شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
استاد انصاریان

ارتباط تنگاتنگ با معبود یکتا، اتصال با منبع لایزال الهی و سجده در برابر خدای متعال، برترین جلوه های ایمان، خضوع و انسانیت است که از این مسیر، انسان به شراره های عشق الهی دست مي يابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران، حجت الاسلام والمسلمين حسين انصاريان در سخنانی، در حسينيه همداني هاي تهران، به تشريح راه و روش رسیدن به فوز و فلاح پرداخت و اظهار داشت: بر اساس آیه ‹‹قد افلح من تزکی›› مسیر رسیدن به فلاح از تزکیه نفس می گذرد و هر کس نفس خویش را از هر گونه پلیدی و عقاید فاسد دور بدارد، طبق وعده الهی به فوز و فلاح عظيم دست خواهد يافت.

رئیس موسسه دارالمعارف شیعی افزود: با توجه به آیه 111 سوره توبه ‹‹وَعْداً عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجيلِ وَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفى‏ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِکُمُ الَّذي بايَعْتُمْ بِهِ وَ ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ››، تمامي وعده های خداوند، یقینی و اجتناب ناپذیر هستند.

وی تصریح کرد: مومنان پس از طی مراحل تزکیه نفس قطعا از هرگونه مشکلات و محدودیت ها رهایی می یابند و این احساس رهایی و نشاط بلافاصله بعد از مرگ آغاز می شود.

استاد انصاریان در ادامه به تبيين عوامل از بین رفتن رنج مومنان پرداخت و خاطرنشان كرد: آخرین درد مومن، درد و رنج جسمانی و بیماری در لحظه مرگ است. امیرالمومنین (ع) پس از اصابت شمشیر عبارت زیبای ‹‹فزت و رب الکعبه›› را بیان داشتند؛ به دلیل آن که از همان لحظه ضربت خوردن، ایشان احساس رهایی از رنج ها و مشقت های دنیوی را با چشم دل مشاهده نمودند.

رئیس موسسه دارالمعارف شیعی با اشاره به این که بسیاری از اوقات رنج های مومنان از اقوام و اطرافیان و دوستان است، تصريح كرد: یک مومن واقعی هراسی از این رنج ها ندارد، بخاطر این که امامان معصوم(ع) نیز دچار همین مشکلات بودند.

سخنران شب هاي ماه مبارك رمضان حسينيه همداني هاي تهران یکی از آثار مهم تزکیه نفس را استغنای نفس یا حس بی نیازی از هر کسی غیر از خدا خواند و تأكيد کرد: امام حسین (ع) استغنای نفس را در دعای عرفه از خداوند می طلبد «واجعل غنای فی نفسی»، به سبب همین ثمره ارزشمند است که مومن واقعی همه چیز غیر از خدا را کوچک و حقیر می بیند و خود را در برابر جلوه های خوش رنگ ولعاب دنیا نمی فروشد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاريان اضافه کرد: همان گونه که حضرت علی(ع) در معنای عبارت ‹‹الله اکبر›› می فرماید"خداوند در نظر مومن بسیار عظیم است و هر آنچه غیر خداست در نظرش ناچیز است؛ ‹‹عظم الخالق فی انفسهم و صغر مادونه فی اعینهم›› خدا را در دل­هاي خود به عظمت شناختند و غير خدا در نظر اين­ها کوچک است از همین رو مومنان راستین دائم در تکبیرند‹‹الذین هم فی صلاتهم دائمون››.

وی در ادامه با بیان نمونه هايي از پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام علي (ع) که در برابر مظاهر دنیا سر تعظیم فرود نیاوردند، گفت: طبق روایتی وقتی جبرییل از طرف خداوند پیشنهاد اهدای تمام گنجهای عالم را به پیامبر(ص) داد، آن حضرت نپذیرفتند و شوق فراوان برای نعمت شکرگزاری در یک روز و حاجت مندی در روز فقر را بر همه گنجهای دنیوی ترجیح دادند.

این استاد حوزه افزود: در نهج البلاغه از حضرت امیر (ع) نیز آمده که ایشان در یک مکالمه شنیدنی با دنیا آن را چون دخترکی تشبیه کرده که درصدد فریب حضرت است، اما حضرت او را سه طلاقه می کنند تا هرگز قدرت بر رجوع و وسوسه مجدد را نداشته باشد.

وی در پایان ثروت را به عنوان تنها عامل احساس ناامنی و پریشان­خاطری دانسته و تصریح کرد: ارتباط تنگاتنگ با معبود یکتا، اتصال با منبع لایزال الهی و سجده در برابر خدای متعال، برترین جلوه های ایمان، خضوع و انسانیت است که از این مسیر، انسان به شراره های عشق الهی دست مي يابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha