دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024

سی و هفتمین شماره از فصلنامه شیعه شناسی که نشریه ای علمی- پژوهشی در زمینه الهیات، تاریخ و جامعه شناسی شیعیان جهان است به صاحب امتیازی موسسه شیعه شناسی منتشر شد.

در این شماره از مجله شیعه شناسی مقالات و نوشتارهایی همچون جایگاه علی –علیه السلام- در فتوت نامه های قرون پنجم و ششم و گرایش شیعی در تحفه الاخوان، دلایل سازگاری حکومت مشروطه با مبانی اسلامی در اندیشه سیاسی آخوند خراسانی، التفات به نهج البلاغه  در آثار برخی از رهبران نهضت های بیداری جهان اسلام معاصر، بررسی تطبیقی سازمان وکالت امامیه و سازمان دعوت عباسیان( ساختار تشکیلاتی و وظایف سازمانی) چاه عریضه مسجد جمکران از خرافه تا واقعیت، تاریخ تشیع در یزد از آغاز تا قرن هفتم هجری قمری، ساختارشناسی رثای اهل بیت- علیه السلام- در عصر عباسی به چشم می خورد که هر یک دربردارنده موضوعی جالب توجه و تأمل برانگیز است که بر محور مباحث شیعه شناسی از موضوعات تاریخی و مکتوبات باستانی گرفته تا مسائل مبتلابه اجتماعی و عرفی را شامل می شود.

آثار قلمی و نوشتارهایی از دکتر محمد مشهدی نوش آبادی، دکتر سیدمحمدرضا احمدی طباطبایی، علی حجتی، دکتر ابوالفضل خوش منش، دکتر محمدرضا جباری، محمدکاظم ملبوبی، دکتر کریم خان محمدی، محمدرضا انواری، علی اکبر اسماعیلی، دکتر اصغر منتظر القائم، دکتر تورج زینی وند و گل ملک الله نظری.

در یکی از مطالب این شماره از نشریه شیعه شناسی ذیل عنوان  التفات به نهج البلاغه  در آثار برخی از رهبران نهضت های بیداری جهان اسلام معاصر مطلبی ارزشمند و قابل توجه به خواننده عرضه شده است، بس خواندنی و نیوشیدنی.

مطلبی که هم بن مایه های اصیل تفکر و منابع سترگ شیعی و هم تلاقی آن با یکی از ادوار مهم و حساس و تاریخی جهان معاصر از منظر و ذیل عنوان بیداری اسلامی در آن مطمح نظر قرارگرفته است.

در دو سده اخیر نهضتی در سرزمینهای پهناور اسلامی شکل گرفت که از آن به نهضت بیداری اسلامی یاد می کنیم.

صلای دعوت از سوی عالمان و ناصحان امت اسلامی در کشورهای مختلف، درافکنده شد.

این دعوت ابعاد فکری و فرهنگی مهمی داشت که خود راز پیشرفت و ماندگاری آن شد.

یک اندیشه سیاسی و محرک قوی برای نهضت فراگیر اسلام، اندیشه بازگشت به قرآن و اندیشه دیگر که کمتر بدان پرداخته شد اندیشه بازگشت به نهج البلاغه و اندیشه های امیرالمومنین (ع) بود.

نهضت بیداری، با بین الملل اسلامی گره خورد و در قید و قالبهای قومی محصور نگشت؛ همان گونه که نهج البلاغه خود یک سند مهم بین المللی است و روی آوری به آن، به شیعیان محدود نمانده است.

با این همه، در روی آوری به نهج البلاغه کوتاهی های فراوانی وجود دارد؛ لذا این این منبع مهم همچنان و با جدیتی افزون، باید مد نظر و توجه باشد.

در این مقاله تلاش شده است با نگرشی تاریخی و توجه به التفات رهبران بیداری اسلامی به مفاهیم بلند نهج البلاغه به تأثیرات مهم و متنوعی که متن فرمایشات امیرالمومنین در زمینه سازی برای این حرکت اجتماعی و سیاسی و فرهنگی مسلمانان داشته مورد تحلیل و بررسی پژوهشگرانه ای قرار بگیرد.

یکی دیگر از مقالات بسیار خواندنی و جذاب این شماره از مجله شیعه شناسی نوشتاری است با عنوان چاه عریضه مسجد جمکران از خرافه تا واقعیت که در آن موضوع چاه عریضه مسجد جمکران از منظرهای مختلف و با نگرشی علمی و مستند چه در بعد تحقیقات انسان شناختی و گونه شناسی آدمهای مرتبط با این مقوله و چه از جهت تقسیم بندی مخالفان این چاه و عریضه انداختن در آن و نیز موضوع عریضه نویسی در سنت عالمان دینی و همچنین بازتاب نظرات مخالف و موافق عموم مراجعه کنندگان به یک سایت اینترنتی مرتبط با این مقوله و تحلیل آن مورد توجه و پژوهش واقع شده است.

مقاله ای که عموم خوانندگان عزیز را به مطالعه و تأمل در آن فرا خوانده و به دلیل اهمیت موضوع و مباحث عرفی و دینی و زمان شناسی و خرافه گرایی مرتبط با آن، در آینده به طور اختصاصی به آن خواهیم پرداخت.

علاقمندان به نشریه شیعه شناسی می توانند با صندوق پستی 6139/37155 مکاتبه یا با شماره 02512804655 تماس حاصل نمایند.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha