پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 317486
۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۹

مراسم افتتاحیه پژوهشگاه قرآن و حدیث، با حضور شخصیت های حوزوی در موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مراسم افتتاحیه پژوهشگاه قرآن و حدیث، دوشنبه شب با حضور آیت الله محمد محمدی ری شهری، آیت الله سید محمد غروی، آیت الله مسعودی خمینی، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی،  معاون پژوهشی وزارت علوم، فناوری و تحقیقات، روسای پژوهشکده های پژوهشگاه قرآن و حدیث، پژوهشگران و دیگر شخصیت های حوزوی در موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث قم برگزار شد.

در این مراسم پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی، پیام آیت الله العظمی صافی توسط حجت الاسلام والمسلمین برنجکار قرائت شد.

آغاز حرکتی برای آشنائی بیشتر با علوم و معارف اهل بیت(ع)

معظم له در این پیام تصریح کردند: دین مقدس اسلام از آغازین زمان طلوع و نورافشانی آفتاب هدایت و دعوت، تا امروز و تا عصر ظهور الی یوم القیامه، بر دو رکن محکم و عظم استوار بوده و هست که مروز زمان و لیل و نهار و اعصار و ادوار، آن را کهنه نمی سازد و همواره مانند روز نخست، نو و جدید مانده و خواهد ماند و همچون کل منظومه ها و کهکشان ها و ثوابت علوی و سلفی، ثابت و برقرار است.

حضرت آیت الله صافی تاکید کردند: این دو رکن خلل ناپذیر نخست قرآن مجید، وحی اصل و اصیل الهی وکتاب باقی و معجزه خالده ای است که برهان حقانیت همه دعوت های آسمانی و خاتمیت دین اسلام است و دوم، در کنار و همراه آن سنت و حدیث و علوم ماثوره از حضرت رسول اعظم(ص) و اوصیای اهلبیت آن حضرت علیه السلام است که عدل قرآن کریم می باشند.

ایشان یادآور شدند: این دو رکن، روح اسلام و هویت اسلام و دعوت این دین حنیف و تمام حقایق و بیان کل آنچه از باطن جهان و غیب این عالم قابل بیان است، می باشد و در معرض تفهیم و درک انسان ها و فرشتگان قرار دارد.

این مرجع تقلید تاکید کردند: قرآن و حدیث، قرآن و تفسیر اهلبیت(ع) و علوم ماثور و احادیث شریفه، آثار نبویه، معارف نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، صحیفه ثانیه و ثالثه و رابعه و خامسه، کتب شریف اربعه، گنجینه های ادعیه، موسوعه بحار الانوار، کتاب مکارم الاخلاق و ده ها و صدها و اصل و کتاب، همه ذخائر گرانبهایی هستند که از جهت سنگینی معنوی از آسمان و زمین سنگین ترند. تمامی اینها در اختیار بشر است و متاسفانه بیشتر و بلکه همه، جز افراد معدود، قدر و بهای این سرمایه و نعمت الهی را نمی دانند.

انتشار بیش از 300 عنوان کتاب در پژوهشگاه قرآن و حدیث

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین رضا برنجکار با اشاره به دلایل چگونگی تاسیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، اظهار داشت: آیت الله ری شهری در سال 1347 با تحقیقاتی متوجه می شود که در زمینه حدیث، موسوعه ای وجود ندارند که در اختیار محققان باشد.

وی تصریح کرد: آیت الله ری شهری طی 15 سال به تنهایی تمام احادیث شیعه و سنی را بررسی می کند که حاصل تلاش ایشان موسوعه و دانش نامه میزان الحکمه است.

مشاور عالی موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با بیان اینکه این موسسه در سال 1374 با پیام مقام معظم رهبری تاسیس شد، خاطرنشان کرد: در دنیا شبیه این مرکز که در خصوص حدیث به مطالعه و پژوهش بپردازد، وجود نداشته است.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار با اشاره به اینکه پژوهشکده علوم و معارف حدیث همزمان با تأسیس مؤسسه فعالیت خود را آغاز کرد، تصریح کرد: در سال‌های اخیر سه پژوهشکده اخلاق و روانشناسی، تفسیر اهل بیت(ع) و کلام اهل بیت(ع) به این پژوهشکده اضافه شدند.

وی خاطرنشان کرد: هشتم تیر ماه سال جاری تبدیل این پژوهشکده به پژوهشگاه قرآن و حدیث در شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب رسید.

انتشار موسوعه امام مهدی(عج) تا پایان سال

در ادامه، روسای پژوهشکده های پژوهشگاه قرآن و حدیث به ارائه گزارشی از اهداف و عمکرد پژوهشکده های مربوط به خود پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم طباطبایی در سخنانی با اشاره به این که پژوهشکده علوم و معارف حدیث به پژوهش هایی در دو حوزه علوم حدیثی و متون حدیثی می پردازد، اظهار داشت: این پژوهشکده توانست بر مجموعه علوم حدیثی نظیر رجال، تاریخ و مباحث پیرامونی احادیث جامه عمل بپوشاند.

وی با بیان اینکه 60 پژوهشگر در پژوهشکده علوم و معارف حدیث به فعالیت و تحقیق می پردازند، تصریح کرد: این پژوهشکده از ابتدای تاسیس خود در سال 1376، با انجام بیش از 300 عنوان کار پژوهشی، 653 جلد کتاب با بیش از 400 هزار صفحه منتشر کرده است.

انتشار تفسیر جامع روایی به دو زبان عربی و فارسی

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی، رئیس پژوهشکده تفسیر اهل بیت(ع یکی دیگر از سنرانان این مراسم بود که در سخنانی اظهار داشت: به استناد 16 روایت، کسانی که احادیث حقیقی در سینه های آن ها قرار دارد ائمه معصومین(ع) هستند و آنچه بیان می کنند برگرفته از قرآن است.

وی با اشاره به گروه های تشکیل شده در این پژوهشکده، اظهار داشت: سه گروه تفسیر جامع روایی، قرآن‌شناسی و احیا و بازسازی علوم تفسیری در سال گذشته شکل گرفت که تمرکز اصلی فعالیت ها، بر تفسیر جامع روایی بوده که حدود 90 درصد این تفسیر آماده شده است و به دو زبان عربی و فارسی منتشر می شود.

 تلاش صهیونیست ها برای بازسازی علم کلام و فقه شیعه

پس از سخنان رییس پژوهشکده تفسیر اهل بیت(ع)، حجت ‌الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی، رئیس پژوهشکده کلام اهلبیت(ع) نیز در سخنانی گفت: فقه و کلام دو ارکان علوم اسلامی هستند که فقه به عنوان دانشی پویا گسترش یافته است.

وی با اشاره به بی توجهی هایی که در خصوص علم کلام صورت گرفته است، تصریح کرد: در قرن های اخیر موضوع کلام با بی مهری و غفلت جهان اسلام مواجه شد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با تاکید بر اینکه علم کلام از قرآن و حدیث فاصله گرفته است، ابراز داشت: گروه های کلامی تلاش دارند تا آسیب هایی که در این زمینه وجود دارد، را برطرف کنند.

وی با تاکید بر اینکه غربی ها و صهیونیست ها در حال تلاش بسیاری هستند تا عرصه فقهی و کلامی شیعه را بازسازی کنند و با زبان خودشان انتشار دهند، تصریح کرد: امروز دو دانشگاه مهم در اسرائیل مختص مطالعات در خصوص کلام شیعه ایجاد شده و از کشورهای مختلف نظیر ایران نیز دانشجو می پذیرد.

انتشار 50 اثر پژوهشی در پژوهشکده اخلاق و روان شناسی

در ادامه این مراسم، حجت‌ الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی ‌نیا، قائم مقام پژوهشکده اخلاق و روانشناسی با اشاره به این که موضوع اخلاق به عنوان یک دانش کمتر توجه شده است، اظهار داشت: امروز در جهان غرب، مسئله اخلاق با رویکرد یک دانش موفق به طور جدی پرداخته می شود.

وی تصریح کرد: موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث پژوهشکده اخلاق و روانشاسی اسلامی را دایر کرد تا با نگاهی عالمانه به دانش اخلاق بنگرد.

نظریه پردازی اسلامی نیاز جامعه علمی کشور

سخنران بعدی این مراسم، مهدی نژاد نوری، معاون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود که با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ رئیس دولت یازدهم، اظهار داشت: ایشان تکیه بر توان داخلی را عامل چانه زنی در مسائل بیرونی عنوان کردند.

وی تصریح کرد: باید با تکیه بر توان داخلی، پیشرفت کشور را تضمین کنیم تا در آینده شاهد مشکلات و رخدادهایی نامناسب نباشیم.

نژاد نوری با اشاره به اینکه آمریکا چاپ و انتشار مقالات ایرانی را تحریم کرده است، تصریح کرد: آن ها حاضر هستند به خودشان ضربه برسانند و از مقالات دانشمندان و پژوهشگران ایرانی محروم شوند تا به قول خودشان به ما لطمه برسانند.

وی با تاکید بر این که سلاح امروز کشور علم است، ابراز داشت: افتتاح پژوهشگاه قرآن وحدیث بسیار حائز اهمیت است و توان علمی خوبی را به جامعه علمی کشور معرفی کرده است.

نورانیت خدمت گزاران عرصه قرآن و حدیث

آیت الله محمد محمدی ری شهری، سخنران پایانی این مراسم در سخنانی اظهار داشت: با افتتاح رسمی پژوهشگاه قرآن و حدیث گام دیگری به اهداف بلند موسسه دارالحدیث نزدیک شدیم.

وی تقارن افتتاح این مجموعه با ماه رمضان را مبارک دانسته و تصریح کرد: یکی از نکاتی که اهل مراقبت توجه دارند، ارزیابی و بهره گیری از ضیافت الهی است.

رئیس موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث با اشاره به اینکه حاصل روزه واقعی برای انسان حکمت است، تصریح کرد: حکمت همان چیزی است که محقق باید دارا باشد تا گهرهای قرآن و حدیث را استخراج کند.

آیت الله محمدی ری شهری با تاکید بر این که حکمت، انسان را از لذت گرایی و فانی ها دور می کند، خاطرنشان کرد: قلب انسان در اوج حکمت آماده می شود تا با معارف حدیثی برای جهانی کردن اسلام انس بگیرد.

رونمایی از تابلوی پژوهشگاه قرآن و حدیث

در پایان این مراسم توسط آیت‌ الله ری ‌شهری و شخصیت های حوزوی از تابلو این پژوهشگاه رونمایی شد و پژوهشگاه قرآن و حدیث رسما  فعالیت خود را آغاز کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha