شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024

رییس مرکز تخصصی مذاهب اسلامی حوزه علمیه قم ، امام علی (ع) و اندیشه های والای ایشان را محور وحدت بخش در جهان اسلام توصیف کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن منتظری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت شهادت امام علی (ع) بر همه حق طلبان و عدالت جویان عالم اظهار داشت: ضرورت و اهمیت وحدت اسلامی بر کسی پوشیده نیست چرا که قرآن و سنت و ائمه اطهار (ع) نیز همواره منادی روح بخش وحدت در جوامع اسلامی بوده اند.

وی با اشاره به تاکید خاص امام علی (ع) بر مساله وحدت اسلامی گفت: البته باید توجه داشت که در عصر امام علی (ع)، مذاهب اسلامی به شکلی که امروز هست، مطرح نبوده بلکه تنها یکسری نظریات و اندیشه های خاص کلامی و بعضا فقهی در مقاطع مختلف زندگی امام (ع) وجود داشته است.

رییس مرکز تخصصی مذاهب اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: در این میان، تلاش و سعی مولی الموحدین علی (ع) در حوزه های نظری و عملی ، همواره در جهت یکسان سازی اندیشه های گوناگون حول محور کتاب و سنت نبوی و پرهیز از تفرقه و دعوت به مشی رسول اکرم (ص) بوده است، به گونه ای که مخالفان ایشان نیز با درک این رویکرد، از حضرت برای چاره جویی مسایل و مشکلات ، کمک می خواستند.

وی افزود: امام (ع) در عرصه های سیاسی، اقتصادی ، اجتماعی ، نظامی و ... با خلفا همکاری می کردند و مشاوره هایی برای پیشبرد جامعه اسلامی ارایه می دادند.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری در ادامه با اشاره به اذعان بسیاری از علمای مذاهب اسلامی بر فضایل مولای متقیان علی (ع) ابراز داشت: اهل بیت(ع) به ویژه شخص امام علی (ع) منادی وحدت در جامعه اسلامی و تفرقه زدایی از امت بوده اند که همگان را به لزوم تمسک به حبل ا... المتین دعوت می کردند.

وی اضافه کرد: کسانی که حتی خلافت و جانشینی پیامبر(ص) را از ایشان سلب کردند نیز وقتی از حضرت در امور مختلف،کمک و راهنمایی می خواستند ، امام علی (ع) در کمال امانت داری و دلسوزی به آن ها کمک می کردند.

این کارشناس و پژوهشگر حوزوی همچنین بیان داشت: همه علمای اسلامی به جز گروه سلفی ها و افراطیون پیرو اندیشه های ابن تیمیه از نظرات و دیدگاه های حکیمانه و انسان ساز امیرالمومنین (ع) بهره ها برده و بر جایگاه عظیم علمی امام (ع) تاکید داشته اند.

وی تاکید کرد: شخصیت حقیقی و حقوقی و نیز استراتژی و خط مشی های حضرت در عرصه های مختلف می تواند امروزه به نقطه اشتراک امت اسلامی تبدیل شود تا بلکه به این وسیله جلوی رواج اندیشه های ناصواب و منحرف گرفته شده و اندیشه های ناب علوی در جهان اسلام ترویج پیدا کند.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری در خاتمه گفت: امروز ما باید در قالب برگزاری همایش ها، سمینارها، نگارش کتب و مقالات و دیگر کارهای ترویجی، اندیشه های وحدت بخش امام علی (ع) را در دنیای اسلام تبلیغ و معرفی کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha