دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024

یکی از اساتید حوزه، تقلید از سبک معماری غربی را عامل بسیاری از بحران‌ها در جامعه دانست و تاکید کرد: یکی از راه‌کارهایی که افسردگی و دل‌مردگی را در بشر امروز درمان می‌کند پیروی از سبک معماری اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شهرکرد، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن عرفان در بیستمین دوره طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه‌زدایی دینی که  با محوریت سبک زندگی در شهرکرد برگزار شد، به نقش و جایگاه انتظار فرج در سبک زندگی اسلامی پرداخت و راه‌کارهای دینداری در عصر تهاجم را بیان کرد.

 وی در ادامه سخنان خود با انتقاد از ورود برخی از خرافه‌ها به سبک زندگی اسلامی، افزود: در بینش فلسفی و کلامی و دینی ما مسلمانان اعتقاد به شانس، خرافه‌‌ای بزرگ و احمقانه است، چرا که تمام رویدادها بر اساس تقدیر الهی است.

این استاد حوزه، با بیان این که، فرهنگ‌ها مجموعه‌ای از دانش‌ها، بینش‌ها، و منش‌هاست که در هر ملتی متفاوت می‌باشد اظهار داشت: دانش را زیر مجموعه فرهنگ بوده و علومی مثل تجوید، تفسیر، کلام، واژه شناسی، بلاغت و درایه از زیر مجموعه های فرهنگ اسلامی است.

وی از شانس به‌عنوان بینش رایج در غرب، اروپا و امریکا یاد کرد و بیان داشت: شانس از نظر فلسفی یک خرافه و بینش جاهلانه است، چرا که شانس‌گرایی یعنی اعتقاد به تصادفی بودن امور و بی‌مدیریتی در حالی که جهان بر اساس تقدیر الهی اداره می شود.

این استاد حوزه ،قمار و قرعه کشی را از جمله عوامل تقویت اعتقاد به شانس برشمرد و اظهار کرد: یکی از دلایل حرام و ناپسند بودن این امور هم به دلیل مبارزه با شانس‌گرایی بوده است.

وی یکی دیگر از قلمروهای فرهنگ را ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها عنوان نمود و تصریح کرد: منش‌ها همان سبک زندگی هستند که بشر در زندگی انتخاب می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین عرفان، طرز معماری و خانه‌سازی را یکی از منش و سبک‌های زندگی دانسته و اذعان داشت: سبک معماری اسلامی و غربی کاملاً با هم متفاوت اند.

وی با انتقاد از معماری امروز که سبک و شکل غربی به خود گرفته، آپارتمان نشینی و هجوم به شهرهای بزرگ را نتیجه هجرت بدون هویت بشر دانست و تصریح کرد: یکی از زمینه‌های بزهکاری، مهاجرت بی‌رویه و بی‌هویت است که اول با نکوهش روستایی بودن و پایبندی به سنت‌ها و ارزش‌ها شکل می‌گیرد.

وی سبک معماری غربی را دلیل بسیاری از بحران‌ها عنوان کرد و تاکید کرد: یکی از راهکارهایی که می‌تواند افسردگی و دلمردگی را در بشر امروز درمان کند پیروی از سبک معماری اسلامی است.

این استاد حوزه، کوچک بودن، پایین بودن طاق، جدا شدن معماری از هنر، فاصله گرفتن معماری از طبیعت، مصرف بی رویه انرژی، عدم رعایت اصول بهداشتی و طهارت، مزاحمت و دغدغه مزاحمت، اشراف بر امور دیگران و پله پیمایی را از جمله معضلات آپارتمان نشینی و پیروی از سبک معماری غربی دانست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha