چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به این که کمترین موقافات مربوط به حوزه است، گفت: باید حوزه علمیه و علما مردم را برای وقف اموال خود در جهت گسترش حوزه‌های علمیه و مدارس علوم دینی تبیین و آگاه کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام و المسلمین شوزب شیری، امروز 24تیرماه در دیدار با آیت‌الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه، با ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، اظهار داشت: قم «جهان شهر» شیعی است و سازمان اوقاف نیز بزرگترین عملیات شرعی موقوفات در کشور را  بر عهده دارد.

وی با بیان این که بخشی از موقوفات انتفاعی و بخشی نیز منفعتی است، گفت:‌ اداره کل اوقاف قم در بخش موقوفات انتفاعی،‌ خدمات رایگان ارائه می‌دهد و در موقوفات منفعتی نیز به دنبال احیاء، بهره‌وری و وصول آن است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه قم، با بیان این که موقوفات برای مسلمین و حوزه‌های علمیه جنبه اقتصادی دارد، بیان داشت: 95 امامزاده در استان قم وجود دارد که بر حسب موازین سازمان اوقاف و امور خیریه و همچنین مصوبه مجلس شورای اسلامی درآمد آنها در خود آن بقعه ها  هزینه می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین شیری خاطرنشان کرد:‌ اداره کل اوقاف قم 75 پروژه عمرانی در دست دارد که هزینه بخشی از آنها از اعتبارات دولتی است.

وی با بیان این که عرصه و اعیان مساجد وقفی است، اظهار داشت: با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هیأت امنا برای مساجد تشکیل داده‌ایم و تاکنون از 850 مسجد در استان قم 200مسجد دارای  هیأت امنا با محوریت ائمه جماعات هستند  و اعتبارات و کمک‌ها به همه مساجد داده می‌شود.

مدیر کل اوقاف قم با بیان این که خادمین کمتر از 50 سال مساجد بیمه شده‌اند، گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه دارای سامانه جامع بانک اطلاعات موقوفات است که تمام عملیات مالی، اجاره، املاک و... در آن سامانه انجام می‌شود و صددرصد نیت واقفین در سازمان اوقاف اجرا می‌شود.

وی همچنین از بازنویسی تمام اسناد موقوفات در اداره کل اوقاف قم از سال( 203 ه ق) خبر داد و افزود:‌ مهمترین برنامه اوقاف قم،‌ شناسایی و احیای موقوفات مجهول است.

حجت‌الاسلام و المسلمین شیری یادآور شد: برنامه‌های خوب فرهنگی در تابستان امسال اجرا می‌شود که از جمله حضور 3هزار دانش‌آموز در نشاط معنوی در امامزادگان، حفظ قرآن، اعزام مبلغ و برگزاری مسابقات قرآنی است.

وی با بیان این که 14هزار موقوفه در استان قم وجود دارد، بیان داشت: متأسفانه کمترین موقوفات مربوط به حوزه علمیه است که نیاز به تبیین و آگاهی مردم برای وقف اموال خود در این امور است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه  در پایان ابراز داشت:‌ کسانی که موقوفات خود را به تملک دولت در می‌آورند، بعد از این که عمر مفید ساختمان تمام می‌شود، ملک به نام دولت ثبت می‌شود، اما در سازمان اوقاف همه موقوفات از هزار و 200سال پیش به نام خود افراد ثبت شده و اصل ملک مانده و کاربری جدیدی با نیت واقف برای‌ آن تعریف می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha