پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
کد خبر: 270418
۲۴ آذر ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۶

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: مرحوم آخوند خراسانی در جریان نهضت مشروطیت یک نقش راهبری و بسیار مهم را بر عهده داشته است.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام علی اکبر ذاکری، پیش از ظهر امروز طی سخنانی در کمیسیون تحولات سیاسی اجتماعی کنگره بین المللی بزرگداشت مرحوم آخوند خراسانی که در سالن همایش های دفتر تبلیغات  اسلامی برگزار شد، با اشاره به این که در دوران مشروطیت، مرحوم آخوند خراسانی، سرآمد علمای نجف بوده است، خاطرنشان کرد: هر چند که علمای نجف در رهبری مشروطه و هدایت جریان های مذهبی نقش بی بدیلی داشتند و پیروزی این انقلاب، مرهون حضور جمعی آنان در حمایت از نهضت بوده، اما اسناد و واقعیت های تاریخی نشان می دهد که آخوند در حمایت و رهبری مشروطه پس از آغاز استبداد صغیر، نقش بنیادی داشته و رهبری اصلی حرکت بر ضد محمد علی شاه را عهده دار بوده است.

وی همچنین با تاکید بر این که علما به عنوان وارثان انبیا، مرزداران عقیده و باورهای دینی مردم در طول تاریخ بوده اند، اظهار داشت: علما و فقهای شیعه همچنین علاوه بر صیانت از باورها و اعتقادات، در پاسداری از مرزهای جغرافیایی ، ارزش های مردمی و استقلال کشور نیز نقش بی بدیلی ایفا کرده اند که از جمله شاخص ترین آن ها ، مرحوم آخوند خراسانی بوده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: در واقع علما با استفاده از مکانیزم های خاص فقه شیعی، نظیر صدور فتوا، احکام جهادی و ... در برخورد با تهاجم دشمن ، به مثابه سدی استوار ایستادند و مانع از پیشروی آنان شدند.

وی همچنین در ادامه ابراز داشت : در واقع نحوه عملکرد علما در برابر حوادث موجود، به حسب شرایط و مقتضیات زمان، متفاوت بود و طیف وسیعی از عملکرد را از صدور فتوا تا رهبری جنبش ها و نهضت را در بر می گرفته است.

حجت الاسلام ذاکری بیان داشت: انقلاب مشروطه به عنوان یکی از نقاط عطف تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی ایران، کارنامه روشنی را از عملکرد علما، روحانیت و مراجع عظام تقلید در پیشبرد و تحقق آن به نمایش می گذارد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha