شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت‌الله جوادی

حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: تا دین و سیاست در تمام شئون یک مملکت حضور نداشته باشند برقراری صلح و امنیت یک آرزو است. لذا باید دین در متن سیاست راه پیدا کند و سیاستمداران متدینانه بیندیشند تا صلح محقق شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه این مرجع تقلید  در دیدار کریستین هارپ ویکن" رئیس موسسه صلح نروژ (PRIO) به همراه تنی چند از اعضای این موسسه و نیز دو تن از اعضای معاونت صلح و آشتی وزارت خارجه نروژ  که در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزارشد، درسخنانی با بیان سه اصل کلی به تبیین راهکار مبنایی در رسیدن به صلح جهانی پایدار پرداختند.

ایشان با بیان این اصل کلی که انسان موجودی ابدی است و مرگ تنها پایان زندگی دنیوی انسان است" گفتند:

اگر موجودی با مردن بپوسد چنین موجودی نمی تواند خلیفه خدا در زمین باشد؛ انبیای الهی آمدند تا به ما بفهمانند که انسان مرگ را می میراند نه آنکه بمیرد. انبیاء آمدند که بگویند انسان در مصاف با مرگ پیروز است و برای همیشه خواهد ماند، لذا در برابر هر کار تلخ و شیرینی که انجام بدهد مسئول است.

ایشان در بیان حوزه استخلافی خلیفه اللهی به عنوان دومین اصل در دستیابی به صلح بیان داشتند:حوزه استخلافی انسان به عنوان خلیفه الله شامل تمامی موجوداتی است که خداوند به آنها هستی داده است. رهبران الهی به ما آموختند که ما ماموریم که زمین را آباد کنیم و به زمان آبرو ببخشیم و حیات همه مردم و زنده ها را حفظ کنیم.

ایشان افزودند:آبروی زمین به آباد کردن آن و آبروی زمان به این است که به تاریخ شرافت ببخشیم. اما متاسفانه آنچه امروز شاهد آن هستیم این است که برخی از قدرتها هم زمین را ویران و هم زمان را بی آبرو کردند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به تلفات میلیونی جنگ جهانی اول و دوم اظهار داشتند: سرّ پیشامد حوادثی مانند جنگ جهانی اول و دوم و دیگر جنگ ها این است که ما انسان را نشناختیم و شکوه انسان را که خلیفه اللهی اوست از یاد بردیم.

معظم له با اشاره به ضرورت نزدیکی سیاست و دین برای دستیابی به صلح گفتند:اصل سوم این است که ما باید بیدار شویم. وقتی بیدار شدیم آنگاه دین و سیاست به هم نزدیک می شوند؛ تا دین و سیاست در تمام شئون یک مملکت حضور نداشته باشند برقراری صلح و امنیت یک آرزو است. لذا باید دین در متن سیاست راه پیدا کند و سیاستمداران متدینانه بیندیشند تا صلح محقق شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی با انتقاد از نگاه غرب به انسان خاطرنشان کردند:ابرقدرتهای اروپایی و آمریکایی باید بدانند که انسان گرگ نیست، بلکه انسان یک فرشته است و دین می تواند انسان را به یک فرشته تبدیل کند.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام و المسلمین مرتضی واعظ جوادی رئیس بنیاد بین المللی اسراء نیز در سخنانی به تشریح اهم فعالیت های بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در زمینه های مختلف پژوهشی، تحقیقی و آموزشی پرداخت.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha