دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نمایشگاه کتاب

کتاب «بررسی تطبیقی جنبش‌های اسلامی الجزایر و تونس» از سوی پژوهشکده تاریخ اسلام در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شده است.

خبرگزاری حوزه/ تازه‌ترین کتاب پژوهشکده تاریخ اسلام به نمایشگاه کتاب رسید.

کتاب «بررسی تطبیقی جنبش‌های اسلامی الجزایر و تونس» از سوی پژوهشکده تاریخ اسلام در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه «عباس برومند اعلم» در این کتاب، تبار اندیشه‌ای و دگرگونی تاریخی الجزایر و تونس را بررسی کرده است.

انتشارات پژوهشکده تاریخ اسلام این کتاب را در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به مخاطبان عرضه می‌کند.

 ارائه رایگان کتاب‌های مذهبی در نمایشگاه

یک نویسنده کتب مذهبی، آثار خود را در نمایشگاه به صورت رایگان عرضه می کند.

علاقمندان می توانند بدون پرداخت هزینه، کتاب‌های او را از غرفه انتشارات «سبط النبی» تحویل بگیرند و پس از مطالعه، در صورت تمایل، به شماره حساب ذکرشده در ابتدای کتاب، مبلغ کتاب را بپردازند.

در این غرفه، آثاری از این نویسنده شامل «ولایت غریب»، «اصحاب کهف در آیینه ولایت»، «حکومت سلیمانی و مهدوی»، «خلیفه خدا»، «غفیله نماز منتظران»، «نظم هندسی»، «حقیقت ذوالقرنین» و «از عاشورا تا اربعین» ارائه می شود.

عرضه نرم‌افزارهای شناخت فرق ضاله در نمایشگاه کتاب

مؤسسه «سروش فرهنگ ولایت» 3 نرم‌افزار جدید را با هدف معرفی و بررسی ویژگی‌های فرق ضاله، در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه کرده است.

این این نرم‌افزارها که به بررسی تحلیلی گروه‌ها و فرقه‌های ضاله، مرامنامه‌ها، نمادها و پوشش‌های آنها به صورت مجموعه‌ای از تحقیقات مستند در قالب عکس، فیلم، متن و فایل‌های صوتی می‌پردازند در سالن ناشران الکترونیک این دوره از نمایشگاه به مخاطبان عرضه می‌شوند.

نرم‌افزار «سراب» در قالب 50 ساعت فیلم، 500 قطعه عکس و حدود 4 هزار صفحه متن به بررسی و معرفی عرفان‌های نوظهور و فرقه‌های ضاله‌ای نظیر شیطان‌پرستی پرداخته است.

نرم‌افزار «مطالبه» نیز که به بررسی  بیداری اسلامی در خاورمیانه اختصاص دارد، از دیگر نرم‌افزارهای ارائه‌شده در غرفه مؤسسه «سروش فرهنگ ولایت» است.

تخفیف ویژه در غرفه انتشارات مجمع جهانی اهل بیت(ع)

انتشارات مجمع جهانی اهل بیت(ع) کتاب های خود را با تخفیف ویژه به بازدیدکنندگان عرضه می کند.

کتاب‌های این انتشارات با 40 تا 50 درصد تخفیف به مخاطبان ارائه می شود.

از تازه‌ترین آثار این انتشارات می توان به قرآن کریم با خط «عثمان طه»، «المحاسن» تالیف «خالد بن برقی»، «فضائل امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب(ع)» تالیف «احمدبن حنبل» و نیز «اهل البیت(ع) و القرآن الکریم» تالیف آیت‌الله «محمدهادی معرفت» اشاره کرد.

انتشارات مجمع جهانی اهل بیت(ع) تا کنون 1500 عنوان کتاب به 50 زبان چاپ و منتشر کرده است. این انتشارات در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب در 3 غرفه در بخش عمومی، بازار جهانی و بخش عربی آثار خود را به مخاطبان ارائه می دهد.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

رونمایی از «تاریخ علم در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران»

مجموعه هشت جلدی «تاریخ علم در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» نوشته دکتر «علی ولایتی» مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، با حضور وی در غرفه انتشارات علمی فرهنگی رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه با حضور علی اکبر ولایتی در غرفه انتشارات علمی فرهنگی مجموعه هشت جلدی «تاریخ علم در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» رونمایی شد.

مجموعه هشت جلدی «تاریخ علم در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» نوشته دکتر «علی ولایتی» مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل شامگاه چهارشنبه 17 اردیبهشت ماه، با حضور وی در غرفه انتشارات علمی فرهنگی رونمایی شد.

در مراسم رونمایی از این کتاب، «سیدعباس صالحی» معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، «علی زارعی نجفدری» مدیر انتشارات علمی فرهنگی و «علیرضا برازش» مدیر عامل انتشارات امیرکبیر حضور داشتند.

در این جلسه، ولایتی ضمن تقدیر از انتشارات علمی فرهنگی برای انتشار این اثر گفت: پس از مطالعه و ملاحظه کتاب «تاریخ علم» نوشته «جورج سارتن» که یک بلژیکی مقیم آمریکاست، متوجه شدیم که در این کتاب نسبت به دانشمندان مسلمان و ایرانی کم‌لطفی بسیاری شده و سهمی که اندیشمندان مسلمان داشته‌اند، نادیده گرفته شده است.

وی افزود: آقای زارعی نجفدری مدیر انتشارات علمی فرهنگی پیشنهاد داد تا به نوعی این خلاء را جبران کنیم. بنابراین، در کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران افرادی چون دکتر بلخاری، دکتر عباسپور و دوستان و همکاران دیگر بسیار تلاش کردند تا این کتاب آماده شود.

ولایتی در خاتمه تصریح کرد: این کتاب همه علم و حکمت در طول تاریخ اسلام نیست، بلکه فقط آن چیزی است که science نام دارد. البته ذکر این نکته ضروری است که این 8 جلد در برابر آثار ادب، حکمت، فلسفه و طب در عالم اسلامی بسیار ناچیز است و می‌توان ده‌ها جلد درباره این موارد کتاب نوشت.

مدیر انتشارات علمی و فرهنگی نیز در این نشست با اشاره به دلیل انتشار مجموعه «تاریخ علم در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» گفت: در سال 86 طی یک بررسی کوتاه متوجه شدیم در اغلب کتاب‌هایی که در ارتباط با تاریخ علم و اندیشمندان مسلمان از سوی مستشرقان به انتشار می‌رسد، نسبت به اندیشمندان مسلمان کم‌لطفی شده است. بنابراین از دکتر ولایتی خواستیم تا بر چاپ چهارم «تاریخ علم» نوشته جورج سارتن مقدمه‌ای بنویسند و ایشان بزرگوارانه این کار را پذیرفتند.

زارعی نجفدری افزود: پس از آن، در یک بازه زمانی فشرده ایشان و تیم همراهشان مجموعه هشت جلدی «تاریخ علم در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» را نوشتند که از ماندگارترین مجموعه‌های این حوزه خواهد بود.

هیات‌های مذهبی، نمونه ای موفق از مشارکت بخش خصوصی در عرصه فرهنگ

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: هیات‌های مردمی مذهبی نمونه ای موفق از مشارکت بخش خصوصی در عرصه فرهنگ هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت الاسلام «احمد واعظی» گفت: اگر در همه زمینه‌ها حضور و مشارکت بخش خصوصی را تاثیرگذار بدانیم، در بخش فرهنگی این تاثیرگذاری دو چندان می‌شود.

وی فرهنگ را متاثر از ارتباطات معنایی اصیل مردمی خواند و افزود: هر چه فعالیت نخبگانی مردم و مشارکت فعال بخش‌های خصوصی و غیردولتی در عرصه فرهنگ جدی‌تر باشد، بازدهی و اثربخشی آن هم افزایش می‌یابد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: نمونه روشن تاثیرگذاری فعالیت بخش خصوصی را می‌توان در هیات‌های مذهبی دید. اگر قرار باشد هیات‌های مذهبی از سوی دولت برنامه‌ریزی شود، شکل فرمایشی به خود می‌گیرد، در حالی که هیات‌های مذهبی مردمی شکل عمیق‌تری پیدا می‌کنند و تاثیرگذارتر می‌شوند.

واعظی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه فرهنگ با مردم آمیخته است، اظهار کرد: هر چه حضور بخش خصوصی پررنگ‌تر شود، اثرگذاری بیشتری را خواهیم دید و البته باید توجه داشت که بخش خصوصی شامل نهادهای دانشگاهی، حوزوی و تشکل‌های مردم‌نهاد می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: موفقیت بخش خصوصی با پشتیبانی و اشراف کلی بخش دولتی، تضمین خواهد شد.

از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

مطالعات بیداری اسلامی در ایران نقد و بررسی شد

نشست نقد و بررسی مطالعات بیداری اسلامی در سرای اهل قلم بین‌الملل نمایشگاه کتاب برگزار شد.

مهمانان این نشست «جلال درخشه» استاد دانشگاه امام صادق و «سید عبدالامیر موسوی» استاد روابط بین‌الملل دانشگاه بودند.

در آغاز این نشست «جلال درخشه» درباره تاریخچه مفهوم بیداری اسلامی گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران صفحه جدیدی در بیداری اسلامی جهان اسلام باز شد.

همچنین در این نشست از ورود مفهوم دین به جنبش‌های مردمی به دنبال انقلاب اسلامی ایران صحبت شد. درخشه در این باره اظهار کرد: به دنبال انقلاب اسلامی، ایران تبدیل به آزمایشگاه زنده ای برای سنجش تاثیرات حکومت دین و شیعه در جهان اسلام شد.

در ادامه این نشست اصلاحات و مفاهیمی که بیشترین کاربرد را در ادبیات سیاسی جهان اسلام دارند، بررسی شدند. در میان این اصطلاحات، «بیداری اسلامی» مفهومی است که در 3 دهه اخیر تحت تاثیر انقلاب اسلامی ایران در صحنه بین‌المللی، بسیار گسترش یافته است.

عبدالامیر موسوی نیز در سخنانش بیداری اسلامی را نیازمند یک پشتوانه و بنیان فکری و نظری دانست.

وی گفت: جهان غرب پس ار پیروزی انقلاب اسلامی ایران، انتظار داشت تا جامعه به سمت وضعیت مدرن غربی پیش برود. در حالی که انقلاب اسلامی موجب گسترش اسلام گرایی در کشورهای عربی شد.

در انتهای این نشست نقاط ضعف و قوت پژوهش در زمینه بیداری اسلامی بررسی شد.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha