جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
یی

مرجعیت نجف و قم و شخصیت های دینی وجوب جهاد کفایی را اعلام کردند و این فتواها از قم و نجف موجب شد جوانان بی شماری برای دفاع از میهن بسیج شوند.

حجت الاسلام شیخ ابوهاشم خمسین از اساتید دانشگاه جهانی آل البیت(ع) و کارشناس مسائل عراق با اشاره به حملات اخیر داعش به چند شهر عراق درباره علل و انگیزه این گروه تروریستی و آخرین تحولات عراق با خبرگزاری حوزه گفت و گو کرد:

* نحوه تجاوز اخیر گروهک تروریستی داعش به عراق چه بود؟

در حقیقت پیشروی اخیر داعش واقعی نبود چراکه این تجاوز بر اساس خیانت شکل گرفت و این گروهک تروریستی با هماهنگی برخی از مسوولان نظامی در مناطقی که پیش روی کردند از الانبار به موصل رسیدند و آنچه گزارش داده شد حاکی از این است که داعش با کمتر از یک هزار نفر با کمک برخی از درجه داران ارتش عراقی و نیروهای انتظامی موصل را گرفتند.

استاندار موصل با هماهنگی و پشتیبانی ترکیه و قطر موجب ورود داعش به موصل شدند از این رو با اتکا به این خیانت روشن که نوری مالکی و وزیرانش و مرجعیت عراق آن را مطرح کردند موفق به چنین تجاوزی شدند.

چندروز پیش داعش به طرف حرم امامین عسگریین با 5 هزار نیرو حمله ور شد که با مقاومت ارتش این حمله خنثی شد. همچنین در ظرف یک روز و 18 ساعت سامرا از لوث وجود داعش پاکسازی شد.

پیشروی داعش به سمت موصل و سامرا وبغداد در روزهای سه شنبه و چهارشنبه وجود داشت که با دخالت ارتش از پیش روی های آنه جلوگیری شد.

حمله داعش به سمت شهر بلد از شهرهای شیعه نشین عراق که در کنار استان صلاح الدین و تکریت قرار دارد از دیگر حملات وحشیانه این گروه تروریستی در روزهای اخیر بود.

حمله به شهر بلد به این دلیل بود که دادگاه صدام او را متهم به حمله به این شهر شیعه نشین کرده بود چراکه این ملعون در زمان ریاستش این شهر را با خاک یکسان کرده بود.

* نحوه دفاع مردمی در مقابل با گروه تروریستی داعش چگونه است؟

در فراخوان عمومی و بسیج نیروهای مردمی برای مقابله با داعش بانوان نقش مثبتی را در این مشارکت ایفا کردند . همچنین سه روز چهارشنبه و پنج شنبه و جمعه را روز حماسه شیعیان می توان نامید چراکه تعداد زیادی از جوانان و زنان و مردان شیعی به ارتش عراق ملحق شدند و با تجهیزات نظامی به سمت موصل رهسپار شدند.

ابو ولید از مسوولان نظامی شیعه به همراه چند تن از ارشدان نظامی وزارت دفاع عراق که آنها نیز شیعه هستند برای دفاع از کشور بسیج شدند.

روز چهارشنبه شهرک الوحده در موصل آزاد شد و در روز پنج شنبه 50 درصد از خیابان های موصل خالی از افراد داعش شده بود. روز جمعه این تحولات به اوج خود نزدیک شد.

* نقش مرجعیت را در فراخوان و بسیج مردمی علیه داعش چطور ارزیابی می کنید؟

مرجعیت نجف و قم و شخصیت های دینی وجوب جهاد کفایی را اعلام کردند و این فتواها از قم و نجف موجب شد جوانان بی شماری برای دفاع از میهن بسیج شوند. آمار 13 هزار نفر داوطلب در بصره ، 2 هزار نفر در الحله از جمله آمارهای بسیج مردمی است که پیش بینی می شود این آمار به 50 هزار نفر برسد و یک جنبش قوی و شیعی ارتش عراق را حمایت کند.

همچنین برای دفاع از حرمین عسگریین در سامرا یک لشگر ابوالفضل العباس (ع) که در سوریه برای حمایت از حرم حضرت زینب (س) مستقر شده بود در سامرا استقرار دارد و نیرویی نیز برای حمایت از حرم امام حسین (ع) در کربلا حضور دارد.

* هدف داعش و حامیان آنها از این حملات اخیر چیست؟

هدف داعش و حامیان آنها از این حمله این است که بگویند ما قوی و آماده هستیم و ترکیه و قطر و عربستان از ما حمایت می کنند و هدف دیگر داعش این بود که الانبار را به عنوان یک اقلیم اهل سنت به عنوان پایگاه مرکزی خود بگیرند.

همچنین از سوی دیگر، افرادی چون بارزانی و نجفی شهردار موصل با همکاری سایر مسوولان خیانتی آشکار کرده و تصمیم داشتند که از موصل به سمت بغداد حرکت کنند و فردگاه نیز تا مدتی در دست داعش بود که با حضور ارتش از این موضع خود عقب نشینی کردند.

از سوی دیگر در یک تبلیغ رسانه ای گسترده با همکاری وهابیون اعلام می کنند که داعش لحظه به لحظه در حال نزدیک شدن به بغداد است تا مردم و یا شیعیان شهر را تخلیه کنند.

* حضور علما و روحانیون را برای مقابله با این گروه منحرف چطور ارزیابی می کنید؟

در حال حاضر روحانیون و علما لباس رزمی به تن کرده و به جنگ با داعش می روند. آقای قزوینی امام جماعت حرم امام حسین (ع) با عمامه خود و لباس رزمی به جنگ این گروه تروریستی می رود و با لباس رزمی تمرین نظامی دارند و با همان لباس برای نماز جماعت حرم امام حسین(ع) و سخنرانی و منبر حاضر می شود.

همچنین خطیب مشهور حجت الاسلام جعفر ابراهیمی لباس نظامی به همراه عمامه به تن کرده و خود را برای مقابله با داعش آماده می کنند.

جوانان عراقی پرشور گوش به فرمان مرجعیت لحظه به لحظه برای دفاع از میهن و مقدسات اسلامی خود آماده مقابله با داعش و متجاوزین و خائن ها هستند.

گفتگو: وجیهه سادات حسینی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha