جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024

معاون تهذیب حوزه های علمیه در نخستین نشست از سلسله نشست های معاونین حوزه با طلاب و فضلاء، گزارشی از اقدامات تحولی حوزه در عرصه تهذیب و اخلاق و دستاوردهای این بخش را ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، این نشست با تصویب شورای معاونین و دستور مدیر حوزه‌های علمیه برای ارایه گزارش عملکرد حوزه در بخش‌های مختلف برگزار گردید.

حجت الاسلام والمسلمین هادی حسینخانی، شب گذشته در این نشست، در مدرسه عالی دارالشفاء قم که مورد استقبال طلاب و فضلای حوزه قرار گرفت، به مهم ترین وظایف این معاونت اشاره کرد و گفت: نشر فرهنگ قرآن و عترت(ع) در حوزه های علمیه، ساماندهی امور فرهنگی مدارس و مراکز حوزوی، افزایش آگاهی های سیاسی و اجتماعی حوزویان، ارائه خدمات مشاوره ای به حوزویان، ارتقای سطح تربیتی و فرهنگی خانواده های حوزوی، طراحی نظام جامع تربیتی حوزه های علمیه و تولید و نشر محصولات تهذیبی از مهم ترین ماموریت های این معاونت به شمار می رود.

ساختار معاونت

حجت الاسلام والمسلمین حسینخانی با تشریح ساختار سازمانی معاونت تهذیب حوزه، افزود: دفاتر و مدیریت های قرآن و عترت، امـور فرهنـگی، تربیت اخلاقی، مديريت مطالعات تربیتی و فرهنگی، امور مشاوره، خانواده، برنامه ريزي و نظارت و اطلاع رسانی از بخش های معاونت تهذیب هستند که به فعالیت در چارچوب شرح وظایف مدون خود می پردازند.

نهادینه سازی فرهنگ قرآن و عترت

وی با اشاره به مهمترین ماموریت های دفتر قرآن و عترت، ادامه داد: زمینه سازی و برنامه ریزی در جهت استقرار نظام مدیریتی و ستادی هماهنگ به منظور تقویت امور قرآن و عترت در نظام آموزشی، پژوهشی، تربیتی و مدیریتی حوزه را مهم ترین رسالت دفتر قرآن و عترت است.

معاون تهذیب حوزه های علمیه، یکی دیگر از ماموریت های دفتر قرآن و عترت را تحقق فرهنگ قرآن و عترت در نظام مدیریت، برنامه ریزی و تصمیم گیری های حوزه ذکر کرد و گفت: تدوین سیر مطالعاتی تفسیر قرآن و حدیث، برنامه ریزی دوره های آموزشی قرآن و حدیث و اجرای دوره های کشوری، برنامه ریزی و اجرای طرح ملی انس با ثقلین و برنامه ريزي و برگزاری دوره های ملی تربیت مربی قرآن کریم از جمله اقدامات صورت گرفته در این بخش است.

انتشار آثار قرآنی

حجت الاسلام والمسلمین حسینخانی یکی از اقدامات دفتر قرآن و عترت را تدوین و انتشار آثار قرآنی و حدیثی عنوان کرد و افزود: "قرآن کتابی خواندنی"، "منشور طلبگی در پرتو آيه نفر" و "دوازده قدم" بخشی از کتبی است که در این بخش برای آشنایی بیشتر طلاب با قرآن و عترت تدوین و نشر شده است.

وی اضافه کرد: برنامه ريزي و برگزاری مسابقات کشوری قرآن و حدیث حوزه های علمیه، برنامه ریزی محافل قرآن و عترت، تهیه برنامه آموزشی ده ساله قرآن و حدیث و راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی دفتر قرآن و عترت از دیگر فعالیت های این بخش به شمار می رود.

توجه ویژه به گسترش آموزه های تربیتی و اخلاقی

معاون تهذیب حوزه های علمیه در ادامه رسالت دفتر امور تربیتی اخلاقی را توسعه و گسترش ارزش ها و آموزه های اخلاقی و تربیتی در بین حوزویان و در هم آمیختن علم و تقوا عنوان کرد و گفت: ارتقاء و توسعه امور تهذیبی حوزویان، گسترش رویکرد اخلاقی در قوانین، مقررات و فعالیت های آموزشی از مهم ترین اهداف این بخش است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینخانی، اعزام اساتید اخلاق به حوزه های سراسر کشور را یکی از مهم ترین اقدامات دفتر امور تربیتی اخلاقی دانسته و خاطرنشان کرد: این طرح موجب آشنایی و تأثیرپذیری طلاب از سیره و منش اساتید اخلاق حوزه می شود. 

اجرای طرح "ضیافت ملکوت"

وی ادامه داد: برگزاری اجلاسیه اساتید اخلاق حوزه در مشهد و قم، تاسیس پایگاه اطلاع رسانی دفتر تربیت اخلاقی، تهیه و تدوین نرم افزارهای اخلاقی نظیر تهیه کلیپ دروس اخلاق بزرگان تهذیب و اخلاق، برگزاری دوره های تربیت مهارت های اخلاقی (ضیافت ملکوت) ویژه طلاب سراسر کشور در زنجان، اصفهان، فارسان و تفرش بخشی از اقدامات دفتر امور تربیتی اخلاقی می باشد.

معاون تهذیب حوزه های علمیه، تهیه آئین نامه و راه اندازی سامانه تلبس و تدوین شیوه نامه برگزاری جشن تلبس طلاب در مراکز استانها را یکی از مهم ترین اقدامات دفتر امور تربیتی اخلاقی ذکر کرد و ابراز داشت: برگزاری دوره ضيافت ملكوت، انتشار مطالب اخلاقی نظیر تهیه و تدوین و انتشار بروشور شرح احادیث اخلاقی مقام معظم رهبری، برگزاری سلسله نشست های هم اندیشی اساتید اخلاق و جلسات تخصصي با شوراي راهبردي از دیگر اقدامات این بخش بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینخانی همچنین افزود: برنامه ریزی طرح میثاق طلبگی برای آشناسازی داوطلبان ورود به حوزه با اهداف، رسالت ها و مسئولیت های طلبگی و اجرای آن در سراسر کشور یکی دیگر از مهم ترین فعالیت های دفتر امور تربیتی اخلاقی به شمار می رود.

تهیه بانك اطلاعات اساتيد اخلاق

وی خاطرنشان کرد: تهیه بانك اطلاعات اساتيد اخلاق و محتواهاي اخلاقي به صورت دیجیتال شامل 200 جلد كتاب ديجيتالي و صدها مقاله اخلاقي یکی دیگر از اقدامات دفتر تربیتی اخلاقی بوده که مورد استقبال طلاب نیز قرار گرفته است. 

معاون تهذیب حوزه های علمیه اضافه کرد: تدوین شيوه نامه برگزاری محفل میهمانی ملکوت در ارتباط با یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب، در راستای فرهنگ سازی تهجد و نماز شب طراحی شده و در استان قم اجرا می شود.

رشد بصیرت سیاسی و اجتماعی حوزویان

حجت الاسلام والمسلمین حسینخانی در ادامه سخنان خود، پیشنهاد خط مشی ها و برنامه های کلان و عملیاتی در زمینه امور فرهنگی را از رسالت های دفتر امور فرهنگی معاونت تهذیب حوزه عنوان کرد و گفت:  ارتقاء مهارت ها و ترویج آداب و سنن اسلامی، تثبیت و ارتقای هویت حوزوی طلاب، رشد بصیرت سیاسی و اجتماعی حوزویان و غنی سازی اوقات فراغت طلاب از مهم ترین اهداف این بخش است.

وی به مهم ترین اقدامات صورت گرفته در دفتر امور فرهنگی اشاره کرد و افزود: تدوین طرح سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری و اجرای آن در مدارس علميه سراسر کشور، برگزاری دوره های مختلف  فرهنگی و تهیه طرح سیر مطالعاتی تاریخ اسلام بخشی از فعالیت های صورت گرفته در این دفتر می باشد.

برگزاری کرسی های آزاد اندیشی

معاون تهذیب حوزه های علمیه یکی از مهم ترین مطالبات مقام معظم رهبری از حوزه را برگزاری کرسی های آزاد اندیشی عنوان کرد و ابراز داشت: در این راستا با برنامه ریزی های گسترده، سه کرسی های آزاد اندیشی برگزار شد و 14 بهمن ماه جاری نیز کرسی آزاد اندیشی با عنوان "نقش قرآن در اجتهاد و دروس حوزه های علمیه" در مدرسه فیضیه برگزار می شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینخانی ادامه داد: برگزاری سلسله نشست های بصیرت افزایی در سطح کشور، انتشار تک نگاره هایی با مضامین معرفی آثار شهید مطهری و رهبر انقلاب، انتشار روزشمارهای ملی و مذهبی، راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی دفتر امور فرهنگی، برگزاری جلسات نقد فیلم، اجرای مسابقات فرهنگی در سطح کشور، ارسال خبرنامه روزانه به مدیریت های استانی و  برگزاری جلسات شب شعر حوزه از دیگر اقدامات تحولی دفتر امور فرهنگی بوده است.

تاسیس رشته مدیریت فرهنگی در مقطع سطح سه

وی، برنامه ریزی برای تاسیس رشته مدیریت فرهنگی در مقطع سطح3 را از دیگر اقدامات دفتر امور فرهنگی در راستای توسعه و آشنایی فعالیت های این عرصه برشمرد و گفت: یکی از وظایف این بخش آگاهی سازی به طلاب در خصوص مسائل سیاسی است و در همین راستا اقدام به برگزاری نشست های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی با دعوت از مسئولین کشوری شد و کارشناسان سیاسی به مدارس و مراکز حوزوی سراسر کشور اعزام شدند.

ارائه خدمات مشاوره ای

معاون تهذیب حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه گزارش از عملکرد  امور مشاوره و خانواده پرداخت وگفت: ارتقای سطح تربیتی حوزویان و خانواده آنان از مهمترین ماموریت های این بخش از معاونت تهذیب حوزه است.

وی ادامه داد: برگزاری دوره کارشناسی ارشد مشاوره اسلامی با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، تأسیس رشته مشاوره اسلامی در مقطع سطح 3 حوزه های علمیه، ارائه خدمات مشاوره حضوری و تلفنی، برنامه ریزی برای تاسیس مراکز مشاوره ای استانی و برگزاری دوره های آشنایی با مشاوره برای اساتید حوزه های علمیه از مهم ترین اقدامات دفتر امور مشاوره می باشد.

مهارت افزایی خانوده ها

حجت الاسلام والمسلمین حسینخانی، برگزاری کارگاه با عناوین مدیریت تحصیلی، ازدواج، مدیریت روابط خانواده و مدیریت عواطف را از جمله طرح های مورد استقبال طلاب عنوان کرد و اظهار داشت: اعزام مشاور به مدارس علمیه سراسر کشور، راه اندازی اتاق مشاوره مجازی، تهيه لوح هاي فشرده و جزوات مشاوره ای را از دیگر اقدامات معاونت تهذیب به شمار می رود.

وی، برگزاری دوره مهارت افزایی تربیتی برای مدیران و اساتید مدارس علمیه سراسر کشور را یکی از اقدامات دفتر امور مشاوره و خانواده دانسته و گفت: برگزاری کارگاه های تربیتی آموزشی تازه مزدوجین حوزوي با عنوان طرح "پیوند آسمانی"، طراحي و برنامه ریزی دوره آموزشی معارف اسلامی ویژه همسران طلاب با عنوان "طرح کوثر" و برگزاری کارگاه های آموزشی انتخاب همسر با عنوان "طرح طلیعه" برای طلابی که ازدواج نکرده اند، از دیگر اقدامات این بخش است.

طراحی نظام جامع تربیتی و تهذیبی

معاون تهذیب حوزه های علمیه در ادامه، طراحی نظام جامع تربیتی و تهذیبی حوزه های علمیه و آسیب شناسی مستمر تربیتی و اخلاقی طلاب را دو رسالت مدیریت تربیتی و فرهنگی برشمرد و گفت: تدوین کتاب آداب اسلامی 1 و 2، تدوین کتاب ارزش های اخلاقی 1و2 و تدوین کتاب مبانی نظام تعلیم و تربیت حوزه با همکاری مرکز تدوین متون حوزه از مهم ترین فعالیت های این بخش بوده است.

راه‌اندازی معاونت‌های تهذیب مدارس استان‌ها

حجت الاسلام والمسلمین حسینخانی، برنامه ریزی و نظارت جهت ارتقاء سطح عملکرد کادر مدیریتی ستادی و صفی را رسالت بخش اداره نظارت و ارزیابی معاونت تهذیب ذکر کرد و ابراز داشت: امروز به لطف تشکیل مدیریت های استانی حوزه، در اکثر استان های کشور و بیشتر مدارس علمیه  معاونت تهذیب یا رابط تهذیب داریم.

وی خاطرنشان کرد: در گردهمایی معاونین تهذیب استان های کشور، مهم ترین مباحث تربیتی حوزه ها به مباحثه گذاشته و نتایج آن در استان ها مشخص می شود.

عرضه محصولات تهذیبی

معاون تهذیب حوزه های علمیه همچنین به رسالت اداره اطلاع رسانی این معاونت اشاره کرد و بیان داشت: اطلاع رسانی و عرضه محصولات تهذیبی در راستای گسترش و ترویج آموزه های اخلاقی و تربیتی، با استفاده از منابع غنی قرآن و عترت(ع) مهم ترین رسالت این بخش است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینخانی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه های اخلاقی و تابلوهایی از سیره ائمه معصومین(ع)، انعکاس فعالیت های معاونت تهذیب، نشر تقویم اعمالی، تولید لوح های فشرده نظیر طراوت بندگي و ارسال انبوه پیامک های تهذیبی از مهم ترین فعالیت های این بخش می باشد.

اخلاق اسلامی؛ شاخصه اصلی روحانیت

در ادامه این همایش، حجت الاسلام والمسلمین همتیان، معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم نیز در سخنانی اظهار داشت: حوزه های علمیه نیاز مبرم به مسائل اخلاقی دارند، چرا که دشمنان تا به حال این گونه از قدرت روحانیت و اسلام اطلاع نداشتند.

وی تصریح کرد: در مواضع و رفتار سران استکبار مشاهده می کنیم که چگونه از دست اسلام و انقلاب اسلامی که بر اساس فرهنگ شیعی پایه گذاری شده است، می سوزند و خشمگین هستند.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم افزود: این مسئله نشان می دهد که بزرگان و دست اندرکاران حوزه نسبت به اخلاق و وارستگی طلاب جوان باید فعالیت و زمان بیشتری را صرف کنند.

توسعه فعالیت ها

حجت الاسلام والمسلمین همتیان با اشاره به این که فعالیت های معاونت تهذیب در گذشته محدود بود، ابراز داشت: از حدود هفت سال پیش، فعالیت های این معاونت بسیار گسترده و قابل توجه شده است، اما هنوز تا نقطه ای که طلاب را به سطح اخلاق مطلوب برسانیم، فاصله داشته و باید بیشتر تلاش کنیم.

وی با تاکید بر این که حوزه های علمیه امانتی است که در دستان مسئولان و طلاب قرار دارد، تصریح کرد: اعتقاد داریم جوانی که می خواهد داوطلب ورود به حوزه شود، باید قبل از وارد شدن به عرصه دین مسائل تربیت خودش را آغاز کند و به همین دلیل نیز طرح "میثاق طلبگی" تدوین شد.

برپایی کرسی درس اخلاق در مدارس

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم با تاکید بر این که مسائل اخلاقی و برگزاری کلاس های تهذیبی از اهداف این معاونت است، گفت: در هر مدرسه علمیه، به کمک معاونت تهذیب، هفته ای یک جلسه درس اخلاق توسط علمای بزرگوار انجام می شود و شاهد تاثیرات خوبی در طلاب مدارس هستیم.

انس با قرآن از الفبای طلبگی است

حجت الاسلام والمسلمین همتیان با بیان این که انس با قرآن و تلاوت و قرائت صحیح از الفبای طلبگی است، گفت: مدیریت قرآن و عترت معاونت تهذیب برای تمام مدارس شناسنامه قرآنی تشکیل داده است و با اعزام اساتید به مدارس به ارزیابی میزان توانمندی قرآنی طلاب می پردازد.

تصویب آیین نامه تلبس

وی ادامه داد: در بحث تلبس طلاب، آئین نامه ای به تصویب شورای عالی رسید مبنی بر این که طلابی که می خواهند ملبس شوند، باید در کارگاه هایی با محوریت احکام، زی طلبگی و مسائلی که مربوط به امور بین الملل می شود، شرکت کنند.

اجرای طرح "مهمانی ملکوت"

حجت الاسلام والمسلمین همتیان، اجرای طرح "مهمانی ملکوت" را یکی دیگر از اقدامات معاونت تهذیب حوزه علمیه قم برشمرد و گفت: دربحث مشاوره کار بزرگی انجام شده است و در 40 مدرسه قم خدمات مشاوره ای به طلاب و خانواده های آنان ارائه می شود.

وی با اشاره به اجرای طرح سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری در مدارس علمیه سراسر کشور به ویژه قم، اظهار داشت: هر طلبه ای باید حداقل یک بار کتاب ها و آثار شهید مطهری را مطالعه کند.

برگزاری دوره های تربیت خانواده

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم با، برگزاری طرح حفظ خطبه متقین و دوره های تربیت خانواده را از دیگر اقدامات این معاونت برشمرد و افزود: طول مدت طرح دوره های تربیت خانواده سه ساله است و اجرای این طرح موجب شده تا آموزه هایی را که همسران طلاب در این کارگاه فرا می گیرند، در سفرهای تبلیغی به مردم ارائه کنند.

طرح سئوالات طلاب

در ادامه این نشست، برخی از طلاب و فضلای حاضر در جلسه، به بیان نظرات، پیشنهادات و سئوالات خود پرداختند که حجت الاسلام والمسملین حسینخانی و همتیان به این سئوالات پاسخ دادند.

پاسخ به سئوالی انتقادی

حجت الاسلام والمسملین حسینخانی در پاسخ به انتقاد طلبه ای مبنی بر این که سازمان هایی نظیر بسیج، کانون های فرهنگی و هنری مساجد و آموزش و پرورش برنامه های اوقات فراغت را برای ایام تابستان پیش بینی می کنند، اما ظاهرا معاونت تهذیب برنامه خاصی در این راستا ندارد، گفت: معاونت تهذیب برنامه هایی را برای اوقات فراغت تابستان طلاب پیش بینی کرده است.

وی تصریح کرد: در تابستان سال جاری برنامه های متعددی برای استفاده از فرصت بهینه در این فصل، جهت تقویت ابعاد تربیتی و فرهنگی طلاب در نظر گرفته شد.

معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود: برای تابستان سال آینده برنامه گسترده تری برنامه ریزی شده است و امیدواریم دوره های متنوع تری را برای طلاب پیش بینی کنیم.

راه اندازی 20 هیئت مذهبی در مهدیه و پردیسان

حجت الاسلام والمسملین حسینخانی همچنین در پاسخ به سوال طلبه دیگری مبنی بر این که معاونت تهذیب با توجه به سکونت چند هزار طلبه در آپارتمان های شهرک مهدیه و پردیسان و بروز مشکلاتی که به دلیل دوری از خانواده ایجاد می شود، چه اقداماتی برای پیشگیری از این مشکلات انجام داده است؟، ابراز داشت: تاکنون 20 هیئت مذهبی به طور خودجوش از سوی طلاب، در مجتمع های مسکونی ایجاد شده است و این معاونت نیز تلاش می کند با افزایش هیئات مذهبی، به اجرای برنامه های تربیتی بیشتری برای خانواده طلاب اهتمام ورزد.

اجرای طرح مشاوره قبل از ازدواج

حجت الاسلام والمسلمین همتیان نیز در پاسخ به سوال این طلبه، برگزاری دوره های آموزشی برای طلاب شهرک های مهدیه و پردیسان را از شلوغ ترین و پررونق ترین طرح ها دانسته و گفت: طرح مشاوره قبل از ازدواج نیز از جمعه یازدهم بهمن ماه آغاز می شود.

وی با بیان این که در بحث قرآن و کلاس های تربیتی برای فرزندان روحانیون، برنامه های خوبی پیش بینی کرده ایم، افزود: کلاس اخلاق اساتید حوزه شب های شنبه در شهرک مهدیه برگزار می شود.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم تصریح کرد: با توجه به آسیب های زندگی آپارتمان نشینی ممکن است فرزندان طلاب با ورود به سن نوجوانی و جوانی با مشکلاتی مواجه شوند؛ به همین دلیل از اکنون باید به فکر باشیم و تمهیداتی اساسی را بیندیشیم.

انتقادی صریح

در ادامه این نشست، طلبه دیگری سوال شفاهی خود را با رویکردی انتقادی مبنی بر این که آیا طرح های تهذیبی فقط برای طلابی که معیشت شان زیر سطح شهریه است، تعریف می شود یا برای برخی از روحانیونی که از سطح مالی بالایی نیز برخودار هستند، صورت می گیرد؟

وی همچنین در بخش دوم سوال خود به انتقاد از تعریف سبک زندگی امروز طلاب پرداخت و گفت: با دست خودمان ساختمان هایی هزار واحدی احداث کردیم و جامعه طلاب را از مردم تفکیک کردیم و این مسئله واقعا در حال تبدیل شدن به معضلی است و برنامه های صورت گرفته توسط معاونت تهذیب، بیشتر ذهنی است، چرا که به صرف گفتن و دانستن اصلاحات صورت نمی گیرد.

اخلاق و تهذیب صرفا با گفتن و شنیدن شکل نمی گیرد

حجت الاسلام والمسلمین حسینخانی در پاسخ به این سوال گفت: همچنان که شما گفتید، مسئله اخلاق و تهذیب صرفا با گفتن و شنیدن و افزایش معلومات شکل نمی گیرد و تمام برنامه های معاونت تهذیب نیز بر اساس مقوله گفتن و شنیدن نیست.

وی اعزام اساتسد اخلاق به مدارس را یکی از طرح های کاربردی ذکر کرد و یادآور شد: طرح اعزام اساتید اخلاق به مدارس علمیه سراسر کشور موجب تاثیرپذیری طلاب از رفتار آن ها می شود.

معاون تهذیب حوزه های علمیه همچنین بحث عدم شکاف طبقاتی روحانیون را به عنوان یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: برای بزرگواران روحانی که از تمکن مالی خوبی برخودار هستند نیز باید فکری کرد، اما با این بضاعت ناچیز، بیشتر وظیفه داریم طلبه های جدید را دریابیم.

کسب روزی حلال 9 جزء عبادت است

حجت الاسلام والمسلمین همتیان در پاسخ به سوال انتقادی طلبه دیگری مبنی بر این که معاونت تهذیب و اساتید اخلاق در خصوص رعایت مسائل مالی و وجود برخی لقمه های شبهه ناک در فعالیت های اقتصادی، فعالیتی نداشته اند، اظهار داشت: در حدیث معراج تصریح شده که کسب روزی حلال 9 جزء عبادت است.

وی تصریح کرد: ترویج این مسئله ضروری است و به صورت کم و بیش به اساتید گفته شده است و شاید بشود آن را به شکل منظمی تدوین کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینخانی نیز در این زمینه گفت: مسئله رعایت نکردن حق الناس و مسائل مادی در طی یک پروژه تحقیقی، به عنوان پایین ترین آسیب شناخته شده است و الحمدالله نگرانی خاصی در این زمینه وجود ندارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha