سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کد خبر: 322831
۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۶

پديده تاريخي و شگرف انساني امام خميني معما و راز ناگشوده‏اي است كه بسياري از محققان و فرزانگان را در فهم خود به تحيّر نشانده است.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری حوزه، دفتر نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، تعدادی از کتاب های در راه نشر یا تازه منتشر شده را اعلام کرد که فرات حیات، بررسی و نقد تئوری‏های انقلاب اسلامی ایران، انسان‏شناسی اسلامی و امام خمینی(ره)؛ مردی در انتهای افق از جمله این آثار به شمار می رود. شرح تفصیلی این آثار تقدیم می شود:

1.         فرات حیات (ویژه محرم)

کتاب «فرات حیات» تدوین معاونت راهبردی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها از سوی دفتر نشر معارف منتشر ‏شد.

اساس دين اسلام با عاشورا پيوند خورده و به بركت آن باقي است. آنچه موجب بروز چنين فداكاري و شجاعتي از سوي سيدالشهدا (علیه السلام) شد، ريشه در معنويت، اخلاص، شجاعت، بصيرت و در يك كلمه، انسان كامل بودن آن حضرت داشت.

عاشورا حاوي درس‌ها و عبرت‌هاي فراواني است و بر هر مسلمان و ملت مسلماني لازم است تا اين درسها را فراگيرد. در نهضت عاشورا و همچنين در بررسي تاريخي حوادث 50 سال اول تاريخ اسلامي، نقش خواص، خصوصاً خواص جبهه حق نقشي مهم و عبرت‌آموز است، بيماري و آفت بي‌بصيرتي و از آن مهمتر دنياطلبي آسيبي است كه همانطور كه منجر به شهادت اهل‌بيت پيامبراكرم (صلی الله علیه وآله) شد در هر زمان ميتواند به انحطاط جامعه‌ اسلامي و حاكم شدن دوباره يزيدهاي زمان شود؛ لذا هر ملتي اگر بخواهد راه آزادي‌خواهي و استقلال را طي كند، بايد از راه و مسلك اصحاب عاشورا الگو بگيرد، همان‏طور كه ملت مسلمان ايران در انقلاب اسلامي و دفاع مقدس هشت ساله در برابر مستكبران راه امام حسين(علیه السلام) را در پيش گرفت و عزّت و استقلال خويش را حفظ كرد.

كتاب حاضر گزيده‌اي از بيانات امام خمینی درباره عزاداری و اهمیت آن، بیانات مقام معظم رهبری و رساله‏ای از علامه طباطبایی درباره نهضت سیدالشهدا (علیه السلام) و پرسش‏ها و پاسخ‏هایی ویژه ایام محرم است.

کتاب «فرات حیات» در 246 صفحه، دو رنگ و قطع رقعی از سوی دفتر نشر معارف منتشر ‏شد

2.         اعتکاف؛ آداب و آثار آن

کتاب «اعتکاف؛ آداب و آثار آن» نوشته مصطفی خلیلی از سوی معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی و دفتر نشر معارف منتشر شد.

اعتکاف، علت عاشقانه آدمی در کوی معشوق است که انسان مبتلا به روزمرگی را از دام دنیا می‏رهاند و در آشیانه حق تعالی می‏آرامد. این راه آسمانی که در تعالیم دینی ما جایگاه ویژه‏ای دارد، آدابی ظاهری و معنوی داشته و برخوردار ار آثاری شکوهمند و متعالی است. نویسنده کتاب ضمن بهره‏گیری از توشه‏های معنوی علمای ابرار با بیانی شیوا به آدابی همچون ذکر حق، همت عالی، ترک حدیث، عزلت در مکان و آثاری همچون تطهیر نفس، بیداری و معرفت، رهایی از معاصی، حفظ دین، تحصیل تقوا و یقین پرداخته است.

چاپ اول کتاب در 111 صفحه، قطع رقعی، تیراژ 1000 نسخه و قیمت 2600 تومان از سوی دفتر نشر معارف به جامعه فرهنگی و دینی عرضه شده است.

3.         بررسی و نقد تئوری‏های انقلاب اسلامی ایران- مجموعه تئوری‏های انقلاب2:

دفتر دوم از مجموعه تئوری‏های انقلاب با نام «بررسی و نقد تئوری‏های انقلاب اسلامی ایران: تئوری‏ نیکی آر.کدی و میشل فوکو» نوشته حجت‏الاسلام والمسلمین دکتر مهدی ابوطالبی و حجت‏الاسلام والمسلمین دکتر رضا رمضان نرگسی از سوی معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی و دفتر نشر معارف منتشر شد.

نیکی آر. کدی و میشل فوکو از جمله نظریه پردازانی‏اند که سعی در تحلیل انقلاب اسلامی داشتند.کدی انقلاب  ایران را مذهبی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی می‏داند که نارضایتی‏های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ایرانیان، در طول ده‏ها سال، با پیوند توده‏های عظیم مردم به اسلام و تفسیر جدید از دین که توجیه‏کننده ایده‏های انقلابی بود، موجب وقوع آن شد. تأکید بیش از حد بر نارضایتی‏های اقتصادی حاصل از نوسازی شتابان پهلوی دوم و نیز عدم درک درست از آموزه‏های تشیع، تحلیل وی را با اشکال بسیاری مواجه می‏سازد.

فوکو نیز بر اساس باورهای خود، انقلاب اسلامی ایران را انقلابی پُست مدرن معرفی می‏کند، و در خلال مسافرت به ایران، قبل از  پیروزی انقلاب، در مقالاتی به دفاع از انقلاب اسلامی می‏پردازد. روشن است که با تفکر پُست مدرن نمی‏توان به تبیین انقلابی پرداخت که ریشه در اندیشه‏های ناب شیعی دارد.

چاپ اول کتاب در 191صفحه، قطع رقعی، تیراژ 1000 نسخه و قیمت 4400 تومان از سوی دفتر نشر معارف به جامعه فرهنگی و علمی عرضه شده است.

4.         بررسی و نقد تئوری‏های انقلاب اسلامی ایران- مجموعه تئوری‏های انقلاب3:

دفتر سوم از مجموعه تئوری‏های انقلاب با نام «بررسی و نقد تئوری‏های انقلاب اسلامی ایران: تئوری‏ تدا اسکاچ پل» نوشته حجت‏الاسلام والمسلمین احمد رهدار از سوی معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی و دفتر نشر معارف منتشر شد.

انقلاب اسلامی ایران ، بسیاری از تئوری‏ها درباره انقلاب را به چالش کشید و باعث شد تا در آنها تغییراتی ایجاد شود، از جمله نظریاتی که به تبع انقلاب اسلامی تغییر و تعدیل یافت، نظریه ساخت‏گرای اسکاچ پل است. در حقیقت، طرح نظریه «دولت تحصیل‏دار» که اسکاچ‏پل آن را پس از پیروزی انقلاب ایران در سال 1982 میلادی در مقاله‏ای با عنوان «دولت تحصیل‏دار و اسلام شیعه در انقلاب ایران» منتشر کرد، بازگشتی از تمامیت نظریه پیشین وی درباره انقلاب‏ها بود. او در نظریه گذشته خود نقش و تأثیر آگاهانه رهبری و ایدئولوژی را در انقلاب‏ها مورد انکار قرار داده بود. اما انقلاب اسلامی ایران به وضوح نشان داد که رهبری و ایدئولوژی می‏توانند سهمی بزرگ در پیروزی انقلاب‏ها داشته باشند؛ تحولی که اسکاچ‏پل را وادار می‏کند تا اعتراف کند که اگر یک انقلاب در دنیا وجود داشته باشد که عمداً و آگاهانه توسط یک نهضت اجتماعی توده‏ای «ساخته» شده است تا نظام پیشین را سرنگون سازد، به طور قطع آن انقلاب، انقلاب ایران بر علیه شاه است.

چاپ اول کتاب در 232 صفحه، قطع رقعی، تیراژ 1000 نسخه و قیمت 5400 تومان از سوی دفتر نشر معارف به جامعه فرهنگی و علمی عرضه شده است.

5.         فلسفه اخلاق با رویکرد تربیتی

کتاب «فلسفه اخلاق با رویکرد تربیتی» نوشته حجت‏الاسلام والمسلمین دکتر احمد دبیری، عضو هیئت علمی دانشگاه یزد از سوی معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی و دفتر نشر معارف منتشر شد.

اهمیت ارائه فلسفه اخلاق در دانشگاه‏ها را می‏توان در گرایش روزافزون دانشجویان به مسائل عقلی جستجو کرد. هر چند مسایل این علم به لحاظ تاریخی متأخر از علم اخلاق است، ولی به لحاظ رتبی می‏توان آن را مقدم بر علم اخلاق دانست؛ چراکه از آن به عنوان زربنای علم اخلاق یاد کرده‏اند.

این علم که در فرهنگ اسلامی به صورت پراکنده در منابع فلسفی، اخلاقی،کلامی و علم اصول مطرح بوده است اکنون بر اساس ضرورت‏های موجود درخور توجه بیشتر است و می‏بایست به آن توجه مستقل و جامعی داشت. از ویژگی‏های جامعه امروز، گرایش به تبیین عقلی موضوعات و مسائل اخلاقی است که موجب شده پژوهش‏های اخلاقی به این سمت و سو سامان یابد؛ براین اساسرداختن به مسائل عقلی در اخلاق به ویظزه مبتنی بر آموزه‏های دین اسلام می‏تواند به طرح دیدگاه‏های اسلام در حوزه مسائل عقلانی اخلاق بیانجامد و راه حل ارائه شده توسط اسلام را به معماهای طرح شده در حوزه فلسفه اخلاق بیان کند.

کتاب حاضر درصدد تبیین ساده مهم‏ترین مسائل مطرح در حوزه فلسفه اخلاق است و با استفاده از دیدگاه‏های اندیشمندان مسلمان به ارائه دورنمایی از مهم‏ترین مباحث این حوزه به ویژه با تأکید بر دفاع از آموزه‏های اخلاق اسلامی در مقابل  مکاتب اخلاقی غرب پرداخته است.

این اثر توجه به مباحث تربیتی در تمام فصول را مورد توجه قرار داده و مباحثی چون کلیات مباحث اخلاق، واقع‏گرایی و غیرواقع‏گرایی اخلاقی، معرفت اخلاقی، اطلاق و نسبیت در اخلاق، غایت‏گرایی در اخلاق، وظیفه‏گرایی، مسئولیت اخلاقی و رابطه دین و اخلاق را فرا روی دانشجویان عزیز قرار داده است.

چاپ اول کتاب در 192 صفحه، قطع وزیری، تیراژ 1000 نسخه و قیمت 3500 تومان از سوی دفتر نشر معارف به جامعه فرهنگی و دانشگاهی عرضه شده است.

6.         انسان‏شناسی اسلامی

کتاب «انسان شناسی اسلامی» نوشته حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه و جمعی از پژوهشگران از سوی معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی و دفتر نشر معارف منتشر شد.

پرسشگری از ویژگی‏های فطری انسان است که همواره او را به سوی کشف حقایق جهان هستی سوق می‏دهد. سئوال از حقیقت موجوداتی که در جهان پیرامون انسان قرار دارند، از اساسی‏ترین فعالیت‏های ذهنی اوست. در این میان، پرسش از حقیقت وجودی انسان در طول تاریخ اندیشه بشری، جایگاه برجسته‏تری داشته است.

کاوش در حقیقت انسان در تعیین هویت شخص و تصویری که از خود دارد، نقش مأثری ایفا می‏کند و از همین‏رو تأثیر ژرفی بر ابعاد اعتقادی، شیوه زندگی و همچنین سعادت و کمال وی دارد. گرچه پرسش از هویت واقعی انسان، دیرینه‏ای به طول تاریخ اندیشه بشری دارد، انسان ـ به ویژه انسان بریده از دین و وحی ـ توفیق چندانی در پاسخ به آن نداشته است؛ چراکه انسان موجودی چند لایه با ابعاد وجودی متفاوت است.

از مقولات مهمی که ادیان به آن پرداخته‏اند، شناخت انسان و معرفت نفس می‏باشد. البته به علت تنوع ادیان، تفاسیر متعددی نیز برای شناخت انسان بیان شده است. رویکردهای دیگر به انسان‏شناسی نیز کم‏و‏بیش به همراه سویه‏های دینی به این مقوله بوده است. از قدیمی‏ترین سنگ‏نوشته‏ها و هیاکل تراشیده شده تا متون برجای مانده از تمدن‏ها و فرهنگ‏های گذشته، نحوه‏ای از نگرش به انسان قابل برداشت است. اما در این میان، انسان‏شناسی دینی اهمیت ویژه‏ای یافته است؛ چراکه از افقی برتر، به قابلیت‏ها و توانایی‏های انسان می‏نگرد و حقایقی را که انسان‏شناسی علمی، فلسفی و عرفانی از نیل به آنها ناتوان بوده است، به کمک وحی و بدون آلوده شدن به اشتباه و خطا به خوبی تبیین می‏کند. بنابراین مناسب می‏نماید که سنگ بنا ورویکرد به شناخت انسان به گونه‏ای مطرح گردد که کمترین اشکال بدان وارد باشد.

حجت‏الاسلام عبدالحسین خسروپناه و گروه همکاران (دکتر حسن اسماعیل پور نیازی، دکتر حسن پناهی آزاد، دکتر مهدی عبداللهی، دکتر بهروز محمدی منفرد، دکتر عبدالله محمدی، دکتر رضا میرزایی) این کتاب با عنوان انسان‏شناسی اسلامی، رویکرد اسلامی به مبانی انسان‏شناسی آن هم از دریچه تطبیقی را واکاوی می‏کند. از نکات قابل توجه این کتاب، بیان روش‏شناسی بحث انسان‏شناسی، اهمیت انسان‏شناسی دینی، بحران‏های انسان‏شناسی موجود و راه حل انسان‏شناسی دینی برای آنها، بیان نیازهای انسان، معنویت و امتیازهای معنویت اسلامی در دوازده فصل،

می‏باشد.

چاپ اول کتاب در 384 صفحه، قطع وزیری، تیراژ 1000 نسخه و قیمت 6900 تومان از سوی دفتر نشر معارف به جامعه فرهنگی و دانشگاهی عرضه شده است.

7.         درآمدی بر منظومه تمدنی شیعه

کتاب «درآمدی بر منظومه تمدنی شیعه» نوشته علیرضا حسین‏زاده دیلمی از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

پيامبر اسلام(ص) در سال اول هجري با تأسيس حكومت مستقل و تشكيل ملت منسجم و امت واحده‌ ايماني، پايه‏هاي مدنيّتي عظيم را بنيان نهاد که در کوتاه‌زماني از ميان صحراي جهل و شرک و خشونت بدوي حجـاز، بانگ توحيد و شميم معارف ناب الهي و اخلاق به گوش دل و مشام جان عالميان رسيد و بدين ترتيب فصل نويني از تاريخ تمدن بشري آغاز گرديد. اما نهضت نبوي به‌عنوان آخرين فصل از مجاهده ‏تاريخي سلسله ‏انبياء و بندگان صالح ‏خدا در جهت پي‏ريزي و افراشتن بناي تمدن حقيقي انساني به ‏دنبال رحلت پيامبر اسلام، وارد حساس‏ترين و پُرمخاطره‏ترين مراحل خود شد و پس از آن، مکتب اهل‏بيت ‏پيامبر در قامت يک جنبش حق‏طلبانه و عدالت‏خواهانه، رسالت خطير خود براي استمرار آن نهضت عظيم را بر عهده گرفت و بعد از آن ‏كه شرايط اجتماعي و تحولات تاريخي سده ‏اول هجري، تنها تجربه‏هاي ولايت سياسي معصومين ـ در دوران‏ امام‏ علي(ع) و امام‏ حسن(ع) ـ را در ابتداي راه متوقف نمود، بعدها در امتداد سلسله قيام‏هايي که از سوي شيعيان ايشان رهبري شد، عرصه‏هايي براي پيگيري مقاصد تشيع در اختيار رجال و دانشمندان اين مکتب قرار گرفت که وسيع‏ترين و موفق‏ترين قيام از اين نوع در قرن بيستم و در ايران به وقوع پيوست. انقلابي که بايد از آن به‌منزله ‏نقطه ‏عطفي در مسير مطالبه ‏آرمان‏هاي مکتب اهل‏بيت(ع) ياد كرد؛ انقلابي که با تکيه بر اسلام، با هدف ايجاد حکومت اسلامي، تجديد‏نظر در مفاهيم سياسي عالم و حرکت به سمت دنيا و جامعه‏اي که بر پايه‏ ارزش‏هاي اسلامي بنا شده ‏باشد به وقوع پيوست و سيطره ‏تمدن غرب بر جهان معاصر را به چالش طلبيد.

جامعيت، پويايي و نيز شموليت جهاني ملت ابراهيم(ع) در پرتو مرجعيت علمي و ولايت اهل‏بيت(ع) مبناي استوار و ظرفيت گسترده‏اي را براي اين مکتب جهت قوام بخشيدن به يك نظام منسجم عدل بنيان و طرح آن به‌عنوان يك الگوي متمايز پيشرفت و اداره ‏حيات اجتماعي ايجاد نموده است. از اين‏رو مکتب تشيع علاوه بر آن که در طول تاريخ، منشأ تمدن‏زايي قرار گرفته‏ است، در حال حاضر نيز منشأ حركت و زايش است و با محوريت انقلاب اسلامي ايران در جهت نفي هرگونه وابستگي فكري و عملي به نظام تمدني غرب، به فرآيند تكوين، تعميق و توسعه ‏يک نظام مستقل، اصيل و جامع اسلامي نظر دارد.

بر اين اساس در اين کتاب تلاش شده‏ است در پنج فصل، ضمن تبيين بنيان‏هاي فكري كه به‌مثابه يك نرم‏افزار جامع و عقلانيت مُمحض اجتماعي از استعداد شكل‏دهي به يك هويت مستقل فرهنگي و منظومه‏ همسو و منسجم تمدني برخوردار است، با رهگيري برخي تعيّنات و تطوّرات، نشانه‏هاي پوياييِ اين عقلانيت در عرصه ‏عمل مورد بررسي قرار گيرند.

چاپ اول کتاب در 208 صفحه، قطع رقعی، تیراژ 1000 نسخه و قیمت 5000 تومان، از سوی دفتر نشر معارف به جامعه فرهنگی و دانشگاهی عرضه شد.

8.         حیله های فرار از ربا

کتاب «حیله های فرار از ربا» نوشته حجت‏الاسلام والمسلمین علیرضا مستشاری از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

از ديرباز تاكنون انجام معامله و فعاليت‏هاي اقتصادي همواره با ريسك و خطرپذيري مواجه بوده و صاحبان سرمايه هميشه به دنبال پيدا نمودن راه‏هايي جهت كم نمودن ريسك معاملات خويش بوده و هستند. يكي از راه‏هايي كه هم سرمايه صاحب ثروت حفظ مي‏شود و هم سوددهي بدون ريسك و خطر را به همراه دارد «قرض ربوي» است. همين مسأله باعث شده كه سرمايه‏داران غيرمتعهد، اين عمليات به ظاهر اقتصادي را بر انواع فعاليت‏هاي ديگر ترجيح دهند. بانك‏ها نيز با پرداخت به آن تحت عنوان نرخ بهره نقش مؤثري در ترويج آن در كشورهاي مختلف داشته‏اند. از آنجا كه متدينين از ارتكاب ربا اجتناب دارند، مسأله راه‏ها و حيله‏هاي فرار از ربا در طول تاريخ در ميان مسلمانان مطرح شده است.

نویسنده در اين تحقيق بر آن است تا روشن سازد با توجه به فلسفه تحريم ربا، آيا واقعاً در شرع راه‏هايي براي فرار از ربا تجويز شده است؟ و اصولاً فرق راه‏هايي كه ذكر مي‏شود با اصل ربا چيست؟ به عبارت ديگر، اگر در ربا و در حيله‏هاي فرار از ربا، نتيجه واحد و همان اخذ زياده است، پس چگونه در يكي مفسده ربا قابل تصور و در ديگري قابل تصور نمي‏باشد؟

کتاب «حیله های فرار از ربا» در 189 صفحه و قطع رقعی، قیمت 4400 تومان از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha