پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت‌الله محمدعلی مدرسی یزدی

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر لزوم پرهیز سیاست زدگی در بحث افزایش جمعیت، خاطر نشان کرد: سیاسی شدن بیش از حد مسئله جمعیت که یک بحث فقهی و دینی است، می تواند بسیار آسیب زا باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،آیت الله محمدعلی مدرسی یزدی، پیش از ظهر امروز در همایش تخصصی" تبلیغ و مسئله جمعیت"، در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم به تبیین اهمیت کثرت جمعیت از حیث فقهی و راهکارهای تشویق خانواده ها در این موضوع  پرداخت.

وی با اشاره به اعمال سیاست کاهش جمعیت در گذشته، گفت: در آن موقع شرایط و اوضاع کشور کاهش جمعیت را اقتضا می کرد و امروز شرایط کشور به گونه ای است که کاهش جمعیت به عنوان یک تهدید به حساب می آید و نقش حوزه و روحانیت در این رابطه بسیار مهم و اثرگذار است.

این استاد حوزه یادآور شد: امروز کشورهای غربی گرفتار مسئله کاهش جمعیت هستند و برای برون رفت از این بحران تنها به مشوق های مادی متوسل می شوند، اما جامعه متدین ما با داشتن فرهنگ غنی اهل بیت(ع) که در آن بر کثرت جمعیت و فرزندآوری تاکید شده، بسیار راحت تر می توانند از این اوضاع نجات یابد و شایسته است مبلغین و طلاب در این راستا مردم را با معارف ناب اسلام و اهل بیت(ع)آشنا سازند.

وی تاکید کرد: اصل مسئله جمعیت، دارای شقوق مختلف فقهی و دینی است و بایسته ها و ویژگی های خاص خود را دارد و اگر پشتوانه های علمی این بحث حفظ نشود و براساس آن برنامه های تبلیغی و اجرایی تنظیم نشود، دچار مشکل خواهیم شد.

این استاد حوزه تاکید کرد: اگر ما سخن از افزایش  جمعیت می گوییم، مرادمان جمعیت مطلوب و معقول است که در راستای معارف دینی حرکت نمایند.

وی با اشاره به این که همواره در طول تاریخ فرزندآوری و تکثیر نسل در میان جامعه متدین و مومن به عنوان یک ارزش دینی محسوب می شده و اذهان مردم دینی مبتنی بر ارزش های اسلامی بوده است، ابراز داشت: این دیدگاه مردم متدین یک ذخیره خوب برای ماست که باید آن را با تمام وجود حفظ نماییم، چرا که این دیدگاه مردم در باب ارزش بودن فرزندآوری برخاسته از متون اسلامی و دینی بوده است.

آیت الله مدرسی یزدی با اشاره به دشواری های تبلیغ و فرهنگ سازی افزایش جمعیت، گفت: در زمان های گذشته تعدد فرزندان کاملا یک امر بدیهی محسوب می شد، اما در روزگار ما و جامعه فعلی به خاطر تبلیغات غلط دشمنان، باید برای مردم استدلال شود و تبیین شود.

این استاد حوزه با تاکید بر لزوم پرهیز سیاست زدگی در بحث افزایش جمعیت،  خاطر نشان کرد: سیاسی شدن بیش از حد مسئله جمعیت که یک بحث فقهی و دینی است، می تواند بسیار آسیب زا باشد، چرا که باید به خوبی شئون علمی و فقهی بحث جمعیت بررسی شود و البته دولت و حاکمیت نیز به وظایف خود در این عرصه عمل نمایند.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی در مورد این که آیا فقر می تواند استحباب فرزند آوری یا تعدد فرزند را رد کند، تصریح کرد: از روایات اهل بیت(ع) و آموزه های اسلامی استفاده می شود که فقر و نداری نمی تواند این استحباب را قید بزند و از بین ببرد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha