دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024

بودجه معروف نیم تا سه درصدی سهم پژوهش در کشور مصوب شده است، ولی اگر واقع بینانه نگاه کنیم، این سهم در کشور نصیب بخش پژوهش نمی‎شود و اگر هم بشود در پژوهش‎های فنی بیشتر مصرف می‎شود تا حوزوی.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجتالاسلام والمسلمین سیدعلی عماد، دوشنبه شب در سومین نشست هماندیشی فعالان پژوهشی حوزه های  علمیه  که در محل کتابخانه آیت‌اللهالعظمی بروجردی(ره) برگزارشد،با اشاره به اهمیت پژوهش در حوزه، اظهارکرد: پژوهش جایگاه ویژه ای در حوزه دارد و  نیازهای مختلف بشر را پاسخ می دهند

وی افزود: به دلیل توقع بالایی که از حوزه می رود، نیازمند تلاش عینی و کامل برای رفع نیازهای مردم است که  این توقع نیز به  حق  است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه گفت: مشکلات پژوهشی در کشور به ویژه در حوزه پژوهشگران و تنگاهایی که آنان در مسیر پژوهش با آن مواجه هستند به حدی است که گذر از آنها بسیار سخت و مستلزم زمان و برنامه هدفمند است.

وی افزود: درست است که بودجه معروف نیم تا سه درصدی سهم پژوهش در کشور مصوب شده است، ولی اگر واقع بینانه نگاه کنیم، این سهم در کشور نصیب بخش پژوهش نمیشود و اگر هم بشود در پژوهشهای فنی بیشتر مصرف میشود تا حوزوی.

معاون پژوهش حوزههای علمیه با اشا ره به  تولید کنندگان پژوهش به ویژه در حوزه علوم انسانی و دینی در کشور به خصوص  انجمنهای علمی و مراکز تخصصی حوزه اظهارکرد: این موسسات کار خود را انجام می دهند،  ولی مهم نحوه مصرف این پژوهش هاست که باید نهادهای مصرف کننده به خوبی پای کار بیایند و از این پژوهش ها حمایت کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین عماد با اشاره به راه‌اندازی سامانه ملی نیازسنجی پژوهشی دینی در سطح کشور اظهارکرد: هماهنگ سازی پژوهشها، رفع مشکلات پژوهشی و ترمیم نقاط ضعف پژوهشی و همچنین جلب مشارکت در تولید پژوهش از جمله ویژگی ها و کاربردهای این سامانه است.

وی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در این سامانه عنوان کرد: در این سامانه 15شاخه علمی در حوزه، نیازهای پژوهشی و خلاهای موجود را بیان کردهاند و از طرفی مردم نیز نسبت به بیان نیازهای عمومی پژوهشی نکات خود را بیان کردهاند؛ هم چنین دستگاههای مختلف کشور نیز نیازهای پژوهشی خود را اعلام میکنند و پس از یک ویراست علمی توسط همین پژوهشگران و نخبگان، نیازهای پژوهشی به روشنی مشخص میشود.

حجت الاسلام والمسلمین عماد با اشاره به این که برخی از علوم حوزوی دارای خوراک و مصرف داخلی در حوزه است اظهارکرد: در عین حال برخی رشتهها چون علوم اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی که خوراکی بیرون از حوزه نیز دارند و دستگاههای مختلف کشور خریدار این  پژوهشها هستند.

این مدیر پژوهشی حوزه یادآورشد: این سامانه زمینه حمایت از پژوهشهای کاربردی، به روز و علمی در بدنه حوزه را به پژوهشگرانی که طرحهای مناسبی داشته باشند میدهد و در صندوق حمایت از پژوهشگران کشور نیز در همین شرایط فعلی، بودجههای مناسبی برای حمایت از این پژوهشها وجود دارد که خود مدیران پژوهشی در حوزه باید برای جذب این بودجهها و جلب حمایت برای گرفتن این اعتبارات تلاش کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha