سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
ف

خبرگزاری حوزه/ملت ایران اگر آن روز پای استقلال و هویت خویش در دفاع از ملی شدن صنعت نفت ایستاد، امروز هم در برای استیفای حق مسلم خویش در دانش صلح آمیز هسته ای خواهد ایستاد

روز 28 مرداد در تاریخ معاصر ملت ایران روز بسیار مهمی است که می توان آنرا به مثابه یکی از سرفصلهای رونمایی از مظلومیت و معصومیت ملتی نجیب و رنج کشیده دانست که در آن شاهد اوج عقده گشایی های استکبار جهانی علیه خویش و منافع مادی و معنویش باشد.

روزی که یکی از تاریک ترین کودتاهای جهانی علیه ملتی که تلاش داشت اولین گامهای استقلال و هویت خواهی خویش را محکم و استوار بردارد و رو به سوی آینده ای روشن قدم گذارد از سوی دولت جبار و دیکتاتور و ظالم آمریکا رواداشته شد.

در حقیقت می توان 28 مرداد را به مثابه نقطه ای تاریک ،اما روشنگر در بازنمایی و انعکاس خوی سلطه گری و استعمارگری و استثمارصفتی دولت ایالات متحده از گذشته های دور تا کنون دانست.

طعم شیرینی که تلخ شد

آری؛ کودتاي ننگين  28 مرداد همان روزی بود که طعم شيرين ملی شدن صنعت نفت را برای مردم ایران تبدیل به شرنگی زهرآگین نمود.

آنچنان که در تاریخ می خوانیم پس از پيروزي قيام سي تير به رهبري آيت‌الله کاشاني که باعث روي کار آمدن مجدد دکتر محمد مصدق شد، مصدق در صدد افزايش اختيارات خود و محدود کردن اختيارات مجلس شوراي ملي برآمد و بناي اختلاف با آيت‌الله کاشاني را گذاشت. بدين ترتيب او بدون توجه به نقش و رهبري آيت‌الله کاشاني در قيام سي تير که منجر به روي کار آمدن مجدد او شد، به پياده نمودن شعار «جدايي دين از سياست» پرداخت و برخي روحانيون و نزديکان آيت‌الله کاشاني را دستگير کرد.

و در حقیقت این رخداد، آغازی شد بر یک انحراف بزرگ در حرکت ملی و مردمی ملی شدن صنعت نفت که با رهبری روحانیت و آحاد ملت ایران به سرانجامی نیکو و مبارک اما ناتمام رسیده بود.

اسناد تاریخی گواهی می دهند که انگليس پس از کوتاه شدن دست خود از صنعت نفت ايران، منابع بسياري را در منطقه و خصوصا ايران از دست داده بود، با قطع اميد از رسيدن به توافق، وارد مطالعه طرح يک کودتاي نظامي شد. در ابتدا آمريکا مخالف بود ،اما پيروزي آيزنهاور در انتخابات رياست جمهوري آمريکا باعث تغييرات عمده‌اي در سياست خارجي آمريکا شد. کرميت روزولت رييس اداره خاور نزديک سازمان سيا به فرماندهي عمليات انتخاب شد و آمريکا و انگليس، ستاد مشترکي را در ايستگاه اطلاعاتي انگليس در قبرس تشکيل دادند و عمليات کودتا را طرح‌ريزي کردند.

و نتیجه این هماهنگی شیطانی میان روباره پیر و شیطان بزرگ، همانا زیرپا گذاشته شدن جانفشانی ها و تلاشهای دلیرمردانه ملت رشید و از خود گذشته ایران بود که در راه ملی شدن صنعت نفت که به نوعی به نماد استقلال خواهی و مقاومت ملت در برابر استکبار جهانی و استعمار دنیای آنروز مبدل شده بود، رخ نمود.

رخدادی تلخ و گزنده که تا همیشه بر تارک تاریخ معاصر به تاریکی و ظلمت در نمایش است و یادآور خیانتهای دول استعماگر و استثمارخوار دنیا و بلایی که بر سر مردم رشید ایران و انهم در راه آزادی طلبی و استقلال خواهی و وطن پرستی شان پدید آوردند.

حقیقت این واقعه آن است که :

«اگرچه اجراي نقشه کودتا در 25 مرداد شکست خورد و شاه از ايران فرار کرد ،اما سستي مصدق و دلايل مختلف ديگر باعث شد که در 28 مرداد 1332 کودتا عملي شود و سرلشکر فضل‌الله زاهدي مجري طرح کودتا به جاي مصدق نخست وزير شد و بدين ترتيب با قبضه شدن قدرت در دست استبداد داخلي و استعمار خارجي يکي از ننگين‌ترين دوره‌هاي استبداد در تاريخ معاصر ايران رقم خورد و باعث حاکميت 25 سال ديکتاتوري محمدرضا شاه با حمايت مستکبرين و خصوصا آمريکا گرديد.»

آری؛ براستی باید گفت  روز 28 مرداد از این جهت در تاریخ معاصر ملت ایران روز بسیار مهمی است که در آن می توان تصویری از حقیقت و واقعیت آمریکای جهانخوار و استکبار بی شرم دید و درس عبرت گرفت.

روزی که با تأمل و تدقیق در زمینه های رخداد مهمی که در آن صورت پذیرفت می توان آنرا به مثابه یکی از سرفصلهای رونمایی از مظلومیت و معصومیت ملت نجیب و رنج کشیده ایران برشمرد.

روزی که براستی یکی از تاریک ترین کودتاهای جهانی علیه ملتی که تلاش داشت اولین گامهای استقلال و هویت خواهی خویش را محکم و استوار بردارد و رو به سوی آینده ای روشن قدم گذارد از سوی دولت جبار و دیکتاتور  آمریکا رواداشته شد.

رمز عبور از پیچ تاریخ امروز...

امروز هم اگر نیک بنگریم آمریکا همان آمریکاست و استکبار جهانی هم همان و ملت ایران اگر آنروز پای استقلال  و هویت خویش در دفاع از ملی شدن صنعت نفت ایستاد، امروز هم برای استیفای حق مسلم خویش در دانش صلح آمیز هسته ای خواهد ایستاد و در مقابل دشمن زورگویی همچون آمریکا و ابرقدرتهای مستکبر سرخم نخواهد کرد.

و این است حقیقت نرمش قهرمانانه که رمز عبور از این پیچ تند تاریخی ملت و حکومت اسلامی ایران عزیز است.

 

*پی نوشت:

در این مقاله از بخشهایی از مقالات و اسناد مرکز اسناد انقلاب اسلامی بهره گیری شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha