پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024

وحدت، مورد تایید تعالیم مکتب اهل‌بیت(ع) است و توسط حضرت امام(ره) در جهان اسلام احیا شد و امروز نیز از سوی مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید ادامه دارد.

حجت‌الاسلام والسلمین سید سجاد حسین کاظمی، از اساتید غیرایرانی جامعة‌المصطفی العالمیه، در آستانه فرارسیدن عید مبعث،‌ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، درباره معیار مشروعیت حکومت اسلامی، گفت:‌ در این راستا، دو نظریه وجود دارد که نخست پذیرش حکومت از سوی خود مردم است.

وی افزود: در این دیدگاه،‌ اگر مردم به شخصیتی رأی اکثریت بدهند،‌می‌تواند حاکمیت جامعه را به دست گیرد؛ در حالی که این نظریه مشروعیت ندارد،‌ چون حکومت ازآن خداست  و شخصی که خدا معرفی می‌کند؛ بنابراین در رهبری جامعه، انتصاب مطرح نیست، بلکه مشروعیت که از سوی خدا تعیین می‌شود، باید وجود داشته باشد.

استاد جامعة‌المصطفی به نظریه دوم در مشروعیت حکومت اسلامی اشاره کرد و گفت: این نظریه که نظریه درست است،‌ خدا و کسی که خدا انتخاب کرده است،‌ به عنوان رهبر جامعه قرار می‌گیرد. امروز نیز به فرموده امام زمان(عج) ولی فقیه مشروعیت رهبری بر جامعه را دارد.

وی در ادامه با بیان این که نظریه ولایت فقیه با تعدد مرجعیت سازگار است،‌ افزود: این حق فطری انسان است که در مسائل شخصی از کسی که عالم است،‌پیروی نماید، ولی در مسائل اجتماعی، ‌باید از یک شخصیت پیروی شود.

حجت‌الاسلام والسلمین کاظمی به تبیین اصول انقلاب امام خمینی(ره) پرداخت و گفت:‌ حمایت از مستضعفین  جهان، عدالت‌ اسلامی، اتحاد میان مسلمانان،‌خدامحوری،‌نقطه اعتدال، دوری از افراط و تفریط،‌ احیای ارزش‌های اسلامی و احیای ارزش‌های اخلاقی در جامعه، مهم‌‌ترین اصول انقلاب امام خمینی(ره) بود.

 

*جهانی‌سازی انقلاب اسلامی ایران

وی، اتحاد میان مسلمانان را مهم‌ترین رویکرد و اصل امام خمینی(ره) دانسته و اذعان داشت: امام(ره) با تأکید بر اتحاد مسلمانان، توانست انقلاب اسلامی را جهانی نماید.

این استاد جامعة‌المصطفی به اقدامات حضرت امام خمینی(ره) در ترویج وحدت مسلمانان اشاره کرد وگفت: هفته وحدت در جهان، انتخاب جمعه پایانی ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس، فتوای حضرت امام(ره) در حکم ارتداد سلمان رشدی و فتوای امام(ره) مبنی بر جایز بودن اقامه نماز حجاج شیعه به امام جماعت اهل سنت از جمله مهم‌ترین اقدامات در ایجاد وحدت مسلمانان بود.

 

*رهبری راه امام (ره) را ادامه می‌دهد

وی با بیان ‌ این اقدامات حضرت امام(ره) توانست کارهای ارزشمندی در وحدت شیعه و سنی ایجاد نماید،‌ ادامه داد: امروز حرکت حضرت امام(ره) که  بر گرفته از معارف اهل‌بیت(علیهم‌‌السلام) بود، توسط مقام معظم رهبری پیش می‌رود که تحریم توهین به همسران و صحابه پیامبر اسلام(س) از مهم‌ترین این اقدامات می‌باشد.

حجت‌الاسلام والسلمین کاظمی افزود: در عراق نیز آیت‌الله العظمی سیستانی درباره اهل سنت  این کشور اظهار داشته است که «هم اخواننا و  هم انفسنا». همچنین شهید علامه عارف حسین الحسینی نیز در پاکستان سخنرانی‌ در این کشور نکرد،‌ مگر این که در آن به مسئله اتحاد مسلمانان تأکید کرد.

وی یادآور شد: امروز نیز علامه سید ساجد علی نقوی، در پاکستان اقدامات و گام‌های بزرگی در این عرصه وحدت برداشته است؛ به گونه‌ای که اهل سنت این  کشور، در مجالس خود،‌ قومیت‌های تکفیری را شرکت نمی‌دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha