پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد تقی رهبر گفت: در نظامی که ولایت فقیه در رأس آن قرار دارد، هیچ بن‌بستی وجود ندارد.

عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی مرکز خبر حوزه با اشاره به فرازهایی از بیانات امام خمینی (ره) در رابطه با جایگاه ولایت فقیه، اظهار داشت: به طور مثال ایشان می‌فرمودند «ولیّ فقیه، می‌تواند اعمال حج را برای مدتی تعطیل کند».

نماینده اصفهان در مجلس با بیان این که برخی احکام، فقط با نظر ولی فقیه قابل اجراست، به عنوان مثال اینکه بخواهند مسجدی را خراب کنند، افزود: ولایت فقیه می‌تواند حتی در احکام ثانویه نظر بدهد، به طور مثال در قضیه شطرنج که در زمانی حکم به حرمت آن می دادند، ولی امروز به یک ورزش فکری تبدیل شده و چون در شطرنج، برد و باخت به عنوان مصداق قمار مطرح نیست، می‌گویند جایز است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رهبر ادامه داد: البته یک‌سری اصول ثابت در اسلام وجود دارد که قابل تغییر نمی‌باشند. اما بعضی از مسائل در متغیرهای زمان نیازمند بازنگری است. به عنوان مثال مساله بیمه یا مسایل بانکی پیش می‌آید. مطالبی که در زمان ائمه‌(ع) نبوده و اکنون وجود دارد. یا فاصله‌ها در شهرسازی برای شهرهای بزرگ و امثال این‌ها که متغیرهای زمان ایجاد می‌کند و باید با مصداق متغیرهای زمان اسلامی جلو برود.

وی با تاکید بر این که درعین‌حال، قانون و چارچوب اصلی نظام باید حفظ ‌شود، گفت: تشکیل و تغییر نظام اسلامی زیر سایه ولایت امکان‌پذیر است و به دلیل وجود ولی فقیه است که به بن بست نمی‌خورد.

عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس با تاکید بر این که بن بست ها در نظام اسلامی به دلیل وجود ولایت فقیه شکسته می‌شود، گفت: این بدان معنی نیست که حرام را حلال و حلال را حرام کنیم، بلکه با متغیرهای زمان، تغییرهایی به وجود می‌آید که جزو ضروریات اسلام نیست، بلکه  در احکام ثانویه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha