چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ چند استفتاء نظر فقهی خود را درخصوص حکم شرعی اقسام جریمه دیرکرد، محارم مادر جانشین و.... بیان کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، متن سئوالات و پاسخ این مرجع تقلید به شرح ذیل است.

لطفا حکم شرعی اخذ جریمه دیرکرد را بیان فرمایید؟

جریمه دیر کرد هر گاه به عنوان یک قانون بانکی طبق محاسبه سود پول اعمال شود نوعی ربا خواری و حرام است. و اگر به عنوان تعزیر در برابر تأخیر در پرداخت دین باشد (در فرض عدم اعسار) مبلغ آن جریمه متعلق به بیت المال است نه سیستم بانکی . و اگر به عنوان شرط ضمن العقد در آید و به وام گیرندگان تفهیم شود و آنها موافقت کنند می تواند مشروع باشد و در این صورت نیز سزاوار است انصاف را رعایت کنند.

– محارم مادر جانشین

مادر جانشین(زنی که رحم او برای پرورش نطفه ترکیب شده زوجین در محیط آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرد) با چه افرادی محرم می شود؟

مادر جانشین به منزله مادر رضاعی است و کودکی که از او متولد می شود به تمام خویشان زن که درمورد مادر رضاعی محرم می شوند، محرم خواهند بود. ولی نسبت به شوهر آن زن تنها به عنوان ربیبه رضاعی محرم می شود و نسبت به بستگان دیگر شوهر آن زن نامحرم است.

– حکم اهدای خون در شرایط کمبود خون

با توجه به هشدار اخیر مسولین در رابطه با کمبود خون، نظر شما در مورد وجوب اهدای خون چیست؟

در صورتی که اهدای خون باعث نجات انسانی شود و بدون آن از دست برود و ضرری برای اهدا کننده نداشته باشد واجب کفایی است.

– حکم ازدواج فرزند خوانده با سرپرست

اخیرا در جراید مباحثی در مورد ازدواج سرپرست با فرزند خوانده مطرح شده است؛ مستدعی است نظر شریفتان را در مورد حکم شرعی این ازدواج مرقوم فرمایید؟

با توجه به اين که اين ازدواج بايد شرعا به مصلحت فرزند خوانده باشد و به اصطلاح فقها، غبطه او رعايت شود و اين کار غالبا به مصلحت فرزند خوانده نيست و راه را براي سوء استفاده پدر خوانده باز مي کند از نظر ما شرعا جايز نيست

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha