شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024

بنای بزرگ ترین صحن در ضلع غربی آستان مقدس علوی با هزینه 600 میلیون دلار و گنجایش 200 هزار نمازگزار ساخته می شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، تولیت آستان مقدس علوی خبر بنای بزرگ ترین صحن این آستان در ضلع غربی حرم را اعلام کرد و گفت: هزینه این پروژه 600 میلیون دلار و گنجایش این صحن 200 هزار زائر خواهد بود و عملیات ساخت آن پنج سال طول خواهد کشید. اعتبار این پروژه توسط اداره اوقاف شیعی عراق و برخی بانیان خاص تامین شده است. این در حالی است که عملیات توسعه این حرم مطهر در دوضلع شمالی و شرقی هم با خرید زمین های اطراف در جریان است.

زهیر شربة معاون تولیت آستان مقدس علوی می‌گوید: مدیریت آستان مقدس علوی از سال گذشته چند پروژه را در دست اقدام دارد که تا سال 2017 نیز ادامه خواهند داشت.

وی گفت مهم ترین این پروژه ها طرح توسعه ضلع غربی حرم است که صحن فاطمه زهرا(س) نام دارد.

زهیر شربة افزود: پیش بینی زمانی ما برای انجام این پروژه پنج سال است که یک سال آن گذشته و پس از چهار سال به پایان خواهد رسید. وی این پروژه را از پروژه های بزرگ و استراتژیک شهر نجف اشرف دانست که موجب ارائه خدمات بهتر به زائران بوده و زیبایی خاصی به منطقه اطراف حرم خواهد بخشید.

وی گفت: این پروژه شامل مجموعه ای از خدمات به زائران از جمله بخش زیارات و عبادت می‌باشد که گنجایش 200 هزار نمارگزار را دارد. وی ادامه داد که این پروژه همچنین شامل موزه ای بزرگ با تکنولوژی جدید است که آثار نفیس و ارزشمندی در آن به نمایش گذاشته خواهد شد و در کنار اینها خدمات مختلفی همچون چاپ، صحافی و مراقبت از کتاب به نویسندگان ارائه خواهد شد.

معاون تولیت آستان مقدس علوی گفت: هزینه تقریبی این پروژه 600 میلیون دلار است و مجموعه ای از شرکت های اجرایی از جمله شرکت‌های ایرانی، پاکستانی و عراقی در آن مشارکت دارند.

شربة افزود این پروژه توسط دو منبع مالی یعنی اداره اوقاف شیعی و بانیان خاص تامین اعتبار می‌شود و مساحت آن 400 متر طول و 120 متر عرض می‌باشد که از محل ساختمان قدیمی ضلع غربی حرم تا مقام صافی الصفا و زین العابدین ادامه خواهد داشت.

شربة در ادامه گفت: مدیریت آستان مقدس علوی همزمان پروژه های توسعه صحن شرف را در دو ضلع شمالی و شرقی و جنوبی معروف به باب القبله را نیز از سال 2013 در دست اقدام دارد و اینها در کنار پروژه های دیگر برای خدمات رسانی به زائران و گسترش منطقه اطراف حرم مطهر علوی می‌باشد. وی افزود: هم اکنون طرح توسعه حرم از سمت باب طوسی آغاز شده و صحن جدید صحن امام حسین(ع) نامگذاری شده و هم اکنون مشغول مفروش ساختن آن با سنگ مرمر و مسقف ساختن آن با سایبان های جدید و پیشرفته هستیم.

شربة افزود: در آغاز سال 2014 پروژه ای بسیار مهم با اعتبار 16 میلیون یورو برای ساختن سقف های شیشه ای اجرا خواهد شد. که این پروژه پروژه های متعددی را زیر مجموعه خود خواهد داشت که در این میان میتوان به بنای بیمارستان و استراحتگاه و درمانگاه های ویژه زائران اشاره کرد.

شربة گفت: تولیت آستان مقدس علوی به برنامه خود در راستای امتلاک زمین های اطراف حرم به طول 90 متر بعد از هر صحن ادامه خواهد داد که این مقدار در آینده به 190 متر خواهد رسید تا بتوانیم فضاهای گسترده تری برای زائران ایجاد کنیم. وی تاکید کرد که بنای ما بر این است که خرید املاک پیرامون حرم با رضایت مالکان آنها و به صورت قضایی صورت بپذیرد تا از طرفی قیمت این املاک مورد توافق مالکان آنها بوده و از طرف دیگر مراحل تکمیل طرح از طریق قضایی نیز پیگیری شود. البته وی تاکید کرد که در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد، اما انجام این مراحل زمان می‌برد.

لازم به ذکر است که شهرداری نجف اشرف در 27 دسامبر 2012 اعلام کرده بود که تصمیم دارد زمین های متعلق به شهرداری را به آستان مقدس علوی واگذار کند تا از آنها برای توسعه حرم علوی بهره برداری شود. از سوی دیگر تولیت آستان مقدس نیز آمادگی خود را برای تعویض زمین های مالکان اطراف حرم با زمین های مذکور اعلام کرده تا از این طریق پروژه های توسعه حرم با سرعت بیشتری پیش برود.

آستان مقدس علوی از آغاز سال 2012 توسعه ضلع غربی و بنای صحن جدید به نام صحن فاطمه را آغاز کرده است.

هاشم الباججی مسئول امور فکری و فرهنگی آستان مقدس علوی در سخنان مطبوعاتی سال گذشته خود گفته بود که آستان مقدس علوی به زودی پروژه توسعه صحن حیدری را در ضلع غربی آغاز خواهد کرد و مساحت این طرح توسعه در حدود 52 هزار متر مربع و ابعاد 400 متر در 130 متر خواهد بود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha