پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024

روابط ایران و مصر از جهات گوناگون در عرصه داخلی، منطقه ای و بین المللی بسیار مهم و تاثیرگذار است به همین دلیل توقع می رفت و می رود که این سفر با اهتمام ویژه ای از سوی مسئولان جمهوری اسلامی انجام بگیرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، سفر دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور ایران به مصر، نخستین سفر یک رئیس جمهور ایرانی به این کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می رود. از سوی دیگر مصر، پس از انقلاب اخیر و سرنگونی رژیم حسنی مبارک، به یک کشور حساس در صحنه تحولات منطقه ای و بین المللی تبدیل شده است. همچنین دو کشور با در برگرفتن جامعة الازهر به عنوان اصلی ترین نهاد دینی اهل سنت و  حوزه علمیه قم به عنوان بزرگترین نهاد دینی پیروان اهل بیت(ع) در دوران کنونی، دو کشور شاخص در جهان اسلام به شمار می روند. موضوع سوریه نیز از دیگر محورهایی است که روابط بین ایران و مصر را حساس کرده است. مساله فلسطین؛ آرمان همیشگی جمهوری اسلامی و شرایط جدید و پیچیده مصری ها در برابر این مقوله و موقعیت جغرافیایی اش نیز بر اهمیت مساله افزوده است.

* هنوز طلیعه سخنان مرسی در تهران را فراموش نکرده ایم

به طور خلاصه، روابط بین ایران و مصر از جهات گوناگون در عرصه داخلی، منطقه ای و بین المللی بسیار مهم و تاثیرگذار است به همین دلیل توقع می رفت و می رود که این سفر با اهتمام ویژه ای از سوی مسئولان جمهوری اسلامی انجام بگیرد اما به نظر می رسد حداقل در خصوص علما و روحانیون حاضر در تیم رئیس جمهور دقت لازم انجام نگرفته است. زیرا در برنامه سفر رئیس جمهور، دیدار با شیخ الازهر قرار داشت و همچنان که گفته آمد، کشور مصر از نگاه دینی و مذهبی جایگاه ویژه و حساسی را داراست. هنوز طلیعه سخنان محمد مرسی در شانزدهمین اجلاس عدم تعهد در تهران را از یاد نبرده ایم که با ادبیات دینی و مذهبی آغاز شد؛ مساله ای که نشان می دهد حتی سیاستمداران مصری نیز نسبت به این مساله حساس هستند.

* استفاده از شخصیت های خوشنام و آشنا به دیپلماسی وحدت

به ویژه آنکه بخش قابل توجهی از جنجال رسانه ای و حاشیه سازی در سفر رئیس جمهور به مصر نیز از همین ناحیه یعنی جنبه های دینی و مذهبی شکل گرفت. نکته جالب آنجاست که دکتر احمدی نژاد در برابر اظهارات شیخ الازهر و بیان برخی ابهامات، نگرانی ها و بعضا اتهامات او به جمهوری اسلامی، تنها به این جمله اکتفا می کند که من عالم دینی نیستم و علمای قم و نجف باید به شما پاسخ بگویند! حال آنکه حضور یک یا دو نفر از همین علما که اتفاقا نام درخشانی در جهان اسلام دارند می توانست برای روشنگری و تلطیف فضا در آن جلسه و تعاملات بعدی تاثیرگذار باشد. بخصوص بهره گیری از شخصیت های کارکشته و متبحری چون آیت الله تسخیری که از یکسو در جهان اسلام خوشنام هستند و از سوی دیگر، با دیپلماسی وحدت بخوبی آشنایی دارند، می توانست نقش آفرین باشد. همچنین حضور یکی از علمای اهل سنت ایران در این گروه، ابهامات شیخ الازهر درباره وضعیت اهل سنت در ایران را به خوبی روشن می کرد و تنها بیان چند جمله راجع به مقایسه وضعیت اهل سنت ایران، قبل و بعد از انقلاب اسلامی، پاسخ لازم را به شیخ الازهر می داد.

رئیس جمهور در حالی به مصر رفت که حضور افرادی چون آیت الله تسخیری(مشاور رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام)، آیت الله اراکی(دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی) و مولوی اسحاق مدنی(مشاور رئیس جمهور در امور اهل سنت) می توانست بسیار تاثیرگذار باشد.

 * حسن صدرایی عارف

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha