سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی گفتند:بعضی حرف‌هاي نامربوطي مي‌زنند كه براي سياست مضرّ است و باعث شكست مي‌شود؛ كساني كه بي‌باك و نسنجيده حرف مي‌زنند، براي كشور مشكل مي‌آفرينند.

آیت الله العظمی صافی

كساني كه نسنجيده حرف مي‌زنند، براي كشور مشكل مي‌‌آفرينند

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی گفتند:بعضی  حرف‌هاي نامربوطي مي‌زنند كه براي سياست مضرّ است و باعث شكست مي‌شود؛ كساني كه بي‌باك و نسنجيده حرف مي‌زنند، براي كشور مشكل مي‌آفرينند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، معظم له امروز در دیدار مسئولان شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي سراسر كشور، مسأله تبليغات را مهمّ دانستند وگفتند: بخش مهمّ سياست‌هايي كه در اين زمان در دنيا پياده مي‌شود به وسيله تبليغات انجام مي‌شود؛ يعني اين تبليغات است كه مطالب را به جاهايي كه بايد برسد مي‌رساند و تأثير شگرف خود را در معرفي اشخاص، دولت‌ها و ملت‌ها مي‌گذارد.

ایشان افزودند:مسأله تبليغات حتي در جنگ‌ها هم نقش بسزايي داشته است. به طور مثال در جنگ بين المللي، وزير تبليغات آلمان كه تخصّص زيادي در مسأله تبليغات داشت، نقش مؤثري عليه متحدين، انگليس و دُوَلي كه با آنها طرف بودند داشت و اين نقش مهمّ تبليغات را در دنيا نشان مي‌دهد و از طرفي ديگر، كمبود مسأله تبليغات و ضعف در آن، ضرر زيادي به جامعه مي‌زند.

 * زيبايي‌هاي كلام اهل بيت‌(ع) را بيان كنيم

معظم له تصریح کردند:قرآن مجيد و دستورات ائمه عليهم السلام همه تبليغ است. انبيا هم كه مردم را به خداوند دعوت مي‌كردند، عمده‌ي كارشان تبليغ بود. ما هم بايد اهتمام كنيم كه لسان دين باشيم و بلاغ مبين را كه قرآن فرموده به نحو احسن انجام دهيم.

این مرجع تقلید بیان داشتند:مردم را به اسلام، قرآن و مكتب اهل بيت عليهم السلام دعوت كنيم و همان‌طور كه فرمودند: مردم را به محاسن كلام آن بزرگواران آشنا سازيم كه وقتي مردم زيبايي‌هاي كلام اهل بيت عليهم السلام را ببينند مي‌پذيرند و متابعت مي‌كنند.

* بقاء مكتب تشيّع به تبليغات وابسته بوده و هست

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی بابیان این که شيعه براي بقاء و ادامه حيات خويش از مسأله تبليغات استفاده زيادي برده است. خاطرنشان کردند:در طول تاريخ هم وقتي ملاحظه كنيد روش‌هاي مختلف تبليغات را مي‌بينيد كه شيعه از آن در پيشبرد اهداف مكتب بهره برده است، مثلاً شعرايي مثل دعبل با سرودن اشعار در فضيلت اهل بيت عليهم السلام اثرشان از هزار سرباز در روحيه مردم و تصرّف قلوب آنها بيشتر بوده است.

ایشان تصریح کردند:تبليغات چه در داخل مملكت و چه در خارج و در مقابل تبليغات دشمن، فنّ مهمي است كه بايد اشخاصي در اين عرصه تربيت شوند كه بدانند چه طور و از كجا بايد شروع كنند و بلاغت كه همان تكلّم به مقتضاي حال است را چگونه اجرا كنند، مثلاً بدانند كه اكنون مقتضاي حال دنيا اين است كه ما چه حرفي بزنيم، چرا كه گاهي اوقات بعضي اشخاص اين را نمي‌دانند و حرف‌هاي نامربوطي مي‌زنند كه براي سياست مضرّ است و باعث شكست مي‌شود. كساني كه بي‌باك و نسنجيده حرف مي‌زنند، براي كشور مشكل مي‌آفرينند.

معظم له بیان داشتند: اشخاصي كه مي‌خواهند حرف بزنند بايد بصيرت  داشته باشند؛ به موقع حرف بزنند و تكلّم به مقتضاي حال داشته باشند.

* نور پيامبر صلي الله عليه و آله هرگز خاموش نخواهد شد

این مرجع تقلید گفتند:همين اوضاعي كه الان به واسطه‌ي اهانت به پيامبر مكرم اسلام صلي الله عليه و آله پيش آمده است كه البته به جايي نمي‌رسد چرا كه از اول هم اين اهانت‌ها، مثل مجنون خواندن پيامبر در آيه «قَالُوا يا أَيّهَا الَّذِي نُزِّلَ عَلَيهِ الذِّكْرُ إِنَّكَ لَمَجْنُونٌ»‌ هر چه بيشتر بود، عكس العمل، اظهار ارادت و توجه به وجود مبارك پيامبر صلي الله عليه و آله بيشتر مي‌شد و اين نور پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله بود كه روز به روز بر عظمتش افزوده شده و مي‌شود.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی افزودند:هيچ كس فكر نمي‌كرد كه در دنياي فعلي، مسلمانان اين طور ابراز احساسات داشته باشند كه نسبت به اهانت به پيغمبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم اينگونه پر شور وارد ميدان شوند؛ بر خلاف پيروان اديان ديگر كه مثلاً اگر به حضرت عيسي علي نبينا و آله و عليه السلام جسارتي شود، آنهايي كه مي‌گويند ما مسيحي هستيم اين طور جلو نمي‌آيند و ابراز انزجار نمي‌كنند.

* علّت اصلي اهانت به پيامبر، توجه دشمنان به نفوذ كلمه آن حضرت است

ایشان با بیان این که اين ابراز احساسات و انزجارها از جانب مسلمانان، آن هم نه در يك كشور و دو كشور بلكه در همه جهان، علامت نفوذ كلمه اسلام است اظهار داشتند:اين مطلب مهمّي است كه خود آنها هم ملتفت هستند. آنها نفوذ كلمه پيغمبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلّم و اسم شريف محمد صلي الله عليه و آله و سلّم را - كه در قلوب مردم جا گرفته است- مي‌دانند.

معظم له تصریح کردند:آنها مي‌فهمند در اين زمان كه ايمان مردم به عالم غيب در بخشي از دنيا رو به ضعف است، چطور در عالم اسلام، مردم اظهار ايمان به غيب مي‌كنند و معنويات را قبول دارند.الحمدلله مسلمان‌ها در همه دنيا اظهار وجود كردند و به دنيا گفتند كه ما مسلمان هستيم آن هم با چه عظمت و اجتماعات بزرگي. مسلمانان به دنيا اعلام هويت كردند كه هويت ما اسلام، قرآن و محمد بن عبدالله صلي الله عليه و آله است.

* مسائل مطرود توسط اسلام را از جامعه اسلامي طرد كنيم

این مرجع تقلید اظهار نمودند:در دنيا هم بين پيروان ادياني كه الان وجود دارد، هيچ كدام مثل پيروان دين اسلام به دستورات دين خود عمل نمي‌كنند. بلي، ممكن است جاهايي خلاف احكام و شرع رفتار شود، ولي كلّيّت برنامه زندگي مسلمانان، از خوراك، پوشاك و معاشرت‌ها همه تحت دستورات اسلام است. الان در پيروان اديان ديگر اين التزام به دستورات دين نيست. البته اميدوارم كه نقاط ضعف ما برطرف شود كه هرچه بعضي مسائل مانند رقص، قمار و امثال اين ملاهي و مناهي زيادتر شود، هويت اسلامي ضعيف‌‌تر مي‌شود.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با بیان این کهبايد هويت اسلامي خود را در كمال قوت نگاه داريم گفتند: مطالبي را كه اسلام طرد كرده، از جامعه اسلامي خود دور كنيم نه اين‌كه آنها را ترويج كنيم و ملاهي و مناهي را مثلاً تحت عنوان موسيقي و سمفونيك ترويج كنيم.

* مستشرقين به عظمت پيامبر صلي الله عليه و آله اعتراف دارند

ایشان افزودند:هر چه يك شخصيت مؤثرتر در قلوب مردم باشد مخالفان او بيشترند. البته از سويي ديگر اشخاصي هم هستند كه راجع به مؤثرترين شخص اسلام يعني پيغمبر كتاب نوشته‌اند.تولستوي اين مستشرق بزرگ، حضرت رسول صلي الله عليه و آله را اين طور معرفي مي‌كند كه  اين‌قدر پيغمبر اسلام افتخار دارد كه اگر تمام افتخارات مصلحين دنيا را جمع كنند، در مقابل افتخارات و اصلاحاتي كه پيغمبر اسلام در عالم نموده، چيزي نيست. و در ادامه مي‌گويد: اگر كسي بخواهد از يك انسان والامقامي احترام كند، كسي بالاتر از پيغمبر اسلام نيست.

معظم له ادامه دادند:اينها همه نشان از عظمت وجود مبارك پيامبر اعظم اسلام و نفوذ كلمه آن حضرت دارد كه روز به روز به فضل و عنايت خداوند، بيشتر هم خواهد شد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha