خطر کشورهای صلیبی علیه اسلام، برخی از علمای مسلمان علیه شیعیان فتاوا صادر می‌کردند و مصلحت مسلمانان را در نظر نمی‌گرفتند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام تورگوت آتام، از ترکیه، امروز در نشست علمی «روند تاریخی بیداری اسلامی»، که به همت انجمن علمی دانش‌پژوهان تاریخ مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره)، در سالن شهید صدر این مجتمع برگزار شد، با اشاره به جنگ‌های صلیبی در تاریخ، گفت: در این دوران، مسلمانان عصر طلایی خود را سپری می‌کردند و کشورهای اروپایی در حال زندگی به سبک قرون وسطی بودند.

وی افزود: در این دوران تاریخی، برخی از کشورهای اروپایی توانستند با جنگ‌های صلیبی، بیت‌المقدس را از دست مسلمانان خارج کنند.

حجت‌الاسلام تورگوت آتام بیان کرد: علت پیروزی کشورهای صلیبی، ضعف مسلمانان بود. حکومت‌های سلجوقیه، عباسی اسماعیلیان  و برخی از سلسله‌های حکومت اسلامی آن روزگار به اندازه‌ای ضعیف عمل کردند که دشمن توانست با استفاده از این ابزار به مسلمانان مسلط شوند.

این پژوهشگر تاریخ عدم بصیرت را آفت بیداری اسلامی عنوان و اظهار کرد: تعصب مذهبی و قومی و عدم بصیرت از دیگر علت‌های شکست مسلمانان به شمار می‌‌رود. در اوج خطر کشورهای صلیبی علیه اسلام، برخی از بزرگان کشورهای اسلامی علیه شیعیان فتاوایی صادر می‌کردند و مصلحت مسلمانان را در نظر نمی‌گرفتند.

وی، با  توجه به بیداری کنونی اسلامی، اضافه نمود: تکیه‌گاه این بیداری فطرت انسا‌ن‌ها است، وقتی که فطرت انسان بیدار می‌شود، کسی نمی‌تواند از آن جلوگیری کند.

پژوهشگر جامعةالمصطفی، با اشاره به تاریخ عبرت‌انگیز منطقه شام، عنوان کرد: منطقه شام، در قبل و بعد از اسلام، شاهد جنگ‌های مختلفی بوده است و اکنون نیز این موضوع ادامه دارد و طرفداران کشورهای استکباری مانند آمریکا و رژیم منحوس صهیونیستی دو قطب موجود در این منطقه به شمار می‌روند.

حجت‌الاسلام تورگوت آتام، اوضاع سوریه را مورد توجه قرار داد و ابراز نمود: نیرنگ دشمنان اسلام به اندازه‌ای است که در دخالت‌هایی که در این کشور انجام می‌گیرد، تلاش می‌کنند تا ذهنیت مسلمانان را از این کشور مخدوش سازند.

وی، با اشاره به بیداری اسلامی در ترکیه، یادآور گردید: در هیچ برهه‌ای از تاریخ، اسلام در ترکیه، جایگاه خود را از دست نداده است، اما نبود رهبری مقتدر مشکل اساسی ما به شمار می‌رود.

این محقق تاریخ، با اظهار اینکه درصد قابل توجهی از زنان ترکیه محجبه هستند، عنوان کرد: علویان ترکیه و مسلمانان شرق ترکیه، از جریان‌های فعال در ترکیه به شمار می‌رود که به علت نبود رهبری مقتدر، به سرانجامی نمی‌رسد.

حجت‌الاسلام تورگوت آتام، در پایان، اضافه نمود: تاریخ گواه خوبی است که همواره مسلمانان از کشورهای غربی ضربه خوردند، بنابراین در سازش با این کشورها باید هوشیار بود و همیشه به آنها سوء‌ظن داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha