چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024

عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم از استخراج بیش از یک هزار عنوان پژوهشی در قلمرو فقه سیاسی خبر داد.

 به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم سید باقری با اعلام این خبر گفت: پروژه نیازسنجی فقه سیاسی ازسوی انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم و با سفارش و همراهی علمی گروه نیازسنجی پژوهشی معاونت پژوهش حوزه های علمیه در حال اجرا است.

مجری طرح نیازسنجی پژوهشی فقه سیاسی با اشاره به مراحل اجرای این طرح پژوهشی، ادامه داد: پروژه نیازسنجی فقه سیاسی در مرحله شناسایی نیازهاست که با توجه به تلاش‌های انجام شده و تعامل با وزارتخانه‌ها، نهادها، مؤسسات، شخصیت ها واساتید مرتبط با این دانش، بیش از یک هزار نیاز پژوهشی در این عرصه شناسایی و تحلیل آنها به پایان رسیده است.

مجری طرح نیازسنجی پژوهشی فقه سیاسی یادآور شد:  با توجه به جدید بودن این دانش و نبود ساختاری مشخص برای آن، تلاش‌هایی برای رسیدن به ساختاری مشخص و نسبتاً منطقی از فقه سیاسی انجام شد که طبق برنامه، مسایل پژوهشی براساس آن تفکیک و در زیر شاخه های ساختار یاد شده قرار می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین سید باقری تصریح کرد: در اجرای این طرح به دنبال استخراج واستنباط مسأله های پژوهشی و نه موضوعات هستیم و همین امر مجریان طرح را به سوی تحلیل، تفسیر واستنباط از موضوعات پیشنهادی از مؤسسات و اساتید سوق داده است.

وی همچنین با اشاره به این که نیازسنجی پژوهشی فقه سیاسی می تواند درسطوح مختلف اعم از نگارش مقالات علمی- پژوهشی و رساله های سطح سه یا چهار، یاری رسان پژوهش‌گران وعلاقه مندان این عرصه باشد، ابراز داشت: این طرح می تواند به برجسته سازی، فراگیری وهمه گیر شدن فقه سیاسی ومسایل آن درحوزه های علمیه، پژوهشگاه ها و مراکزتحقیقی بیانجامد و آن را در مرکز توجه و پژوهش قرار دهد.

براساس اعلام معاونت پژوهش حوزه های علمیه، طرح نیازسنجی پژوهشی فقه سیاسی یکی از کلان طرح‌های نیازسنجی پژوهشی دانش های حوزوی است که در دستور کار گروه نیازسنجی پژوهش دفتر مطالعات پژوهشی این معاونت قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha