دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
آیت‌‌الله مظاهری

قلم‌اندازي کردن و پديدآوردن آثار کم‌مايه و بي‌مايه و يا رونويسي آثار گذشتگان و بازنويسي‌هاي مکرّر و غير ضروري از تأليفات پيشينيان، نه تنها خدمت به معارف اسلامي نيست بلکه مايه زحمت براي خوانندگان است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، از اصفهان، معظم‌له در پیامی به چهارمین جشنواره علامه حلی در اصفهان به بیان نکاتی چند در خصوص اهمیت و ضرورت تحقیق و پژوهش و جایگاه آن در حوزه‌های علمیه پرداختند.

متن پیام این مرجع تقلدی به شرح ذیل است.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم

«الحمدلله الذي علّم بالقلم، علّم الانسان مالم يعلم و صلّي‌الله علي سيّدنا محمّد النّبي الخاتم و علي آله خُزّانِ العلم و اصولِ الکَرَم»

خداوند سبحانِ عليم را سپاسگزاريم که جشنواره علّامه حلّي«قدس‌سرّه‌الشّريف» براي چهارمين دوره متوالي در حوزه علميّه اصفهان و به منظور تجليل از طلّابِ جوانِ قلم به دست، برگزار مي‌گردد. اين حادثه خجسته و اميدبخش، نشان از وجود استعدادهاي برتر و آينده‌ساز در اين حوزه کهنِ هزار ساله است که با نشاط علمي و پژوهشي خود، چراغ اميدواري به آينده‌اي درخشان براي حوزه علميّه اصفهان را روشن نگاه داشته‌اند.

تقدير و تکريم اين اميدهاي جوان، حرکتي سازنده و نشأت گرفته از فعلِ الهي است: «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ».

با تشکّر صميمانه از همه متصدّيان و مسئولان برگزاري اين جشنواره خصوصاً مرکز مديريّت حوزه علميّه اصفهان و اداء احترام به پديدآورندگان آثار برگزيده، نکاتي را يادآور مي‌شوم:

*شناسایی نخبگان و پژوهشگران

 اهميّت و ضرورت تحقيقات و پژوهش و جايگاه بي‌بديل آن در حوزه‌هاي علميّه، به قدري روشن و واضح است که نيازي به تفصيل و توضيح ندارد. «پژوهش» مغزِ کار حوزوي و آبروي حوزه علميّه است و بدين سبب بايد در مجموعه نظام و سازمان حوزه‌هاي علميّه، برخوردارِ از جايگاه برتر و مشمول عطفِ توجّه ويژه مسئولان امر باشد.

هم شناسايي نخبگان و پژوهشگران و هم گشودن چترِ حمايتيِ خاص از آنان در همه زمينه‌‌ها و هم زمينه‌سازي براي تربيتِ محقّقانِ جديد از وظايف سنگين و بسيار ضروري مراکز و دستگاه‌هاي آموزشي و پژوهشي حوزه علميّه است و تنها بدين وسيله مي‌توان، سطح مشارکت طلّاب عزيز جوان را در عرصه‌هاي علمي و تحقيقي و نگارش آثار علمي، افزايش داد.

*آموزش پایه پژوهش است

البتّه روشن است که رشد و ارتقاء سطح پژوهش و تحقيقات، وابستگيِ تمام عيار به تقويت بنيه علمي و دانايي طلّاب گرامي دارد و زير بنا و بنيانِ پژوهش، آموزش است و لازم است تا در يک جهت‌گيريِ دقيق، برنامه‌هاي آموزشي حوزه به طور متناسب، به صورتِ «پژوهش محور» تدوين و ترسيم گردد و به جاي تکيه بر کميّت و غفلت از عمق و دقّت، آموزش طلّاب از سطوح مقدّمات تا زمان حضور در عرصه دروس خارج -که ميدانِ وسيع تحقيقات و پژوهش‌هاي دامنه‌دار است- به گونه‌اي تنظيم شود که يک طلبه جوان پس از مدّت کوتاهي تعلّم و تحصيل، به طور طبيعي در صفِ محقّقان و پژوهشگران وارد شود و بتواند در زمينه‌هاي مورد علاقه و تعلّقِ خود به خلق اثر قابل قبول علمي بپردازد.

اگرچه عالمان علوم ديني و معارف الهي در طول تاريخ حوزه‌هاي علميّه، تأليفات و تحقيقات عديده‌ايِ را در ابعاد و زمينه‌هاي گوناگون، از خود به جاي گذارده‌اند و ما امروز بر سر يک سفره گسترده پر نعمت و متنوّعِ علمي و پژوهشي نشسته‌ايم و از فيضِ تحقيق و قلمِ غواصّان درياي بي‌پايان علوم الهي، بهره منديم، امّا بي‌ترديد، رشد فزاينده مسائل و موضوعات علمي و نياز عرصه‌هاي مختلف به تلاش و بررسي‌هاي عالمانه و محقّقانه، در مجموع شرايطي را پيش روي ما قرار داده است که بايد فعاليّت‌هاي پژوهشيِ حوزه‌ها را بيش از پيش، گسترش دهيم و براي دفاع علمي و عقلاني از معارف والاي اسلامي و تببين متين و عالمانه اين معارف، اهتمام نماييم.

*قلم‌اندازی در آثار گذشتگان مایه زحمت خوانندگان است

از اين‌رو قلم‌اندازي کردن و پديدآوردن آثار کم‌مايه و بي‌مايه و يا رونويسي آثار گذشتگان و بازنويسي‌هاي مکرّر و غير ضروري از تأليفات پيشينيان، نه تنها خدمت به معارف اسلامي نيست بلکه مايه زحمت براي خوانندگان است.

قلم مؤلّفان - به بيانِ بلند اميرمؤمنان- گوياترين نماد آنان و روشن‌ترين انعکاس شخصيّتي و نشان‌دهنده وزن و طراز علمي آنان: «قلمُک ابلغُ ما ينطقُ عنکَ» است و از اين جهت بر همه خالقان آثار مکتوب در حوزه‌هاي علميّه خصوصاً طلّاب جوان عزيز که آينده حوزه‌هاي علميّه در دست انديشه و تفکّرآنان قرار دارد، فرضِ عيني است که همواره در حال تلاش و مجاهدتِ بي‌وقفه علمي و درکِ حضور اساتيدِ فنّ باشند، تا ان‌شاءالله، اثرات آنان، آبرو و چشم‌روشني حوزه‌هاي علميّه و طبعاً مايه رضايت و خشنودي حضرت بقيةالله‌الأعظم«ارواحنافداه» باشد.

*نیازمند جهاد علمی هستیم

فرزندان عزيز جوان بدانيد که رسيدن به رتبه شخصيت‌هاي بزرگي همانند علّامه علي‌الاطلاق، حضرت علّامه حلّي«اعلي‌الله‌مقامه‌الشّريف» -که جشنواره امروز شما مزيّن به نام درخشان و پر تلألو اوست- جُز از مسير جهاد علمي پايان ناپذير و فدا کردن بسياري از خواست‌ها و اميال و آرزوهاي معقول و مشروع در پيش پاي تحصيل و تعلّم علم، امکان‌پذير نيست.

البتّه بي‌شک اين فضل و توفيق الهي است که بايد تلاش‌هاي گسترده شما را به ثمر برساند: «فَلَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَكُنْتُمْ مِنَ الْخاسِرينَ» و آنچه مايه جلب فضائل و توفيق خداوند تعالي است، اخلاصِ در عمل و انضمامِ ايمان و عمل صالح است: «وَ يَسْتَجيبُ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ يَزيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ».

عزيزان من! خلوص، رنگ خداست: «صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً». اين رنگِ روح‌افزا و چشم‌نواز را در جهادِ علمي خود، هيچ‌گاه فراموش نکنيد و بدانيد که تفکّر و تحقيق، بايد پس از قيام براي خدا باشد: «قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى‏ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا» چنان‌که تعليم الهي، پس از تقواي الهي و متفرّع بر آنست: «وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ يُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليمٌ».

از خداوند تعالي با ابتهال و نياز، مسألت مي‌کنم تا شما طلّاب جوان گرامي را در رسيدن به قلّه‌هاي علم و عمل و ساختن آينده‌اي درخشان براي حوزه‌هاي علميّه، توفيقِ روزافزون، کرامت فرمايد و قلب مقدّس حضرت ولي‌الله‌الأعظم«ارواحنافداه و عجل‌الله فرجه‌الشّريف» را از شما سربازانِ سرنوشت‌ساز و تلاشگر، مسرور و مبتهَج سازد و همه شما و ما را مشمول ادعيّه زاکيه آن بزرگوار فرمايد.«إِنَّ رَبِّي لَسَميعُ الدُّعاءِ».

والسّلام عليکم و رحمةالله و برکاته

حسين المظاهري

3 / جمادي‌الاول / 1435

14 / اسفند / 1392

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha