پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024

مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه باقرالعلوم، عصر امروز با حضور آیت الله حسینی بوشهری و پروفسور محمد حزیم شاه، رییس انجمن علوم انسانی مالزی برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، در ابتدای این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی گرجیان در سخنانی با ذکر این مطلب که مراکز علمی از جمله دانشگاه باقرالعلوم از جمله نهادهایی است که با هدف پیوند مبارک حوزه و دانشگاه پدیده آمده است، اظهارداشت: خوشبختانه این مرکز علمی در زمینه رشد و شکوفایی پژوهش‌های دینی، دستاوردهای مناسبی داشته است.

وی افزود: این گونه مراکز حوزوی که وجهه‌ دانشگاهی نیز دارند می‌بایست در مسیری که مرضی رضای ائمه اطهار(ع) است حرکت کنند و خروجی‌های آنان نیز باید در این مسیر قرار گیرد.

پس از سخنان وی آیت الله حسینی بوشهری نیز با ذکر مطالبی پیرامون وحدت حوزه و دانشگاه گفت: حوزه و دانشگاه از آغاز شکل گیری نهضت علمی در اسلام در هم مخلوط بودند و بسیاری از بزرگان و مفاخر اسلامی، همگی جزو نخبگان و دانشمندان علوم مختلف نیز به شمار می‌رفتند.

وی افزود: پس از مشروطیت، مفهوم حوزه و دانشگاه به شکل امروزی مرسوم شد و پس از آن نیز به واسطه عوامل مختلف داخلی و خارجی، بین دو نهاد فاصله عمیقی ایجاد شد و حس بدبینی را بین این دو مرجع علمی کشور ایجاد کرد ولی در دهه 50 با رهنمودهای امام راحل، شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید مفتح و بسیاری از بزرگان حوزه و اساتید دانشگاه این پیوند دوباره کلید خورد.

پس از سخنان وی پرفسور محمد حزیم شاه از مالزی نیز در سخنانی به بیان مشکلات ایجاد شده به واسطه درگیری سنت و مدرنیسم در جوامع اسلامی پرداخت و گفت: بحث بین این دو مقوله و بحث میان اصالت علم و معنویات ارزش‌های انسانی از جمله مهم ترین بحث‌هایی است که به ترتیب در کشورهای اسلامی و غربی ایجاد چالش کرده است.

رییس انجمن ملی علوم اجتماعی مالزی نیز در این همایش به بررسی تاریخچه علوم پرداخت و تاکید کرد: علم تعیین کننده تمام جوانب زندگی بشر نیست، بلکه ارزش‌های انسانی بسیار مهم تر است و از این رو نمی توان همه چیز را با علم و فناوری سنجید.

گفتنی است، بیش از صد اثر مربوط به دانشجویان مقطع ارشد به دبیرخانه پنجمین جشنواره انتخاب پژوهشگران برتر دانشگاه باقر العلوم‌(ع) ارسال شده بود. دانشجویان مقطع دکترا نیز 121 اثر و اعضای هیات علمی دانشگاه باقر العلوم هم 79 اثر به دبیرخانه جشنواره پژوهشگر برتر ارسال کردند.

در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه باقر العلوم‌(ع) در هر مقطع سه اثر به عنوان برتر انتخاب و با اهدا لوح تقدیر از صاحبان آثار تجلیل شد. حجج اسلام آقایان حسن معلمی،‌ نجف لک زایی و یارعلی به عنوان اعضای هیات علمی برتر دانشگاه باقرالعلوم انتخاب شدند.

آقایان فرج الله قاسمی و رضا خراسانی نیز به عنوان پژوهشگران برتر در مقطع دکترا برگزیده شدند و آقایان علی خلجی،‌ سیدجواد میرخلیلی و رفیع الدین اسماعیلی نیز به عنوان سه پژوهشگر برتر در مقطع کارشناسی ارشد معرفی و لوح تقدیر دریافت کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha