سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کردند: خدا به وسیله قرآن، مسیر صلح و آرامش را به سوی انسان می‌گشاید و اگر بخواهیم صلح و سلامت در دنیا حاکم باشد، باید در مسیر قرآن حرکت کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، این مرجع تقلید، عصر امروز در ادامه تفسیر قرآن کریم در جمع زائران حرم کریمه اهل‌بیت(س) رمضان را ماه قرآن معرفی کردند و گفتند: قرآن دراین ماه نازل شده و پیوند محکمی میان قرآن و این ماه وجود دارد؛ از این رو در این ماه باید بیشتر به قرآن توجه کرد و به آن عمل نمود.

ایشان درباره اهمیت قرآن یادآور شدند:  در آیه 15 مائده‌ بیان شده است"يَا أَهْلَ الْكِتَابِ قَدْ جَاءَكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ كَثِيرًا مِمَّا كُنْتُمْ تُخْفُونَ مِنَ الْكِتَابِ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ قَدْ جَاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَكِتَابٌ مُبِينٌ، ای مردم از سوی خداوند نور و روشنایی و کتابی آشکار به سوی شما آمد"؛ در این آیات قرآن نور و کتاب مبین معرفی شده است.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این که تمام زیبایی‌هایی که در عالم ماده است از برکت نور آفتاب است و سریع‌ترین حرکت‌ها در عالم ماده نیز حرکت امواج نور می‌باشد، افزودند: وقتی قرآن مجید، قرآن را به نور تشبه می‌کند، یعنی این که تمامی زیبایی‌ها و فضائل اخلاقی و تمام جوامع ایده‌آل، می‌تواند از قرآن سرچشمه بگیرد و اگر می‌خواهیم به سوی خدا حرکت کنیم، از قرآن بهره ببریم که سرعت آن بالاترین سرعت‌هاست.

ایشان به آیه «يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلامِ وَيُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَيَهْدِيهِمْ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ (مائده،‌آیه١٦) اشاره کرد و گفت: بر اساس این آیه،‌ نخستین اثر قرآن این است که خدا به وسیله قرآن مسیر صلح و آرامش را به سوی انسان می‌گشاید. اگر در دنیا بخواهیم صلح و سلامت حاکم باشد، باید در مسیر قرآن حرکت کنیم.

معظم له با مطرح کردن این پرسش که چرا مسلمانان با وجود قرآن در حال جنگ با هم هستند و هر گوشه‌ای از جهان اسلام آتش خشم برافروخته شده است؟ گفتند: اگر مسلمانان به یک آیه قرآن عمل کنند، آتش‌افروزی‌ها از بین می‌رود و دلیل این مشکلات امروزی حاکم در جوامع اسلامی عمل نکردن به قرآن است.

این مرجع تقلید با تأکید بر این که قرآن مسیر صلح را به افراد نشان می‌دهند، ادامه داد: دومین اثر قرآن این است که مردم را از ظلمت‌ها به سوی نور هدایت می‌کند؛ ظلمت شرک، ظلمت جهل، اختلاف، فساد اخلاقی و... ظلمت‌هایی است که با رفتن به سوی قرآن،از آنهارهایی می یابد و اگر انسان به قرآن پشت کنددر امواج ظلمت گرفتار می‌شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در تبیین دیگر تأثیر قرآن بر اساس آیه 16 سوره مبارکه مائده، افزودند: قرآن مردم را به سوی صراط مستقیم و راه راست هدایت می‌کند. میان انسان و مقصد یک مسیر بیشتر نیست، آنچه در اطراف است،‌ انحراف می‌باشد. قرآن انسان را در این مسیر قرار داده و او را به سوی خداوند و سعادت هدایت می‌کند.

معظم له با استناد به روایت امام معصوم علیه‌السلام، ولایت اهل بیت(ع) را صراط مستقیم دانستند و تصریح کردند: اگر می‌خواهیم مسیر مستقیم را پیدا کنیم، باید به دنبال برنامه‌های حیات‌بخش علی بن ابی طالب(ع) و اولاد او برویم،‌ عدالت، ایمان، اخلاق انسانی، محبت، عاطفه داشتن به نیازمندان و ... همگی در وجود امیرالمؤمنین علیه‌اسلام وجود دارد.

ایشان در ادامه به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) اشاره کردند و گفتند:‌ زمانی که از پیامبر(ص) درباره راه نجات از فتنه‌ها پرسیدند،‌آن حضرت فرمودند: "قرآن مجید راه خروج از فتنه‌ها را به شما نشان می‌دهد"؛ اگر به برنامه‌های قرآن عمل کنید، تمام آتش‌های فتنه خاموش می‌شود.

ایشان به روایتی دیگری از پیامبر اسلام(ص) اشاره کردند و گفتند: بر اساس این سخن پیامبر(ص) همان طور که آهن با آن استحکام زنگار می‌گیرد و سست می‌شود و می‌پوسد؛ دل‌های انسان زنگار می‌گیرد. وقتی از آن حضرت درباره وسیله زدودن این زنگارها پرسیدند؛ فرمودند که «تلاوت قرآن».

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: انسان در زندگی با وسوسه‌های شیطانی و هوای نفس و دوستان ناباب و... در دلش زنگار می‌نشیند و صفا و نورانیت را از او می‌گیرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه سخنان خود درباره نحوه صحیح قرائت قرآن، گفتند:‌ بر اساس سخن امام صادق(ع) حق تلاوت قرآن کریم این است که آیاتش را آهسته و با حوصله و آداب بخوانیم، در معانی آیات تفکر کنیم و در ادامه به احکام و دستورات آن عمل نماییم.

معظم له با تأکید بر این که تلاوت قرآن برای فهمیدن و فهمیدن برای عمل نمودن به قرآن مقدم است،‌ ادامه دادند: ‌حق تلاوت قرآن بدون این سه مرحله انجام نمی‌شود؛ در این ایام افراد باید در کنار ترتیل و تلاوت قرآن، به ترجمه‌ها و تفاسیر موجود مراجعه کرده و با فهمیدن آنها  و عمل به دستوران آن، ‌حق تلاوت قرآن را ادا کنند.

ایشان با اشاره به خطبه همام در نهج‌البلاغه اظهار داشتند:‌ امیرالمؤمنین(ع) در این خطبه 110 صفت برای پرهیزکاران بیان داشته‌اند که درباره صفات پرهیزکاران در هنگام قرائت قرآن می‌فرمایند: آنها وقتی در آیاتی که درباره مقامات پرهیزگاران است، ‌می‌ایستند، گویی بهشت را در مقابل چشمشان می‌بینند و شوق بهشت در دل آنها زبانه می‌کشد و آثار آن آیه در زندگیشان نمایان می‌شود و زمانی که آیات عذاب را می‌خوانند، عذاب ظالمان، مشرکان، فاسقان و ...، گویی صدای آتش جهنم را در گوش خود می‌شنوند.

معظم له، سخنان امیرالمؤمنین(ع) را بهترین استاد اخلاق معرفی کردند و گفتند:‌ برخی همواره به دنبال افرادی برای قرار گرفتن در سلوک الی الله هستند، چرا به سراغ افراد مشکوک بروید؟ افرادی که به نام عرفان‌های اسلامی شما را از مسیر اسلام خارج کنند؛ آب را باید از سرچمه زلال یعنی علی(ع)گرفت.

این مرجع تقلید با بیان این که شیوه قرآن خواندن را باید از اهل بیت(ع) بیاموزیم، افزودند:‌ اگر یک ماه این گونه قرآن بخوانید، قرآن ‌شما را تربیت و در شما تحول ایجاد می‌کند و صفایی در وجود شما پیدا می‌شود تا در مسیر درست بندگی قرار گیرید.

ایشان در بخش پایانی سخنان خود از برنامه تلاوت روزانه قرآن کریم حرم حضرت معصومه(س) تقدیر کرد و گفتند: برنامه تلاوتی که به صورت ابتکاری در آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها اجرا می‌شود، بسیار با شکوه است که برادران و خواهران و جوانان در صفوف منظم، همگی یک جز از قرآن را در هر روز می‌خوانند، بایداز چنین اقدامی تشکر کرد.

معظم له در پایان افزودند: این گونه جلسات که در جاهای دیگر نیز اجرا می‌شود، ‌مشت محکمی بر دهان بدخواهان و وهابیت تکفیری و پاسخ تبلیغات زشت آنها است که می‌گویند شیعیان کاری به قرآن ندارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha