چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024

امروز رسالت علما نظارت بر دولت است و تا جایی که امکان حمایت باشد، حمایت می کنیم، اما اگر خط عوض شده، مرگ بر امریکا تعطیل شود، بدعت در انقلاب است و علما باید خودشان را نشان دهند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، درسی و چهارمین سالگرد شهادت آیت الله سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی(ره) که در مسجد مقبره تبریز برگزار شد، با اشاره به این‌که عالم، کلاس هدایت برای بشر است، خاطرنشان کرد: انسان در همه ابعاد زندگی مورد آزمایش الهی است، همسرداری، پدربودن، فرزند بودن، همسایه داری، مشتری و خریدار بودن و مسئول بودن، یک نوع امتحان الهی است.

وی افزود: اگر انسان بداند که همه لحظات زندگی اش امتحان است، حواس خود را جمع می‌کند، امتحان سازنده است و هر کسی را جای خود قرار می دهد و ادعای هر مدعی را ثابت می‌کند.

 حجت الاسلام والمسلمین صدیقی تاکید کرد: بعد از انقلاب اسلامی، مسئولین زیادی آمده‌اند و رفته‌اند، اما برخی از آنان از امتحان الهی سربلند بیرون نیامدند و رفوزه شدند، اما مسئولینی نیز بودند که از بیت المال جیبی برای خود ندوختند، منافع شخصی را به منافع ملی ترجیح ندادند و از امتحان سربلند شدند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به این‌که منطقه آذربایجان پرستاره است و افتخارات زیادی دارد، عنوان کرد: یکی از علمای آذربایجان، آیت الله علی اکبر مرندی است که ایشان از شاگردان علامه بزرگوار میرزاعلی آقای قاضی بودند.

وی ادامه داد: فرزند آیت الله مرندی می‌گفت: دو چیز در زندگی ایشان چشمگیر بود، به سمت هیچ کسی زبان سوال و همچنین دست نیاز دراز  نکرد، حتی اگر تشنه بود، از همسرش آب نخواست و یک بار به فرزندانش نگفت که عصای مرا بیاورید.

 حجت الاسلام والمسلمین صدیقی ادامه داد: در زندگی تنها به خدا امید داشته باشد و در هیچ امری به غیرخدا تکیه نکنید.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: آجرهای مسجد شعبان تبریز که شاهد اقامه نماز آیت الله قاضی طباطبایی بودند، شهادت می‌دهند و ذکر و تسبیح خدا را می‌گویند.

وی ابراز داشت: ذکر گفتن صحبت کردن با خداست، اما برخی با تسبیح خدا، مقدس مآبی می‌کنند و خود را طلبکار می دانند.

 حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با تاکید بر تاثیر سجده در پیشگاه معبود متعال در انسان گفت: خداوند ما را خلق کرده تا با جهان هماهنگ شویم، اینکه انسان در حالت کار، یاد خدا را از بین نبرد هنر است.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: خدای متعال همه موجودات، ارضین، کهکشان‌ها، قطرات آب، دریاهای بیکران، درختان، گل ها و پرندگان را برای این آفرید که ما عالم بشویم.

وی در ادامه، فقه را مقدمه تجارت دانست و عنوان کرد: برخی از علمای شهرها برای کسبه بازار، کلاس مکاسب تشکیل دادند و کسب را از نظر احکام الهی به آنان می آموزند.

حجت الاسلام والمسلمین  صدیقی ادامه داد: علم برای همه واجب است و کاسب باید در حد نیاز، برای این‌که مبتلا به احتکار و فریب و حرام نشود، علم را یاد بگیرد و علمای اعلام جامع بین این ها هستند.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: هم باید عالم بود و هم ادب ربوبی در پیشگاه خداوند را آموخت، کسی که می داند در محضر امام زمان(عج) است ادب را رعایت می کند.

مکتب شناسی و مجاهدت آیت الله قاضی طباطبایی

وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های آیت الله قاضی طباطبایی تصریح کرد: مکتب شناسی، جهاد و مجاهدت و به جنگ طاغوت رفتن، ویژگی نماینده خداست و آیت الله قاضی طباطبایی، از این ویژگی ها برخوردار بود.

  حجت الاسلام والمسلمین صدیقی افزود: اساتید آیت الله قاضی طباطبایی یکی از یکی بهتر بوده، که شاخص آنها امام خمینی(ره) بود، اما یکی از اساتید ایشان در نجف، عالم بصیر و زمان شناس به نام آیت الله شیخ محمدکاشف الغطاست.

رسالت علما در برابر بدعت گذاری در انقلاب اسلامی

امام جمعه موقت تهران گفت: آمار طلبه‌های شهید آذربایجان شرقی از شهدای سایر اقشار بیشتر است و این افتخار شما آذری هاست.

وی با تاکید بر این‌که آیت الله قاضی، سیاست مداری بود که در برابر طاغوت مقاومت کرد، اظهار داشت:  امروز نیز رسالت علما نظارت بر دولت است، ما تا جایی که امکان حمایت باشد، حمایت می‌کنیم، اما اگر خط عوض شده و مرگ بر امریکا تعطیل شود، بدعت در انقلاب است و علما باید خودشان را نشان دهند.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی ادامه داد: این مردم 34 سال شهید دادند، 29 بهمن و 9 دی آفریدند و مردم تبریز خط شکن در این حماسه هستند، امیرالمومنین(ع) در حدیثی فرمودند که ما آذربایجان داریم، خوشا به حال شما.

امام جمعه موقت تهران همچنین با تاکید بر این‌که در هیچ زمانی پرچم انبیا را بیش از یک نفر در اختیار ندارد، گفت: امروز کسی که انقلاب را از چنگ طاغوت نجات داد و موجب شد انقلاب اسلامی در برابر تحریم های اقتصادی روند پیشرفت خود را ادامه دهد، حضرت آیت الله خامنه‌ای هستند.

وی با اشاره به این‌که باید حواسمان به پرچم ولایت باشد، اظهار داشت: مذاکره با امریکا، سازش نیست، این گرفتاری است که آنها پیدا کردند و مرگ بر امریکا آنها را تضعیف می‌کند.

 حجت الاسلام والمسلمین صدیقی در پایان سخنان خود که به زبان آذری صحبت می‌کرد، گفت: ملائکه به زبان آذری آشنایی بیشتری دارند، چرا که عزاداری ترک‌ها زبان زد خاص و عام است و ملائکه در مراسم عزاداری امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) شرکت دارند.

امام جمعه موقت تهران ابراز داشت: شما مردم آذربایجان، با شکوه هر چه تمام، پیکر مطهر آیت الله قاضی طباطبایی را تشییع کردید، اما پیکر مبارک امام حسین(ع)، در سرزمین کربلا روی زمین مانده بود.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha