یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی خواستار تشکیل جمعیت فرامرزی تقریب در درون جهان اسلام شد و گفت: جمهوری اسلامی ایران خواهان تقریب و طرفدار توسعه آن است.

به گزارش حوزه نیوز،حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در دیدار هیاتی از اساتید و مدرسان دانشگاه های الازهرو سایر دانشگاه های مصر با اشاره به ضرورت تشکیل جمعیت فرامرزی تقریب، گفت:  مجمع تقریب مذاهب اسلامی می‌تواند  امکانات خود را در جهت کمک به این جمعیت تقریبی بدون این که ابعاد فرامرزی و خودجوش آن تحت تاثیر هیچ کشوری قرار گیرد، قرار دهد.

وی با اشاره به این که جمهوری اسلامی خواهان تقریب و طرفدار توسعه آن است، از نخبگان و علمای مصر درخواست کرد: تمام تلاش و ظرفیت های خود را در جهت تقویت جمعیت فرامرزی تقریب به کار گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: هر کدام از دو کشور ایران و مصر، قابلیت های زیادی دارند که اگر شناسایی و شکوفا شوند تحولات شگرفی در جهان اسلام ایجاد خواهد شد.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس یادآورشد: اسلام  دارای جوانب بزرگی از حیث پیشرفت، اخلاق و انسانیت است، ولی متاسفانه بخش هایی از آن اسیر دست تفرقه گرایان جوامع اسلامی شده و آنها مانع بروز این جنبه های بزرگ شده اند.

 

*تاکید بر احیای هویت اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با تاکید بر احیاء و تقویت هویت اسلامی، گفت: متاسفانه تصور می کنیم که تنها یک هویت، به نام هویت مذهبی وجود دارد که طرفداران هر مذهب، آن را ایجاد و احیاء می کنند؛ در حالی که هویت دیگری در کنار هویت مذهبی وجود دارد و آن هویت اسلامی است.

وی تاکید کرد: نسبت به هویت اسلامی تلاش زیادی نکرده یم، در صورتی که اگر هویت اسلامی نباشد گاه هویت های مذهبی نیز در شرایطی قرار می گیرند که وقتی رو در روی هم  قرار گیرند زمینه های طائفه گرایی را  فراهم می کنند.

رییس شورای تقریب حوزه علمیه قم اظهار داشت: ما باید هویت اسلامی را ایجاد کنیم که همه از آن برخوردار باشند و در دل آن، هویت های مذهبی نیز وجود داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی یادآورشد: همان طور که هویت مذهبی دارای خطوط قرمزی است که نباید از آن عبور کرد،  هویت اسلامی نیز خطوط قرمزی دارد که نباید آن را نادیده گرفت و یا از آن عبور کرد .

وی با تاکید بر رعایت الزامات و خطوط قرمز تقریب گفت: تقریب خطوط قرمز و الزاماتی دارد که بدون توجه و مراعات آن،  وحدت میان امت اسلام به خطر افتاده و یا حاصل نمی‌شود.

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی ادامه داد: بیداری اسلامی بهترین فرصت برای تقریب و نزدیکی مسلمانان به یکدیگر است؛ این که شیعه و سنی بدون توجه به الزامات تقریب و وحدت، هرکدام کار خود را انجام دهند، خطرناک است.

 

*ضرورت شکوفایی قابلیت‌های تقریبی مصر

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی همچنین به شرایط فعلی مصر اشاره کرد و خطاب به شخصیت های مصری گفت: مصر پیشینه درخشانی در مساله تقریب دارد و باید قابلیت های تقریبی این کشور شکوفا شود؛ زیرا امروز بیش از هر زمان دیگری به تقریب نیاز دارد.

وی همچنین به دستاوردها و اقدامات پژوهشگاه مطالعات تقریبی اشاره کرد و گفت: تهیه و تدوین موسوعه ها، گردآوری احادیث مشترک میان شیعه و سنی، فقه مقارن، شرکت در همایش ها و نمایشگاه های بین المللی با حضور علمای مذاهب اسلامی و برگزاری همایش های بین المللی از جمله فعالیت های این پژوهشگاه می باشد.

بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه مطالعات تقریبی، در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی معاون بین الملل حوزه های علمیه ، دکتر محمود شعبان حقوقدان مصری و تعداد دیگری از اساتید و مدرسان برجسته دانشگاه الازهر و دانشکده های این کشور حضور داشتند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha