سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
حجت‌الاسلام خراسانی عباس

پيامبر مکرم اسلام(س) فرمودند "شبي كه در معراج بودم، به هنگام بازگشت، جبرئيل نزد من آمد، به او گفتم: اي جبرئيل! آيا حاجتي داري؟ پاسخ داد: حاجت من اين است كه از طرف خدا و من به خديجه(س) سلام برساني".

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با تسلیت فرا رسیدن سالروز رحلت ام المومنین حضرت خدیجه کبری(س)، گفت: دهمين روز از ماه مبارك رمضان سال دهم بعثت، هنگامي كه مسلمانان در شعب ابي‌طالب در محاصره بودند، پيامبر گرامی اسلام(ص) يار ديرينه و همسر محبوب خويش، حضرت خديجه كبري(س) را از دست دادند.

وی افزود: حضرت خديجه(س) بانوي فداكار و همسر مهرباني بودند كه براي حمايت از اسلام و نبی مکرم(ص) از جان و مال خود گذشتند. حزن درگذشت اين بانوي بزرگوار چنان پيامبر(ص) را محزون ساخت كه حضرت سال درگذشت خديجه(س) را عام الحزن (سال غم و اندوه) ناميدند.

فضائل ام المومنین

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: حضرت خديجه(س) زني صاحب نام و اصيل بود كه در زمان جاهليت، با اخلاق، بزرگ‌منشي و ثروت فراوان در ميان قريش جايگاهي والا پيدا كرد، به گونه‌اي كه او را ملكة عرب و سيده بطحاء لقب دادند؛ زني انديشمند و فهيم كه لياقت همسري برترين مخلوق عالم، وجود مقدس پيامبر(ص) و مادري سرور زنان عالم، حضرت فاطمه(س) را دارا بود. همسري فداكار و عفيف بود كه در راه محبت به همسر خويش از همه كس و همه چيز خود گذشت و تمام ثروتش را وقف پيامبر(ص) و اسلام كرد، به طوري كه حتي به اندازة كفني هم براي خود مالي باقي نگذاشت.

یکی از بهترین زنان بهشت

وی افزود: حضرت خديجه(س) مادر سرور زنان عالم، فاطمة زهرا(س) است و تنها زني است كه هنگام تولد فرزندش، 4 زن بهشتي از بهترين زنان عالم به بالينش آمدند و در خدمت او قرار گرفتند؛ او أم المؤمنين و جزء چهار زني است كه بهشت مشتاق او است. حضرت رسول اکرم صلی‏ الله‏ علیه‏ و ‏آله فرمودند:«اَفْضَلُ نِساءِ اَهْلِ الْجَنَّهِ خَدیجهُ بِنْتُ خُوَیْلَدٍ وَ فاطِمهُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ وَ مَرْیَمُ ابْنَهُ عِمْرانَ وَ آسِیَهُ بِنْتُ مُزاحِمٍ اِمْرَأهُ فِرْعَوْنَ؛(  استیعاب، ج۴، ص۱۸۲۱) بهترین زنان بهشت اینانند: خدیجه دختر خویلد، فاطمه دختر محمد و مریم دختر عمران و آسیه دختر مزاحم، همسر فرعون.

اولين زن مسلمان

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی خاطرنشان کرد: هنگامي كه پيامبر(ص) در ماه مبارك رمضان، در غار حراء معتكف بودند و سورة علق بر ايشان نازل شد، خديجه کبری(س)، پس از حضرت علي(ع) اولين كسي بود كه به پيامبر(ص) ايمان آورد و اولين زن مسلمان شد.

سلام خدا بر خديجه(س)

وی تصریح کرد: حضرت خديجه(س) كسي كه خدا توسط پيامبر(ص) و جبرئيل براي ايشان سلام فرستاده ‌است؛ پيامبر مکرم اسلام(س) فرمودند "شبي كه در معراج بودم، به هنگام بازگشت، جبرئيل نزد من آمد؛ به او گفتم: اي جبرئيل! آيا حاجتي داري؟ پاسخ داد: حاجت من اين است كه از طرف خدا و من به خديجه(س) سلام برساني؛ چون رسول خدا(ص) پيغام جبرئيل را به خديجه(س) رساند، پاسخ داد: إن الله هو السلام و منه السلام و إليه السلام و علي جبرائيل السلام؛ بدرستي كه خدا سلام است و سلام از او است و سلام به سوي او است و بر جبرئيل سلام باد".

منزلت حضرت خديجه(س) نزد پيامبراعظم(ص)

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: پيامبر(ص) به قدري خديجه(س) را دوست داشت كه تا آخر عمر ايشان را فراموش نكرد و همواره از او تقدير و تمجيد مي‌كرد؛ عایشه گفته است: «رسول خدا(ص) از خانه بیرون نمی رفت مگر این که به نوعی از خدیجه یاد می کرد و از وی به نیکی ستایش می نمود؛ روزی او را به یاد آورد؛ رشک و حسد وجودم را فرا گرفت. گفتم آیا او بیش از یک پیرزن بود؟ خداوند زن بهتری به تو عطا فرموده است پیغمبر خشمگین شد، آن گاه فرمود: سوگند به خدا، پروردگار بهتر از او را به من نداد؛ او به من ایمان آورد در هنگامی که مردمان به من کفر می ورزیدند و از او به من فرزندانی عطا کرد در حالی که مرا از فرزندانِ دیگر زنان محروم نمود»؛ عایشه گفت: «با خود گفتم دیگر هرگز خدیجه را به بدی یاد نخواهم کرد».

وصيت ام المومنین به پیامبر(ص)

حجت السلام والمسلمین عباسی خراسانی با اشاره به وصیت ام المومنین به نبی مکرم اسلام(ص)،گفت: وقتي بيماري خديجه(س)شدت يافت، سه وصيت به پيامبر(ص)كرد، عرض كردند: "يا رسول الله! چند وصيت دارم: من در حق تو كوتاهي كردم، مرا عفو كن؛ پيامبر(ص) فرمود: هرگز از تو تقصيري نديدم و نهايت تلاش خود را به كار بردي؛ در خانه ام بسيار خسته شدي و اموالت را در راه خدا مصرف كردي؛ عرض كرد يا رسول الله! وصيت دوم من اين است كه مواظب اين دختر باشيد و به فاطمه زهرا(س)اشاره كرد؛ چون او بعد از من يتيم و غريب خواهد شد؛ پس مبادا كسي از زنان قريش به او آزار برساند؛ مبادا كسي به صورتش سيلي بزند؛ مبادا كسي بر او فرياد بكشد؛ مبادا كسي با او برخورد زننده اي داشته باشد؛ اما وصيت سوم را شرم مي كنم بگويم؛ آن را به فاطمه می گویم تا برايت بازگو كند؛ سپس فاطمه را فراخواند و به او فرمود:"نور چشمم! به پدرت رسول الله بگو: مادرم مي گويد: من از قبر در هراسم از تو مي خواهم مرا در لباسي كه هنگام نزول وحي به تن داشتي، كفن كني؛" پس فاطمه زهرا(س) ازاتاق بيرون آمد و مطلب را به پيامبر(ص) منتقل كرد".

هدیه پیامبر(ص) به ام المومنین

این محقق حوزوی ادامه داد: پيامبر اكرم (ص) آن پيراهن را براي خديجه(س)فرستاد و او بسيار خوشحال شد؛ هنگام وفات حضرت خديجه(س) نبی مکرم اسلام(ص) غسل و كفن وي را به عهده گرفت؛ ناگهان جبرئيل در حالي كه كفن از بهشت همراه داشت، نازل شد و عرض كرد"يا رسول الله، خداوند به تو سلام مي رساند و مي فرمايد: "ايشان اموالش را در راه ما صرف كرد و ما سزاوار تريم كه كفنش را به عهده بگريم."(شجره طوبي، ج2،ص235پند تاريخ، ج2،ص22. )"

غلبه بر تحريم‌ها

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی خاطرنشان کرد: مسلمانان سه سال توسط كفار و مشركان مكه تحريم شدند و شرايط سختي را گذراندند؛ در اين مدت مسلمانان با تدبير پيامبر(ص)، سرماية خديجه(س) و شجاعت حمزه و علي(ع) اداره مي‌شدند.

وی افزود: تنها چيزي كه اسلام را پيروز كرد كه لازم است د ذكر شود تا همه بدانند و بفهمند، اعتماد به نيروهاي داخلي و استعدادهاي دروني بود. همان‌طور كه مقام معظم رهبري فرمودند "راه برون رفت ما از تحريم‌ها اتكاء به نيروهاي داخلي و استعدادهاي دروني خودمان است".

برخي خصلت‌هاي خديجه(س)

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: از خصلت های حضرت ام المومنین می توان به ياد خدا بودن، حيا و عفت، بخشندگي و سخاوت، شريك و مشاور پيامبر(ص)، صبر بر مشكلات و صبوري، قدرت بالاي مديريت در مسائل مختلف، فداكاري نسبت به پيامبر(ص) و درايت و خردمندي خاص اشاره کرد.

حرز خديجه(س)

این محقق حوزوی یادآور شد: حضرت خديجه(س) سه حرز داشتند: نخست، "بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ یَا اللَّهُ یَا حَافَظُ یَا حَفِیظُ یَا رَقِیبُ"، دوم "بسم الله الرحمن الرحیم يا حيُّ يا قَيّوم برحمتك أَستَغيثُ فأغِثني و لاتَكِلني إلي نَفسي طَرفةَ عينٍ أبداً و اصلِحني شَأني كلَّه" و سوم "إن الله هو السلام و منه السلام و إليه السلام و علي جبرائيل السلام".

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی در پایان خاطرنشان کرد: حضرت خديجه(س) در رفع حوائج مؤمنين و مؤمنات بسيار دستشان باز است؛ اگر در حاجات خود به ايشان متوسل شويم، دست خالي رد نمي‌ مانیم؛ بخصوص در چنين روزي باید به ايشان متوسل شد و حاجات خود را از بي بي خديجه كبري(س) بخواهيد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha