پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024

هشتمین شماره از فصل‌نامه تخصصی پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) ویژه منطقه آمریکای لاتین منتشر شد. این نشریه نخستین ویژه نامه تخصصی درباره آمریکای لاتین در کشور است که از سوی جامعة المصطفی قم به جامعه علمی کشور عرضه شده است.

به گزارش سرویس علمی و فرهنگی خبرگزاری حوزه در این شماره یک سر مقاله از سوی سردبیر و چهار مقاله درباره آمریکای لاتین و یک ترجمه مقاله درخصوص این منطقه و یک گزارش نشست و یک کتابشناسی کتابهای فارسی حوزه آمریکای لاتین گردآوری شده است. عناوین و چکیده مقالات این شماره به شرح زیر است:

آمریکاي لاتین؛ از دور، از نزدیک مسیحیت در آمریکاي لاتین (محسن مجتهدزاده)، اسلام در آمریکاي لاتین، چالشها و فرصتهاي پیش رو (یاسر عسگري)، آمریکاي لاتین؛ هویت و تمدن (رسول نوروزي)، رفتارشناسی کشورهاي آمریکاي لاتین درباره مواضع جمهوري اسلامی ایران (مسعود براتی و فاطمه فهیمی)، فرهنگ مردم برزیل (گروه ترجمه صراط)، کتابشناسی آمریکاي لاتین (یاسر عسگري)، گزارش نشست اهمیت ژئوپلتیک آمریکاي لاتین (امیر کوهینی تفرشی، مدیر خانه آمریکای لاتین) و چکیده مقالات به زبان لاتین (مصطفی اراکی).

چکیده مقالات:

* مسیحیت در آمریکای لاتین

آمریکاي لاتین پرجمعیت ترین منطقه مسیحی نشین دنیاست که اکثریت آنها کاتولیک هستند. مبلغان مسیحی اروپایی فعالیتهاي مذهبی خود را هم زمان با فتح سرزمین هاي جدید آغاز کردند و با تمام شیوه هاي ممکن اعم از تطمیع، تهدید، قتل عام و ... به مسیحی سازي ساکنان منطقه روي آوردند. فرقه هاي مختلف کاتولیک به ویژه ژزوئیتها، فرانسیسکن ها و دومینیکن ها نقش زیادي در ترویج مسیحیت ایفا کردند و با استقلال کشورها از امپراتوري اسپانیا و پرتغال، زمینه براي تبلیغ و فعالیت پروتستانها فراهم شد. از بین پروتستان ها، پروتستانیسم انجیلی (اونجلیست ها)، پنطیکاست، مورمونها و شاهدان یهوه فعالیت بیشتري دارند و دیگر فرقه ها مانند متدیستها، بابتیستها، ادونیستها و ... هم حضور دارند.

این مقاله به جریانشناسی مسیحیت در آمریکا لاتین و سیر تدریجی مسیحی شدن مردم این منطقه می پردازد و در ادامه فعالیتهاي هر کدام از فرقه ها بیان می شود.

* اسلام در آمریکای لاتین، چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو

با مهاجرت اسپانیایی‌ها و پرتغالی‌ها و حاکمیت همه‌جانبه و استعمار خشونت‏آمیز آنها در  آمریکای لاتین، این منطقه به یک قلمرو مسیحی‏نشین تبدیل شد تا جایی که پس از پنج قرن، هم اکنون بیش از 85 درصد مردم این منطقه مسیحی هستند و ادیان دیگر و آیین‏های بومی منطقه نیز پیروان کمی دارند. با توجه به این که آمريكاى لاتين از جمله مناطق مهم و استراتژیک در جهان امروز محسوب می‏شود و اطلاعات زیادی از آنجا در ايران منتشر نمى‏شود و رويكردهای دینی و فرهنگی پژوهش‌ها به این منطقه، کمتر بوده است، اين نوشتار به بررسى اسلام و مسلمانان در اين منطقه مى‏پردازد. و به این پرسش‌ها که مسلمانان منطقه چه جایگاهی دارند. علل گرایش به اسلام چیست و مسلمانان با چه چالش‏هایی مواجه هستند، پاسخ می‌دهد.

* آمریکای لاتین؛ هویت و تمدن(جايگاه استراتژيك آمريكاي لاتين در نظام بينالملل)

حاكميتِ يكسويهنگري در بسياري از تحليلهاي مربوط به مناطق مختلف جهان،‌ موجب شده اين تحليلها واگويهاي از ابعاد خاص مناطق شوند و از ساير ابعاد موضوعِ مورد مطالعه غفلت شود. نگاه كشورهاي پيشرفته، به خصوص آمريكا و اروپا و ساير كشورهاي جهان به آمريكاي لاتين، تحت تأثير ملاحظات اقتصادي، امنيتي و سياسي است كه در معادلات بينالمللي، به آمريكاي لاتين جايگاهي خاص ميدهد؛ اما موضوعي كه در اين پژوهش بر آن تأكيد ميشود «آمريكاي لاتين ماندن» ‌آمريكاي لاتين است كه همين امر آن را از ديگر مناطق جهان متمايز ميسازد. حفظ هويت، فرهنگ و آموزههاي تمدني، كه نمادهاي آن را ميتوان از رفتار سياسي دولتمردان تا محصولات فرهنگي مشاهده نمود سبب ميشود كه آمريكاي لاتين در آيندهاي نهچندان دور و در عصر جهاني شدن، جايگاه متمايزي را به خود اختصاص دهد. به بيان ديگر، با كنار هم نهادن شاخصهها و مولفههاي خاص، اين نتيجه حاصل ميشود كه «گفتمانِ آمريكاي لاتين» در عصر جهاني شدن بارزترين ويژگي اين بخش از جهان خواهد بود. از سويي ديگر، رشد اقتصادي و ارتقاء جايگاه كشورهاي منطقه آمريكاي لاتين، ظهور تمدني نوين را در كنار ساير تمدنهاي موجود نويد ميدهد، چرا كه «هويتِ تمدني» هرگاه با قدرت، جمع شود، سبب بروز و ظهور تمدن خواهد بود.

* بررسی رفتار کشورهای آمریکای لاتین در پرونده‌های هسته‌ای و حقوق بشر ایران

جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی از یک سیاست‌خارجی که خواستار تغییر وضع موجود بود، برخوردار شد. هم‌چنین اصولی همچون سیاست «نه شرقی و نه غربی» و حمایت از مستضعفان جهان به عنوان اصول اساسی سیاست ‌خارجی آن قرار گرفت. این مسایل سبب تنش مستمر میان جمهوری اسلامی ایران و نظام بین‌الملل شد و به همین دلیل در هر مقطع زمانی موضوعی زمینه‌ساز این تنش گردید. از طرفی گرایش سیاست‌خارجی ایران بعد از انقلاب به سوی کشورهای جهان سوم، نقش این کشورها را در روابط خارجی ایران پررنگ‌تر نموده است. موضوعاتی چون حقوق هسته‌ای ایران و وضعیت حقوق بشر در ایران، در حال حاضر محورهای اصلی حملات هوشمند کشورهای غربی به جمهوری اسلامی ایران است که در این مقاله تلاش می‌شود نقش کشورهای آمریکای لاتین در این پرونده‏ها بررسی و رفتار آنها تحلیل شود. فرضیه این پژوهش آن است که رفتار کشورهای آمریکای لاتین درباره ایران تحت تأثیر متغیر ایالات متحده آمریکاست. به عبارت دیگر، هر چه سیاست خارجی آن کشورها همسو با ایالات متحده آمریکا بوده باشد، رفتار غیر دوستانه‌تری داشته‌اند.

* فرهنگ مردم برزیل

برزیل بزرگترین و پرجمعیت‌ترین کشور آمریکای لاتین است. این مقاله که برگرفته از دایرة المعارف فرهنگ کشورهاست، با بررسی عناوین و موضوعات مختلف، به فرهنگ مردم برزیل پرداخته است و مسائلی مانند روابط قومی و نژادی، هویت ملی، خانواده، آداب و معاشرت، اعتقادات دینی، مراسم‌ها و جشن‌ها، هنر و ... را بررسی کرده است.

* نشست اهمیت ژئوپلتیک آمریکای لاتین (بـا نگاهی گـذرا به اکوادور)

متن پیشرو، نتیجه نشستی است تحت عنوان «اهمیت ژئوپلتیک آمریکای لاتین» با سخنرانی فاضل محترم آقای امیر کوهینی تفرشی، کارشناس ارشد روابط بین‏الملل و مدیر خانه آمریکای لاتین، توسط گروه اروپا و آمریکای پژوهشکده مطالعات منطقهای پژوهشگاه المصطفی(ص) در قم برگزار شده است.

این نشریه با مدیر مسئولی حجت الاسلام والمسملین مهدی رجایی، سردبیری حجت الاسلام والمسلمین حسن رضایی، رئیس پژوهشکده مطالعات منطقه ای و دبیر تحریریه محمد قربانپور و یاسر عسگری (کارشناسان گروه اروپا و امریکا پژوهشکده) منتشر شد.

برای تهیه این نشریه با دفتر پژوهشکده مطالعات منطقه‏ای (قم: سه راه سالاریه، مجمتمع امین، بلوک 3: پژوهشگاه المصطفی(ص)، طبقه چهارم / تلفن 02512133348 و فاکس 02512133358 تماس حاصل نمائید یا برای دانلود متن کامل مقالات به بخش فصلنامه سایت پژوهشگاه به نشانی http://iri.miu.ac.ir/index.aspx?siteid=14&pageid=3451&newsview=20250 رجوع فرمایید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha